دیگ آب گرم (Hot water boiler)

امروزه استفاده از موتورخانه ها و به طور کلی سیستم های گرمایش مرکزی مانند دیگ های آب گرم بسیار متداول است، زیرا این سیستم ها به راحتی اجرا می شوند، راندمان بالایی دارند و در دسته مقرون به صرفه قرار می گیرند. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که سیستم های گرمایشی و موتورخانه ها در ساختار خود از دیگ آب گرم استفاده می کنند که این امر نیز تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر عملکرد سیستم گرمایشی دارد. 

**سردچال**

<< شما می توانید در پلتفرم سردچال  آگهی های مربوط به سیستم های گرمایشی و دیگ های بخار را مشاهده کنید و همچنین شما نیز می توانید با ثبت آگهی کسب و کار خود را معرفی کنید و عضو باشگاه مشتریان سردچال شوید.>>

دیگ آب گرم

دیگ آب گرم دستگاهی بسیار کاربردی است که به کمک ساختار خاص خود می تواند آب را به بهترین شکل ممکن به دمای مطلوب سیستم برساند. برای این کار دیگ بخار انرژی گرمایی سوخت را به هیتر خود منتقل می کند و آب را گرم می کند. آب گرم نیز پس از استفاده و خنک شدن برای گرم شدن مجدد به سیستم باز می گردد.

کاربرد دیگ آب گرم

بیشترین کاربرد دیگ های آب گرم برای گرمایش و سیستم گرمایش منازل است. اما کاربرد دیگ های آب گرم تنها به منازل و سیستم های گرمایشی منازل محدود نمی شود و کاربردهای زیادی در صنعت دارد به طوری که در بسیاری از کارخانه ها و حتی نیروگاه ها شاهد استفاده از این دیگ های آب گرم هستیم.

اجزای مختلف دیگ آب گرم

برای آشنایی با عملکرد صحیح این دیگ لازم است ابتدا با ساختارها و اجزای مختلف بیشتر و بهتر آشنا شوید. اجزای اصلی دیگ آبگرم عبارتند از:

1. مشعل و محفظه احتراق: این قطعات گرمای مورد نیاز سیستم گرمایش ما را تامین می کنند و عملکرد آن ها تاثیر مستقیمی بر صرفه جویی در انرژی دارد.

۲. بدنه: شاسی اصلی و روکش دیگ آب گرم را بدنه می گویند. بسته به نوع کاربرد دیگ باید از بین دو نوع چدن و ​​فولاد یکی را انتخاب کرد.

3. قسمت کنترل: وظیفه کنترل دمای دیگ و عملکرد مشعل بر عهده این قسمت می باشد.

4. Deaerator: وظیفه کنترل کیفی و تصفیه آب ورودی به سیستم دیگ آب گرم را بر عهده دارد و همچنین نقش مهمی در کاهش رسوب و خوردگی اجزای مختلف سیستم دارد. استفاده از هواگیر مناسب می تواند هزینه های نگهداری و تعمیرات را در سیستم ما تا حد بسیار بالایی کاهش دهد.

5. لوله های آتش: لوله های فولادی یا چدنی هستند که آتش و دود در آن ها وجود دارد.

6. شیرهای منهول و دستی: این شیرها برای بازرسی آسان سیستم نصب می شوند.

7. شیرهای ایمنی و تخلیه: برای عملکرد بهتر سیستم و جلوگیری از آسیب دیدن سیستم در اثر فشار زیاد نصب می شوند.

8. Economizer: اکونومایزر همانطور که از نامش پیداست به منظور صرفه اقتصادی بیشتر سیستم ساخته و طراحی شده است. این قسمت از سیستم به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند و آب تغذیه را با استفاده از خروجی گرما و ضایعات پیش گرم می کند.

9. تیوب شیت: محفظه ای که لوله های آتش در آن قرار می گیرند.

10. فن ها و دمنده های سیستم: از فن برای جابجایی گازها و سیالات سیستم استفاده می شود.

۱۱. قسمت تبادل حرارت: صفحه ای است که رسانایی حرارتی در آن در بهترین حالت بوده و انتقال دما بین آب و مشعل بر روی آن انجام می شود.

۱۲. ابزار Precision Adjustment: این قسمت از سیستم دستورات اپراتور و دستورات دستی را تا حد امکان دقیق اجرا می کند.

13. سیستم انتقال سوخت: وظیفه این قسمت انتقال سوخت از باک و مخزن به مشعل می باشد.

۱۴. مخزن آب: از مخزن برای ذخیره آب مورد نیاز دیگ استفاده می شود.

۱۵. فشارسنج و دماسنج: برای کنترل فشار و دمای دیگ در لحظه استفاده می شود.

انواع دیگ آبگرم

دیگ های آب گرم از نظر جنس دیگ به دو قسمت چدنی و فولادی تقسیم می شوند:

دیگ های آب گرم چدنی: این دیگ ها از تیغه های چدنی ساخته شده با تکنیک های ریخته گری چدن ساخته می شوند. ظرفیت حرارتی این دیگ ها رابطه مستقیمی با تعداد پره ها دارد.

دیگ های آب گرم فولادی: فولاد نسوز و مقاوم در برابر حرارت مواد اصلی ساخت این دیگ ها هستند. راندمان این دیگ ها بسیار بالاست اما وزن زیاد آن ها اجرای آن ها را کمی سخت می کند.

مقایسه کلی دیگ های چدنی و فولادی

دیگ های چدنی نقش آچار فرانسوی را در سیستم های گرمایشی ایفا می کنند و در طیف وسیعی از سیستم ها قابل استفاده هستند. جابجایی دیگ های چدنی بسیار راحت تر از دیگ های فولادی است. از طرف دیگر دیگ های چدنی مقاومت قابل قبولی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. قیمت مناسب این دیگ ها نیز استفاده از آن ها را بسیار رایج کرده است.

اگر از افراد متخصص در مورد این دو نوع دیگ سوال بپرسید، بدون شک به شما خواهند گفت که جابجایی دیگ های چدنی بسیار راحت تر از دیگ های فولادی است. زیرا دیگ های فولادی سنگین تر و حجیم تر هستند و بیشتر در سیستم های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. راندمان کاری آن ها بسیار بالا است و ظرفیت گرمایی آن ها نیز بسیار خوب است. دیگ های آب گرم فولادی نسبت به دیگ های چدنی عمر طولانی تری دارند و برای سیستم های فشار قوی و بزرگ قابل اعتمادتر هستند.

در دیگ های چدنی در صورت آسیب دیدن پره ها امکان تعویض تیغه آن وجود دارد اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که دیگ های چدنی به دلیل احتمال شوک حرارتی و کارایی آن ها برای مناطق سردسیر و کوهستانی مناسب نیستند. در چنین شرایطی  استفاده از آن ها بسیار کاهش می یابد.

مکان ایده آل برای نصب دیگ آب گرم

محل نصب دیگ آب گرم باید کاملاً تراز باشد تا نیروی اضافی وارد پمپ و مشعل نشود. اگر دیگ آب گرم تراز نباشد در دراز مدت شاهد شکستگی لوله ها و خرابی اتصالات خواهیم بود. علاوه بر این سطح دیگ باید حداقل 10 سانتی متر از کف باشد. جریان هوای مناسب نیز برای عملیات احتراق بهتر ضروری است.

برای انتخاب دیگ و مشعل مناسب چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

قبل از انتخاب دیگ بخار آب و مشعل بهتر است این عوامل را به دقت بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود:

- عمر مفید

- حداکثر ظرفیت گرمایی و قابلیت تغییر آن

– دمای آب برگشتی به سیستم که نشان دهنده کارایی سیستم است

- هزینه اولیه طرح

– هزینه دوره های مصرف انرژی

- هزینه تعمیر و نگهداری دیگ بخار

- قابلیت اطمینان

– نوع و ارزش حرارتی سوخت

- راندمان حرارتی مشعل

– ارتفاع محل استفاده از سطح دریا

- شکل ظاهری و میزان افت فشار

نتیجه

برای انتخاب دیگ مناسب بهتر است دانش خود را افزایش دهید و همچنین از یک متخصص کمک بگیرید تا ریسک کار خود را به حداقل برسانید. فراموش نکنید که برخی هزینه ها در سیستم می تواند از هزینه های بیشتر و سنگین تری در آینده جلوگیری کند، پس بهتر است همیشه به سراغ بهترین فناوری ها و به روزترین تجهیزات بروید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...