خطرات ساخت و ساز با ساندویچ پانل چیست؟

استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان ها به خاطر سبک بودن و عایق بودن صوتی و حرارتی در حال رشد است و انتظار می رود این رشد در سال های آینده ادامه داشته باشد. اما چه چیزی در مورد ساندویچ پانل می تواند بد باشد؟ساندویچ پانل شامل هسته ای از مواد عایق است که بین دو لایه فلز، معمولاً فولاد یا آلومینیوم، تحت فشار قرار گرفته است.  ساندویچ پانل ها سبک و ارزان هستند و نصب آنها آسان است. از ساندویچ پانل ها برای ساخت سقف و دیوار در صنایع غذایی، دارویی و انبارسردخانه ها استفاده می گردد. اما پیش از استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان خود باید بدانید که آنها می توانند خطر بزرگی برای ساختمان شما محسوب شوند زیرا برخی از مواد میانی آن به شدت قابل اشتعال می باشند. بنابراین باید این خطرات را بشناسید تا بدانید که از پیمانکار خود چه بخواهید و چه اقدامات محافظتی را رعایت کنید.

ساندویچ پانل عایق حرارت

انواع ساندویچ پنل

 قابل اشتعال بودن برخی ساندویچ پانل ها ساختمان را در زمان آتش سوزی بسیار   آسیب پذیر می کند، به طوری که در زمان آتش سوزی آتش به طور تصاعدی افزایش می یابد. این کار خاموش کردن آتش را برای آتش نشانان بسیار دشوار می کند. این مواد عایق رایج در ساندویچ پانل ها استفاده می شوند و بر اساس سطح احتراق آنها (از بهترین تا بدترین) رتبه بندی می شوند:

پشم معدنی یا الیاف شیشه 

عایق های فایبرگلاس غیر قابل احتراق می باشند اما پشم معدنی از آن هم بهتر است به طوری که حتی مانعی برای متوقف کردن آتش می باشد. این مواد از نظر هزینه به صرفه هستند و نصب آنها آسان می باشد.

پلی اورتان (PU)یا پلی ایزوسیانورات(PI) 

هسته های مورد استفاده در ساندویچ پانل از جنس پلی ایزوسیانورات یا پلی اورتان به شدت قابل احتراق می باشند و می توانند موجب گسترش سریع آتش شوند. همچنین سوختن این مواد دود غلیظ و سیاهی ایجاد می کند.

پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس (FRP) یا پلی استر تقویت شده با شیشه

FRP  یک ماده کامپوزیت ساخته شده از یک پلیمر است که با مواد دیگری مانند شیشه و کربن تقویت شده است. این  ماده بیش تر در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد.FRP همچنین نیز مانند پلی اورتان قابل اشتعال است و در هنگام سوختن دوده آزاد می کند و به سرعت ذوب می شود.

پلی اتیلن(PE) یا پلی استایرن منبسط شده(PES)  (بسیار قابل احتراق)

پلی استایرن و پلی اتیلن هر دو در دمای 90 درجه سانتی گراد شروع به نرم شدن و ذوب شدن می کنند و این مورد می تواند خطر بزرگی مانند اتش سوزی انبار را به همراه داشته باشد.

ساندویچ پانل

چگونه می توان خطرات اتش سوزی ساندویچ پانل ها را کاهش داد؟

 بهترین راه استفاده از ساندویچ پانل های غیر قابل احتراق می باشد.  با استفاده از ساندویچ پانل های غیر قابل احتراق از ایجاد دود به خصوص در صنایع غذایی،  دارویی و سردخانه های مواد غذایی  و در نتیجه از آلوده شدن مواد غذایی می توان جلوگیری کرد. کاربرد مواد غیر قابل اشتعال در دیوارهای میانی می تواند مانع از انتشار آتش شود و نقش محافظتی را ایفا کند. در صورت رعایت کردن موارد زیر خطرات 

  • کارهایی که ممکن است موجب آتش سوزی شود مثل جوشکاری، شارژ باتری لیفتراک، رنگ آمیزی با اسپری و آشپزی در نزدیکی دیوارها انجام ندهید.
  • سیم های برقی را که از داخل سقف یا دیوارها عبور می دهید در پوشش های فلزی محافظ محصور کنید.
  •  فضاهای راهرو وسیعی را بین دیوارهای انباری و ساندویچ پانل بگذارید. اطمینان حاصل کنید که بین تجهیزات تولید گرما، مانند کوره ها، بخاری ها و واحدهای  HVAC، فاصله کافی وجود دارد.
  • مواد قابل اشتعال را در کنار دیوارهای بیرونی ساختمان نگهداری نکنید.
  • مصرف دخانیات در داخل ساختمان ها باید ممنوع باشد.
  • از آسیب دیدن هر پانل با لیفتراک جلوگیری کنید و هر گونه آسیبی که ممکن است رخ دهد سریعاً تعمیر کنید.
  • مواد قابل احتراق نباید در امتداد دیوارهای بیرونی ساختمان ذخیره شوند.
  • هنگامی که بخش قابل توجهی از ساختمان از پانل های ساندویچ قابل احتراق ساخته شده است، حفاظت آبپاش مناسب برای اشغال باید ارائه شود.

 

ساخت و ساز با ساندویچ پانل

سخن آخر

مزایای ساندویچ پانل ها بی شمار است؛ مانند عایق ارزان قیمت که نصب آن آسان است، به علاوه در برخی ساختمان ها استفاده از ساندویچ پانل ضروری می باشد اما این واقعیت هم وجود دارد که پانل هایی که از مواد قابل احتراق استفاده می کنند، در مواقع آتش سوزی می توانند خطرات جدی به دنبال داشته باشند. به همین دلیل است که در صورت امکان، مهم است که با سازنده یا پیمانکار خود در مورد مواد مورد استفاده صحبت کنید تا بتوانید با اقدامات حفاطتی مناسب از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...