عملکرد سیستم مدیریت انبار و اهمیت آن در صنعت حمل و نقل

دنیای حمل و نقل و تدارکات به دنیایی پویا تبدیل شده است که پیشرفت دیجیتالی به خوبی در آن ادغام و ترکیب شده است. اکنون دیگر روش های قدیمی کار در صنعت حمل و نقل و لجستیک گذشته است. با پیشرفت های دیجیتالی که راه خود را به سمت این صنعت هموار می کند، در سطح جهانی به مرزهای زیادی می رسد. یکی از اساسی ترین پیشرفت های دیجیتالی که در چند سال اخیر به تصویر کشیده شده است، اختراع سیستم مدیریت انبار است. در این  پست برخی از عملکردهای اصلی سیستم مدیریت انبار آورده شده است.

انبار به عنوان هسته اصلی بخش حمل و نقل و تدارکات، مدیریت موثر عملیات آن همیشه تمرکز اصلی بوده است. با در نظر گرفتن این مفهوم، مهندسان داده به دنبال کشف روشی بهتر برای مدیریت عملیات انبار هستند. این همان چیزی است که ما امروزه به عنوان یک سیستم مدیریت انبار می نامیم.

عملکرد سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار چیست؟

سیستم مدیریت انبار را می توان به عنوان یک برنامه نرم افزاری تعریف کرد که عمدتاً برای اهداف نظارت و کنترل عملیات انبار طراحی شده است. این شامل طیف گسترده‌تری از اقدامات است که از ممیزی و ردیابی مواد از زمانی که در انبار مربوطه شما دریافت می‌شود تا لحظه ذخیره‌سازی و در نهایت رسیدن به مشتری نهایی به عنوان مرحله نهایی فرآیند آغاز می‌شود.

شرکت داده سامان سپهر تولید کننده نرم افزارهای  انبار شامل: نرم افزار انبار امانی کالا، نرم افزار انبار مصرفی و نرم افزار انبار تحت وب و همچنین نرم افزارهای مالی و مدیریتی تیپ، و نیز ارائه دهنده راهکارهای جامع نرم افزاری منطبق با نیاز مشتری می باشد. در صورت تمایل می توانید از این نرم افزارها جهت توسعه و افزایش راندمان در کسب و کار خود بهره بگیرید.

به عنوان یک عنصر اصلی عملکرد، یک انبار مکان مشخصی برای عملکردهای ذخیره سازی است و یکپارچه سازی یک سیستم مدیریت انبار به اطمینان از مواد موجود در انبار کمک می کند. با افزودن امتیاز بیشتر به این، یک سیستم مدیریت انبار نیز در کل سیستم فرآیندهای زنجیره تامین را بهبود می بخشد و پاسخگو است.

عملکرد سیستم مدیریت انبار

با اطمینان از شفافیت داده ها، خطاهای دستی را کاهش می دهد و همچنین از مدیریت کنترل سهام نیز مراقبت می کند. در دنیای رقابتی و دیجیتالی پیشرفته امروزی، بودن یکی از برندهای اصلی حمل و نقل و تدارکات، مسئولیت های بیشتری را به همراه دارد، که پیشرفت ضروری است که باید برای اطمینان از اجرای روان و کارآمد کسب و کار انجام شود.

عملکرد سیستم مدیریت انبار

برای درک اینکه چگونه یک سیستم مدیریت انبار به طور موثر و سازنده می تواند تجارت حمل و نقل و تدارکات شما را تسریع بخشد، در اینجا چند مورد از عملکردهای اصلی که توسط یک سیستم مدیریت انبار اجرا می شوند آورده شده است.

عملکرد سیستم مدیریت انبار

ردیابی موجودی انبار

یکی از کارکردهای اولیه سیستم های مدیریت انبار، ردیابی مؤثر موجودی است که در انبار وارد شده و بعداً به مکان های سفارش مربوطه ارسال می شود. این عملکرد به مدیر، بینش کاملی برای اندازه گیری و آگاهی از در دسترس بودن موجودی و اینکه دقیقا چه زمانی زمان بهینه برای ذخیره مجدد موجودی در انبار خواهد بود، می دهد.

استفاده از حداقل و حداکثر سطوح موجود و مورد نیاز به ترتیب در بازار به کسب و کار کمک می کند تا موجودی کالای خود را مدیریت کرده و به مقدار مناسب در زمان مناسب سفارش دهند. با این کار، چالش های مربوط به کمبود موجودی را می توان به طور موثر ریشه کن کرد و همچنین نیازی به ذخیره بیش از حد نیست. همچنین به فضای کیفی اجازه می دهد تا مواد دیگر را در انبار جمع آوری کند.

طراحی چیدمان

به عنوان یک انبار، بسیار ضروری است که طراحی چیدمان آن بسیار منظم باشد. یک سیستم مدیریت انبار به شما کمک می کند تا طرح بندی انبار خود را به روش صحیح ترسیم کنید. این امکان قرار دادن محصولات شما در طرح‌بندی طراحی‌شده را به شیوه‌ای بسیار کارآمدتر با یک تنظیم منطقی در الگوریتم آن فراهم می‌کند. عواملی که مسئول ایجاد این طرح چیدمان سیستماتیک هستند دسترسی، تقاضا و وزن هستند. این نه تنها عملیات روان را امکان پذیر می کند، بلکه به دنبال روشی یکپارچه برای مدیریت محصولات شما است که به درستی در انبار قرار می گیرند.

اطلاعات مدیریتی

WMS به عنوان یکی از بزرگترین اصول برای قوی کردن پایه های مدیریت انبار، به طور اختصاصی برای ارائه بینش مولد طراحی شده است. یک سیستم مدیریت انبار که سنگ بنای صنعت حمل و نقل و لجستیک است، اطلاعات تجاری ضروری زیادی را ارائه می دهد که می تواند در قالب گزارش جمع آوری شود. این گزارش‌ها برای مدیرانی که انبار را مدیریت می‌کنند، حیاتی هستند تا به تحلیل موج فعلی عملیات و مکان‌یابی بهبودهایی که در بالاترین اولویت قرار دارند، کمک کنند.

تعدادی از اطلاعات مدیریتی ضروری ارائه شده توسط سیستم مدیریت انبار، ارائه اطلاعات سفارش مشتری است. داده های سفارش مشتری به مدیران انبار کمک می کند تا برنامه های تجاری را به روشی موثر پیش بینی و استراتژی کنند. این همچنین در حین اتخاذ تصمیمات مهم مطابق با کل فرآیند زنجیره تامین، انواع خاصی از گزینه ها را روشن می کند. به عنوان یک هدف اصلی یک تجارت حمل و نقل و لجستیک برای دستیابی به اهداف تجاری خود، یک WMS می تواند نقشی محوری در آن ایفا کند.

برداشت و حمل و نقل

دومین وظیفه مهم یک سیستم مدیریت انبار، رسیدگی به فعالیت های چیدن و حمل و نقل یک انبار است. این بدان معناست که اطمینان از دریافت و ارسال صحیح محصول تنها توسط WMS انجام می شود. با وجود یک سیستم دستی، اغلب داده های از دست رفته و ردیابی ناکارآمد منجر به سردرگمی دریافت و ارسال محصولات گم شده یا اشتباه می شود.

با یک سیستم مدیریت انبار، اکنون می توانید اهرمی را داشته باشید که همه آن را به صورت برتر پیگیری کنید و آن را در دفترچه های خود مدیریت کنید. این تضمین می کند که سفارشات توسط مشتریان مناسب مربوطه در بازه های زمانی مورد نظر دریافت می شوند. این همچنین استراتژی های بازیابی اولیه را به ارمغان می آورد و کل فرآیند را بسیار آسان تر می کند. دیگر هیچ هزینه‌ای بابت انبار کردن اشتباه سفارش و ارسال به مشتریان نامتناسب آن متحمل نمی‌شود و در نتیجه مجدداً برای حمل صحیح آن ارسال می‌شود.

بینش در زمان واقعی

به عنوان یک نرم افزار اختصاصی طراحی شده که ارائه اطلاعات ضروری را برجسته می کند، سیستم مدیریت انبار برای به دست آوردن اطلاعات بلادرنگ ضروری است. با حقایق و ارقام به‌دست‌آمده در زمان واقعی از انواع مختلف سیستم مدیریت انبار، مدیران و سرپرستان اهرم افزایش قابل توجهی به کسب‌وکار را به دست می‌آورند. بیش از امکان پردازش موجودی در زمان واقعی، دقت افزایش یافته را اندازه گیری می کند که می تواند عاملی بالقوه در افزایش درآمد کسب و کار باشد و در نتیجه هزینه های بیش از حد را کاهش دهد. برای انجام این کار، آنچه ضروری است، ادغام یک سیستم مدیریت انبار است که دارای برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته است.

مدیریت کار

از آنجایی که یک انبار توسط تعداد متغیری از افراد کنترل، مدیریت و نظارت می شود، بحث مدیریت کارکنان در اینجا بسیار مهم است. به عنوان یک حالت پیشرفته برای مدیریت عملیات انبار، یک WMS می تواند عملکردهای مختلف نشان داده شده توسط کارکنان انبار را مشاهده و نظارت کند. این می تواند به طور بالقوه به عنوان یک شاخص کلیدی عملکرد در نظر گرفته شود و استفاده از آن می تواند از نظر مدیریت نیروی کار در انبار موثر باشد.

بهره مندی از داده های بلادرنگ در مورد کارایی و عملکرد هر یک از کارکنان برای مراقبت از عملیاتی که به درستی در انبار پردازش می شوند، حیاتی است. آنچه مدیریت انبار بیشتر به مدیریت کارکنان کمک می کند این است که برندهای لجستیک و حمل و نقل را در تدوین سیاست های تشویقی که بر افزایش بهره وری کارکنان تمرکز دارد و در نتیجه به طور موثر مسائل فرسودگی نیروی کار را حذف می کند، آسان تر می کند.

نتیجه

بنابراین، بسیار مهم بودن برای چنین عملکردهای حیاتی صنعت لجستیک و حمل و نقل، پایان دادن به یکپارچه سازی سیستم مدیریت انبار ضرر بزرگی برای برند شما خواهد بود. در این عصر مناسب از رقابت، کنار گذاشته شدن در رقابت چیزی نیست که کسب و کار شما در چنین مرحله‌ای از پس آن بربیاید. یک سیستم مدیریت انبار پیشرفته قطعاً می‌تواند سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهد، اما در عین حال، قطعاً می‌توان گفت که شما بهترین سرمایه‌گذاری را برای کسب‌ و کار خود انجام می‌دهید که مسئول به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه در آینده خواهد بود.