سوالات متداول درباره سیستم های چیلر گلیکول

بکارگیری پروپیلن گليكول در تهویه مطبوع و صنایع، امری حائز اهمیت می باشد. از سیستم های خنک کننده گلیکول برای صنایع مختلف از پردازش مواد غذایی و نوشیدنی گرفته تا تفرجگاه های یخی استفاده می شوند. چیلرهای گلیکول سیستم های برودتی صنعتی هستند که از نوعی ضد یخ به نام گلیکول، مخلوط با آب برای کاهش نقطه انجماد در کاربرد سیستم خنک کننده استفاده می کنند. گلیکول در دسته بندی مواد آلی می باشد و علاوه براین از خانواده الکل ها است. زمانی که گلیکول با آب ترکیب می شود و پس از  آن  توسط لوله های سیستم خنک کننده پمپ می شود، سرعت انجماد را کند تر می دهد. این فرآیند به حفظ ثبات دما در چیلر کمک بسزایی می کند. برخی از محصولات گلیکول مانند پروپیلن گلیکول همچنین برای جلوگیری از خوردگی و رشد باکتری در لوله های سیستم سرما کار می کنند. در ادامه ی این پست به پاسخ سوالات متداول که مشتریان در هنگام آشنایی با این نوع سیستم های تبرید صنعتی برای اولین بار می پرسند، می پردازیم.

 سیستم چیلر گلیکول چیست؟

چیلرهای گلیکول سیستم های تبرید صنعتی هستند که از نوعی ضد یخ به نام گلیکول برای کاهش نقطه انجماد در کاربرد سیستم چیلر استفاده می کنند.گلیکول مایعی بی بو، بی رنگ و چسبناک است که وقتی با آب مخلوط می شود و از طریق لوله های سیستم خنک کننده پمپ می شود، سرعت انجماد را کاهش می دهد. این امر به حفظ ثبات دما در عملکرد چیلر کمک می کند. برخی از محصولات گلیکول نیز برای مهار خوردگی و رشد باکتری در لوله های سیستم خنک کننده عمل می کنند.

3 سوال متداول درباره سیستم های چیلر گلیکول

چه نوعی از گلیکول در سیستم های تبرید صنعتی استفاده می شود؟

گلیکول در دو نوع وجود دارد: اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول. هر دو نوع سطح نسبی یکسانی از محافظت در برابر یخ زدگی را ارائه می دهند. هر دونوع همچنین به محافظت در برابر خوردگی کمک می کنند. برخی از گریدهای هر دو نوع گلیکول نیز به جلوگیری از رشد جلبک ها و باکتری ها در چیلر کمک می کند.

اتیلن گلیکول چیست؟

اتیلن گلیکول یک ماده شیمیایی نسبتاً سمی است که طعم شیرینی دارد و در صورت خورده شدن می تواند مضر باشد. به همین دلیل در صورت احتمال نشتی نباید از آن در سیستم های آب آشامیدنی یا فرآوری مواد غذایی استفاده شود.اتیلن گلیکول به دلیل قیمت خرید پایین، کاربرد گسترده تری دارد. کاربردهای صنعتی مانند پیست های یخ و کارخانه هایی که به حجم زیادی از مایع خنک کننده نیاز دارند، اتیلن را مقرون به صرفه ترین انتخاب گلیکول می دانند.

پروپیلن گلیکول چیست؟

پروپیلن گلیکول دارای سطح سمیت پایین تری است و به عنوان یک ضد یخ مواد غذایی در نظر گرفته می شود. این نوع گلیکول نسبت به اتیلن ایمن تر است و راحت تر دفع می شود. پروپیلن گلیکول معمولاً در صنایع غذایی یا در سیستم‌های تبرید صنعتی استفاده می‌شود که در آن افراد ممکن است با مایع تماس پیدا کنند. پروپیلن همچنین می‌تواند چسبناک‌تر از اتیلن شود، حتی زمانی که در دماهای بسیار پایین استفاده می‌شود، بر نرخ تبادل حرارت تأثیر می‌گذارد.

چیلر گلیکول

بهترین نسبت آب به گلیکول برای استفاده در سیستم تبرید صنعتی چیست؟

نسبت گلیکول به آب در سیستم خنک کننده بستگی به سردترین دمایی دارد که محلول گلیکول در حین کار به آن می رسد. اگر از یک سیستم خنک کننده در داخل خانه استفاده شود که احتمال انجماد وجود ندارد، مقدار گلیکول مورد نیاز به میزان قابل توجهی کمتر از چیلر گلیکول مورد نیاز در خارج از منزل است، جایی که دما مستعد افت به زیر صفر است.همچنین، اگر یک برنامه کاربردی برای کار کردن به دمای بسیار پایین نیاز دارد، باید از مخلوط گلیکول مشابه سیستم های خارج از منزل استفاده کرد.در یک چیلر، این دما معمولاً دمای مکش اشباع در اواپراتور است و معمولاً این دما 10 درجه فارنهایت کمتر از دمای نقطه تنظیم چیلر است.استفاده از نسبت مناسب گلیکول و آب در سیستم خنک کننده بسیار مهم است. اضافه کردن بیش از حد به سیستم چیلر باعث ناکارآمدی آن می شود. با این حال، گلیکول کافی نمی تواند باعث یخ زدن سیستم، ترکیدن بالقوه لوله ها یا حتی پاره شدن اواپراتور چیلر شود. استفاده از مخلوط گليكول آب به عنوان يك مايع خنك كننده داراي مزاياي مختلفي در استفاده از آب ساده به عنوان يك مايع چيلر است. اين مزايا به دليل ويژگي هاي بدني منحصر به فرد آن است كه شامل يك نقطه انجماد پايين تر از آب است.

انتقال گرما آب در مقابل انتقال گرما گليكول

برا آب عاری از ناخالصی ها، نقطه انجماد ۳۲ درجه فارنهايت می باشد كه در مقايسه با اتيلن گليكول خالص تفاوت بسیاری دارد که حالت جامد آن در ۸٫۹ درجه فارنهايت تغيير می كند. وقی یک مخلوط گليكول آب تغيير کند، نقطه انجماد مايع خنک كننده نيز شامل این تغییر می شود.به طور مثال ، ۱۰٪ اتيلن گليكول در  دمای ۲۵٫۹ درجه فارنهايت منجمد خواهد شد، این در حالیست كه محلول ۶۰٪ گليكول در -۶۳ درجه فارنهايت منجمد مي شود. از تجزيه و تحليل صورت گرفته ، واضح است كه گليكول داراي خاصيت مبردیست كه برای استفاده در چيلرهای كه انتظار می رود در محيط هایی با دمای پايين كار كنند مناسب تر می باشد. در چنین شرایط حرارتی، یک مايع خنک كننده آب باعث كاهش يخ زدگی و انسداد گردش چيلر شده در حالی كه در نهایت بازده کلی را كاهش مي دهد. از سوی دیگر استفاده از چيلر مبتنی بر گليكول از خواص ضد يخ آن بهره مند می شود و از این مورد اطمينان حاصل می كند كه مايع خنک كننده در حالت سيال مطلوب باقی می ماند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...