اتاق فریزر بلاست یا اتاق شوک فریزر چیست؟

اتاق فریزر بلاست (فریزر بلاست، شوک فریزر نیز نامیده می‌شود) نوعی اتاق سرد با دمای ذخیره سازی پایین‌تر از 40- درجه سانتی‌گراد است، این اتاق به درهای ضخیم‌تر، پانل‌ های متراکم ( که اصحلاحا ساندویچ پانل گفته می شود) قوی‌تر از حد نرمال مجهز است. این اتاق‌‌ها معمولاً دارای قفسه‌های متعددی هستند که می‌توان سینی‌های غذا را در آن در دمای بسیار پایینی ذخیره و منجمد کرد. در بسیاری از اتاق‌های فریزر بلاست از فن‌ های دمنده یا فن های خنک کننده برای منتقل کردن هوای سرد به محتویات اتاق استفاده می‌شود.

استفاده از محصولات منجمد در صنایع غذایی، کیترینگ‌ها و رستوران‌ها متداول است. هرچند امروزه شاهد تنوع زیاد مواد غذایی منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم اما هنوز هم مصرف‌کننده عمده این‌ محصولات کیترینگ‌ها، رستوران‌ها و… هستند. موفقیت کسب‌ و کارهای فعال در صنایع غذایی با کیفیت مواد اولیه رابطه مستقیمی دارد. بنابراین اگر شما تولیدکننده محصولات منجمد یا تامین‌کننده مواد اولیه برای صنایع غذایی هستید، نقش پررنگی در چرخه اقتصادی این صنعت دارید. برای حفظ کیفیت مواد غذایی لازم است تا بخشی از هزینه‌ها را صرف بهبود فرآیند آماده‌سازی و روش‌های منجمدسازی و نگهداری در سردخانه نماییم.


فریزر بلاستَ

اتاق بلاست یا شوک فریزر چیست؟

زمانی که غذا به هر نحوی منجمد می شود، آب داخل غذا به یخ تبدیل شده و هر مقدار که این فرآیند بیشتر طول بکشد، بلورهای یخ بزرگتری نیز تشکیل می شوند. علاوه براین کریستال‌های بزرگ می‌توانند با ایجاد ترکیدن سلولی به مواد آسیب برسانند و در نهایت سلول‌های غذای نگهداری شده را از بین ببرد و ضرر بزرگی به شرکتتان وارد کند. این امر اغلب کیفیت و طعم مواد غذایی را با تأثیر بر طعم و بافت آن از بین می برد. با این حال، انجماد انفجاری در شوک فریزر ها باعث تشکیل کریستال های بسیار کوچک می شود که از آسیب جلوگیری می کند و مواد غذایی را با کیفیت بالاتری حفظ می کند. همچنین هنگامی که غذا در بلاست فریزر منجمد شد، می توان آن را برای نگهداری طولانی مدت به یک فریزر معمولی منتقل کرد. فریزرهای بلاست معمولاً از فن های دمنده استفاده می کنند که هوای سرد را به داخل محتویات فریزر وارد می کنند تا به سرعت آن را سرد کنند. آنها می توانند به سینی هایی مجهز شوند که به منظور قرار دادن غذاها حرکت می کنند و اغلب دارای محفظه های مختلفی برای انجماد هستند. فریزر انفجاری معمولاً می توانند مواد غذایی را در دمای اتاق نگهداری کنند یا تا زمانی که ظرفیت آنها بیش از حد نباشد، گرم شوند.

هدف از اتاق فریزر بلاست ذخیره مواد غذایی به طور قابل اعتماد در دمای پایین و سرعت خنک کنندگی زیاد و کاهش سریع دما و انجماد است. فرایند انجماد تا به دست آوردن دمای 18- درجه سانتی‌کراد است. این فرایند انجماد سریع در اتاق‌های فریزر بلاست 35- /40- درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. وقتی گرمای محصول به 18- درجه سانتی‌گراد رسید، محصولات به اتاق‌های ذخیره سازی منجمد منتقل می‌شوند. اتاق‌های فریزر بلاست برای دخیره مواد غذایی نیست بلکه فقط برای انجماد سریع است. قرار دادن مقدار زیاد غذای گرم در فریزر بلاست بر ظرفیت خنک کنندگی آن تأثیر منفی می‌گذارد.

فریزر بلاست

نکات مهم برای انتخاب دستگاه های خنک کننده

نکته مهم برای این اتاق‌ها انتخاب دستگاه خنک کننده مناسب است. به منظور انتخاب واحدهای خنک کننده مناسب؛ نوع محصول، مقدار، دمای ورودی، ابعاد اتاق، و زمان هدف انجماد سریع باید در نظر گرفته شود. کوتاه نگه داشتن زمان انجماد برای حفظ ماندگاری طولانی مدت در محصولات مهم است. فریزر بلاست برای صنایع مختلفی مانند نگهداری و بسته بندی ماهی، نگهداری و تولید بستنی، نگهداری و بسته بندی گوشت قرمز، نگهداری و تولید و بسته بندی مرغ و نگهداری و تولید و بسته بندی سبزیجات استفاده می‌گردد.

  • چند نوع اتاق فریزر بلاست
  • اتاق فریزر بلاست دارای قفسه
  • اتاق فریزر بلاست دارای سینی متحرک
  • اتاق فریزر بلاست کانکسی (کانتینری )

 

فریزر بلاست

دمای مورد نیاز اتاق های بلاست

همان طور که می دانید دمای مورد نیاز برای شوک فریزر ، دمای مناسب برای پردازش و انجماد محصول شما می باشد. اغلب، مهم است که محصولی را که می‌خواهید فریز کنید، از قبل آزمایش کنید تا بهترین محدوده دمایی را برای محصول خود تعیین کنید. بسته به اینکه بخواهید محصولات گوشتی، لبنیات، ماهی یا سبزیجات را فریز کنید، محدوده دمایی مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مورد نظر ممکن است بسیار متفاوت باشد. ابتدا دماهای مناسب برای انجماد محصولات مختلف را بشناسید، آزمایش کنید و درک کنید و سپس تصمیمی دقیق و حساب شده بگیرید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...