5 نشانه که موتور دمنده تهویه مطبوع نیاز به تعویض دارد

موتور دمنده یکی از اجزای مهم تهویه مطبوع است. اگر به درستی کار نکند، می تواند به طور قابل توجهی بر سطح آسایش و کیفیت هوا تأثیر بگذارد. در اینجا یک راهنمای جامع برای تعیین اینکه آیا نیاز به تعویض موتور دمنده در سیستم HVAC خود دارید آورده شده است.

تهویه مطبوع

موتور دمنده چیست؟

موتور دمنده جزء سیستم تهویه مطبوع شما است که هوای مطبوع را از طریق دریچه های خانه شما می دمد. هوای خنک ایجاد شده توسط تهویه مطبوع شما را می گیرد و آن را در سراسر فضای داخلی شما به گردش در می آورد. این تضمین می کند که دما به سطح تعیین شده توسط ترموستات برسد. این کار را با چرخاندن یک فن انجام می دهد که باعث می شود هوا از طریق مجاری و دریچه های خانه شما حرکت کند. مقاومت موتور دمنده چیزی است که سرعت را کنترل می کند. حتی یک موتور کوچک نیز قادر است حجم زیادی از هوای مطبوع را به حرکت درآورد. اساساً دو نوع موتور دمنده وجود دارد: موتور تک سرعته و موتور با سرعت متغیر. یک موتور تک سرعته هنگام کار کردن، هوا را تنها با یک سرعت و ظرفیت کامل می دمد. طبق دستور ترموستات روشن و خاموش می شود. از طرف دیگر یک موتور با سرعت متغیر می تواند در سرعت های پایین تر یا بالاتر کار کند. بنابراین دمای یکنواخت تری در سرتاسر خانه و بهره وری انرژی بهتری خواهید داشت.

5 نشانه که موتور دمنده شما نیاز به تعویض دارد

مشابه سایر اجزای یک سیستم تهویه مطبوع ، موتور دمنده در برابر خرابی‌های مکانیکی آسیب‌پذیرتر می‌شود زیرا در طول زمان سایش و پارگی بیشتری را تجربه می‌کند. اگر سیستم تهویه مطبوع شما قدیمی شده و به طور فزاینده ای مشکل ساز می شود، به احتمال زیاد موتور دچار مشکل شده است. حتی اگر قابل تعمیر باشد، موتورهای فرسوده احتمالاً در آینده نزدیک دوباره دچار مشکل خواهند شد. بنابراین هزینه تعویض موتور دمنده خود را در اولویت قرار دهید. نیازی نیست هر از چند گاهی برای تعمیر کوره پول بپردازید. ممکن است خرید یک موتور جدید از نظر مالی منطقی تر باشد. به این پنج علامت توجه کنید که نشان می دهد زمان تعویض موتور دمنده واحد HVAC فرا رسیده است:

موتو دمنده

1. جریان هوا ضعیف از دریچه ها

این معمولاً اولین نشانه ای است که ممکن است موتور دمنده معیوب داشته باشید. اگر جریان هوای خروجی از دریچه ها ضعیف است، موتور را بررسی کنید. این می تواند به این معنی باشد که موتور دمنده شما در فشار دادن هوای کافی از طریق کانال ها برای رسیدن به دمای مورد نظر شما مشکل دارد.دلایل احتمالی متعددی وجود دارد که این اتفاق می‌افتد، از جمله گرد و خاک و گرد و غبار ، خازن بد، و موتور کهنه. اگر موتور دمنده شما کثیف است یا خازن بدی دارد، می توانید با یک تکنسین HVAC تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند. از طرف دیگر، اگر عمر موتور شما به پایان می رسد، به دنبال موتور جایگزین باشید. توجه به این نکته مهم است که جریان هوای ضعیف نیز می تواند ناشی از کثیف بودن یا نشت کانال ها یا گرفتگی فیلتر باشد.

2. اصلا جریان هوا وجود ندارد

اگر احساس نمی‌کنید جریان هوا از دریچه‌ها خارج می‌شود، ممکن است به این معنی باشد که مشکل در موتور دمنده به حدی رسیده است که قطعه کاملاً غیرقابل کار است. در این مورد، شما باید آن را با یک موتور جدید جایگزین کنید. با این حال، عدم وجود جریان هوا می تواند ناشی از عوامل دیگری نیز باشد. به عنوان مثال، رله یا باتری خراب، مشکل کنترل فن ، و خرابی ترموستات. بهترین راه برای تعیین علت مشکل، کمک گرفتن از یک تکنسین واجد شرایط برای بررسی سیستم شما است.

3. صورتحساب های غیرمعمول انرژی بالا

موتور دمنده بخشی از سیستم تهویه مطبوع شما است که بیشترین انرژی را مصرف می کند. بنابراین اگر شاهد افزایش قابل توجهی در قبوض آب و برق خود باشید، ممکن است مقصر باشد. یک موتور کهنه، مشکل دار یا کثیف باید سخت تر کار کند تا هوای مطبوع به درستی در سرتاسر خانه شما گردش کند. در نتیجه، مصرف انرژی بالاتری را متوجه خواهید شد. اگر سیستم تهویه مطبوع شما از عمر خود گذشته است یا از یک موتور دمنده تک سرعته استفاده می کند، موتور را با یک مدل با سرعت متغیر هوشمند جایگزین کنید. این نوع موتور دمنده می تواند به طور خودکار مصرف انرژی خود را برای رفع نیازهای مختلف خنک کننده در خانه شما تنظیم کند. بنابراین مقدار انرژی هدر رفته را کاهش می دهد.

صدای خرابی فن

4. صداهای عجیب

بسیاری از صداهای غیرعادی که از سیستم تهویه مطبوع خارج می شود ممکن است نشان دهنده مشکل در موتور دمنده باشد. برخی از مشکلاتی که باعث ایجاد صداهای عجیب و غریب می شوند را می توان توسط متخصص تعمیر کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به تعویض موتور داشته باشند. به عنوان مثال، صدای جیغ یا جیغ ممکن است به این معنی باشد که موتور دمنده تسمه آسیب دیده یا مشکلات بلبرینگ دارد. این مشکل را به ترتیب با تعویض تسمه یا روغن کاری بلبرینگ برطرف کنید. اگر موتور صدای تق تق، صدای تق تق یا کوبیدن تولید می کند، ممکن است به دلیل شل یا شکستگی قطعه باشد. صدای کوبیدن بلند به خصوص نگران کننده است. آنها معمولاً نشانه ای هستند که چیزی آسیب دیده یا قطع شده است. و این ممکن است به معنای تعویض موتور دمنده باشد. صرف نظر از نوع صداهای عجیبی که موتور دمنده شما تولید می کند، باید سیستم را خاموش کنید و فوراً با تکنسین HVAC تماس بگیرید. در حالی که مشکلاتی مانند شل بودن یا آسیب دیده بودن تسمه و تراز نامناسب به راحتی برطرف می شوند، اما اگر به موقع آنها را تعمیر نکنید، می توانند به موتور یا اجزای اطراف آن آسیب برسانند. یک تکنسین آموزش دیده می تواند یک بازرسی کامل از موتور دمنده شما انجام دهد. بنابراین آنها می توانند به شما بگویند که تعمیر یا تعویض بهتر است.

5. گرم شدن بیش از حد

ممکن است موتور دمنده شما به دلایلی بیش از حد گرم شود. کثیفی می تواند در اطراف موتور جمع شود و از تخلیه خود جلوگیری کند و این می تواند باعث ایجاد گرما در طول زمان شود. شما می توانید این مشکل را با کمک یک متخصص برای تعمیر موتور خود حل کنید. گاهی اوقات، سن بزرگترین تهدید برای سیستم HVAC است. اگر موتور دمنده شما خیلی قدیمی و فرسوده شده باشد، خنک نگه داشتن خانه شما کار سخت تری خواهد داشت. فشار اضافی می تواند منجر به گرمای بیش از حد، خرابی و هزینه های انرژی بالاتر شود. در این صورت تهیه یک موتور دمنده جدید بهترین راه حل است. 

اگر موتور دمنده شما بیش از حد گرم شود، علائم بسیار واضحی خواهید دید. یکی از علائم رایج گرمای بیش از حد، بوی سوختگی است که از دریچه ها می آید. این معمولاً با خاموش شدن کامل سیستم همراه است. یک دستگاه تهویه مطبوع با موتور دمنده گرمایش بیش از حد ممکن است برای جلوگیری از آسیب و خطرات الکتریکی خود را خاموش کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید سیستم را خاموش کنید. مرحله بعدی: بلافاصله با یک شرکت HVAC تماس بگیرید.

تعویض موتور دمنده

فرض کنید موتور دمنده سیستم HVAC شما نیاز به تعویض دارد. یک شرکت تهویه مطبوع می تواند به شما در یافتن مدل جایگزین مناسب کمک کند. مدل های جهانی مقرون به صرفه ای وجود دارند که می توانند در تنظیمات مختلف کار کنند. اما این در صورتی است که آنها به درستی سیم کشی شده باشند. برای بدست آوردن موتور دمنده مناسب برای تهویه مطبوع شما، پیمانکار باید مواردی را در نظر بگیرد. آنها شامل نوع درایو، قطر موتور، جهت چرخش، اسب بخار، ولتاژ، سرعت و اندازه خازن هستند. این شرکت ابتدا جایگزین مناسب برای موتور شما را تعیین می کند. سپس آنها به شما یک نقل قول می دهند. و سپس می توانید مقدمات نصب را شروع کنید. یک موتور دمنده جایگزین یک سرمایه گذاری قابل توجه است. نقش مهمی در ایجاد محیطی راحت و سالم در خانه دارد. بنابراین مطمئن شوید که یک موتور دمنده خوب تهیه می کنید. و آن را از یک پیمانکار مطمئن تهویه مطبوع تهیه کنید.  



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...