عواملی که هنگام برنامه ریزی ساخت سردخانه باید در نظر گرفته شوند

عوامل متعددی باعث افزایش تقاضا برای فضای انبار سردخانه می شود: سفارش آنلاین، حتی برای اقلام فاسد شدنی، در حال افزایش است. خرید وحشتناک در طول همه گیری، تجارت الکترونیک را تسریع کرد. و مصرف کنندگان آگاه به سلامتی علاقه ای به غذاهای منجمد نشان می دهند که از اواسط دهه 1900 دیده نشده بود. افزایش بی‌سابقه‌ای در تقاضا برای فضای انبار و توضیع گزارش شده است.با توجه به اینکه انبارها و سردخانه‌ها را می‌توان کارآمدتر و ارزان‌تر از سوپرمارکت‌ها اداره کرد، بسیاری از خرده‌فروشان مشتاق هستند که روند ساخت سردخانه را پیش بگیرند. با این حال، ساخت تاسیسات سردخانه پرهزینه است (و ساخت آن در مقایسه با انبار خشک زمان بیشتری می برد)، که مانع توسعه سوداگرانه می شود. با این وجود، زمان آن فرا رسیده است که بازار واکنش خود را تسریع بخشد و ساخت و ساز را برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید افزایش دهد.

 مدیریت هزینه

انجام یک ارزیابی کامل ساخت‌پذیری، همراه با انتخاب یک روش موثر تحویل پروژه، می‌تواند بازگشت سرمایه گذاری ساخت انبار سرد را بهبود بخشد. مالکان باید متعهد به یک روش تحویل پروژه مانند طراحی-ساخت یا حداقل کمک طراحی باشند که کل تیم را در اولین فرصت ممکن در طول برنامه ریزی مفهومی درگیر کند. این مرحله را برای یک مرحله دقیق پیش از ساخت آماده می کند که چندین گزینه را می سنجد و متغیرهای زیادی را به حساب می آورد. با توجه به هزینه های تبرید، داشتن یک فرآیند طراحی-ساخت به رهبری پیمانکار (که در آن پیمانکار سناریوهای مختلف مهندسی و هزینه آنها را در مراحل اولیه ارزیابی می کند) می تواند به تعادل هزینه تجهیزات در مقابل هزینه های چرخه عمر تاسیسات کمک کند. همچنین مصرف انرژی عمر مفید تاسیسات را کاهش می دهد و به تعمیر و نگهداری ساده تر و بیشتر دست می یابد. یک قرارداد حداکثر قیمت تضمین شده همچنین می تواند به مدیریت هزینه های پروژه و همچنین کمک به ساخت و ساز سریع کمک کند.

مکان های جدید برای انبارها و تاسیسات توزیع

به‌طور سنتی، انبارها در مکان‌هایی ساخته می‌شوند که نزدیک به مکان‌های تولید یا نزدیک به محل رشد و برداشت غذا هستند. ملاحظات در هنگام انتخاب مکان برای این تاسیسات شامل دسترسی محلی و یک منطقه ساختمانی است که می تواند نیازهای ساختاری اضافی تاسیسات سردخانه را برآورده کند. اما ملاحظات مختلفی باعث ایجاد تأسیسات در مکان‌های غیر سنتی می‌شود. به عنوان مثال،هزینه و دشواری انتقال یک محصول معین در مرحله نهایی توزیع توسعه مجدد ساختمان‌های موجود در مکان‌های شهری/منطقه‌ای را تشویق کرده است، که می‌تواند تقاضا برای توزیع سخت‌تر را برآورده کند. یک چیز مشترک تقریباً همه سردخانه های مدرن نیاز به حجم های مرتفع است. سیستم های ذخیره سازی و بازیابی خودکار (AS/RS) معمولاً در فضاهای عمودی کار می کنند. این به خوبی با این واقعیت مطابقت دارد که ساخت و ساز باعث کاهش ردپای ساختمان می شود و روشی منطقی برای استفاده از زمین های شهری تنگ و کاهش هزینه های املاک و مستغلات است. هنگامی که به دنبال تغییر کاربری یک سازه موجود هستید، ارتفاع ساختمان و/یا ارتفاع از کف به وضوح ملاحظات اصلی هستند. ارتفاع استاندارد برای یک ساختمان سردخانه مدرن از 40 تا 60 فوت(12تا18متر) در مقایسه با 34 تا 36 فوت(10تا11متر) برای یک انبار خشک متغیر است و این بیشتر از فاصله 30 فوتی است که چند سال پیش برای تاسیسات سردخانه پیشرفته بود.

زمانی که ساختمان‌های موجود قرار است تغییر کاربری دهند، اولین کاری که باید تکمیل شود، بازنگری – از جمله ارزیابی حضوری – از فضا است. تیم باید ظرفیت بار ساختمان، وضعیت کف آن و توانایی مقاوم سازی سازه با موانع بخار مدرن را بررسی کند. چیدن و بسته بندی در فضاهایی که به صورت عمودی چیده شده اند شامل نقاط تعامل زیادی است، بنابراین ارتفاع سقف و چیدمان سیستم باید دقیق باشد. برای شناسایی مسائلی که تنها با استفاده از بازرسی بصری واضح نیستند، ابزارهای تکنولوژیکی مانند اسکن لیزری سه بعدی می توانند به ثبت شرایط دقیق ساخت کمک کنند. این به شناسایی تضادهای احتمالی با عناصر جدید طراحی شده کمک می کند - یا حتی می تواند منجر به کشف زودهنگام شود اگر سایت کاندید مناسبی برای توسعه مجدد نباشد.هم برای سازه های جدید و هم برای سازه های موجود، تمام تصمیمات باید مطابق با منطقه بندی محلی و قوانین ساختمانی اتخاذ شود. ارزیابی‌های زیست‌محیطی ایده خوبی است اگر این احتمال وجود داشته باشد که محیط اطراف سایت دارای کیفیت هوای پایین یا سایر خطرات زیست‌محیطی باشد. ارزیابی ترافیک نیز در هر منطقه غیر صنعتی مهم خواهد بود. در دسترس بودن نیروی کار یک نکته حیاتی است. تعداد سیستم‌های پیچیده‌ای که باید در یک انبار سرد نصب شوند، به تیم‌های متعددی از کارگران ساختمانی ماهر نیاز دارند. عوامل متعددی می تواند به دست آوردن این کار را دشوار کند. تأسیسات ذخیره سازی و توزیعی که در مناطقی ساخته می شوند که قبلاً در چنین بازاری استفاده نمی شد، ممکن است کارگران را به این منطقه جذب نکرده باشد. علاوه بر این، کمبود نیروی کار طولانی مدت در صنعت وجود داشته است که با اختلالات همه گیر 2020 تشدید شده است. به همان دلایلی که ممکن است تهیه نیروی کار در مناطقی که معمولاً ساخت انباری ندارند دشوار و پرهزینه باشد، تهیه تجهیزات و مواد تخصصی ممکن است سخت باشد.

متفاوت از بیرون به داخل

ساختار یک تاسیسات سردخانه پیچیده تر از یک انبار خشک است، زیرا به یک پوشش ساختمان عایق نیاز دارد. انتخاب سیستم عایق - معمولاً ساندویچ پانل ها با هسته های عایق یا فوم اسپری - کلید خواهد بود. ضرایب انتقال حرارت یا مقادیر R باید شناسایی و سپس برای آنها طراحی شود. در تعیین مقادیر R، تیم‌های طراحی باید محدوده دمایی مناطقی را که بخش یخچالی یک تأسیسات را احاطه می‌کنند، در نظر بگیرند. به عنوان مثال، دمای بالای فضای باز یا گرمای تولید شده از تجهیزات مجاور نیاز به عایق را افزایش می دهد. هزینه های آب و برق و سایر هزینه های عملیاتی باید در طراحی سیستم عایق در نظر گرفته شود.

در حالی که ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، تجهیزات گرمایشی تخصصی باید در تاسیسات سردخانه نصب شوند. این به این دلیل است که دمای مورد نیاز در داخل تأسیسات (که بسته به کالای ذخیره شده می تواند 20 درجه زیر صفر یا کمتر باشد) می تواند خاک زیر ساختمان را منجمد کند و باعث یخ زدگی شود. سیستم های گرمایش از کف از این امر جلوگیری می کنند. این سیستم ها می توانند هوای اجباری، حرارت الکتریکی یا سیال پمپ شده (مانند گلیکول) باشند.

برای دستیابی به کنترل حرارتی، دهانه های ساختمان نیز باید به طور خاص تجهیز شوند. به عنوان مثال، اسکله های بارگیری ممکن است نیاز به طراحی با داک شلتر ها و یا مهر و موم های اسکله درهای عایق بندی شده و داک لولرهای اسکله داشته باشند که می توانند در داخل تأسیسات ذخیره شوند (در نتیجه یکپارچگی پوشش حرارتی ساختمان حفظ می شود).

بازگشت سرمایه گذاری سایر روشهای ساخت و ساز تخصصی برای تاسیسات سردخانه باید سنجیده شود. برای مثال، سرمایه‌گذاری در کف‌های بدون اتصال ممکن است ارزشمند باشد، زیرا این کف‌ها می‌توانند حرکت نرم تجهیزات خودکار را در یک تأسیسات تکمیل شده تضمین کنند. برعکس، ممکن است با استفاده از واحدهای استاندارد و قطعات پیش ساخته در زمان و هزینه صرفه جویی شود.

شکل اخیر ساخت و ساز تخصصی انبار، ساختمان‌های دارای قفسه است. ساختمان‌های دارای رک از نظر مفهومی نوع متفاوتی از ساختمان هستند که در آن سیستم قفسه ذخیره‌سازی مستقل AS/RS سیستم ساختاری کل تأسیسات را تشکیل می‌دهد. دیوارها و سقف ها پس از ساخت قفسه به عنوان "پوسته" در جای خود قرار می گیرند.

ساختمان‌های پشتیبان قفسه باعث صرفه‌جویی در زمان در طول ساخت می‌شوند، زیرا زمان تولید مصالح اغلب کوتاه‌تر است و کارهای ساخت و ساز سریع‌تر انجام می‌شوند. بدون ستون‌های داخلی که «فضای هدر رفته» را ایجاد نمی‌کنند، امکاناتی که از رک پشتیبانی می‌کنند هزینه‌های کمتری برای هر فوت مربع دارند. آنها همچنین در طول مرحله عملیات تأسیسات در زمان صرفه جویی می کنند زیرا تجهیزات خودکار باعث می شود محصول با کارایی بسیار بالا حرکت کند. علاوه بر این مزایا، سازه های متکی به قفسه از قاب های فولادی معمولی قوی تر هستند.

سیستم‌های پشتیبانی شده از قفسه‌ها - و هر تاسیسات کاملاً خودکار دیگری که در آن کار انسان غیرضروری است - برای راه‌حل‌های ایمنی آتش‌سوزی منحصربه‌فرد با اکسیژن کم واجد شرایط هستند. این یک مزیت قابل توجه است، زیرا با سطح رطوبت کم، سردخانه ها به ویژه در برابر آتش آسیب پذیر هستند. سیستم های اطفاء حریق با اکسیژن کم که گاهی اوقات سیستم های هیپوکسیک نیز نامیده می شوند، در واقع می توانند با کاهش شرایط لازم برای احتراق، از وقوع آتش سوزی در ساختمان های خالی از سکنه جلوگیری کنند. این سیستم ها معمولاً ارزان تر از سیستم های سنتی نیز هستند.

حتی زمانی که تاسیسات سردخانه مکان و پیکربندی سنتی تری را اشغال می کنند، چیدمان اتاق ها بیشتر از یک انبارداری معمولی است. از آنجایی که مصرف‌کنندگان به تعداد فزاینده‌ای از غذاهای تازه و/یا طبیعی نیاز دارند، تأسیسات ذخیره‌سازی باید فضاهای تخصصی را با مناطق مختلف دمایی، فراهم کنند. حتی غذاهایی که از قبل جزء اصلی‌ترین غذاها هستند، مانند موز، باید با رسیدن از یک انبار به انبار دیگر منتقل شوند. شرایط سرد، گرم، خشک یا مرطوب در مورد نگهداری مواد غذایی بسیار مهم است، بنابراین امکانات باید متناسب با آب و هوای محلی باشد. برای حفظ شرایط بهینه ممکن است نیاز به طراحی سیستم های کنترل پیچیده در تاسیسات باشد.

جای تعجب نیست که تجهیزات و تاسیسات تبرید هزینه و پیچیدگی را به طراحی تاسیسات سرد می‌افزایند. این سیستم‌ها باید از نظر اینکه تا چه حد الزامات خاص محصول را برآورده می‌کنند، مانند اقلام مورد استفاده، محدوده دمایی مورد نیاز، طول مدت ذخیره‌سازی محصول و تدارکات انتقال مواد غذایی در حال رسیدن از یک محفظه به محفظه دیگر، ارزیابی شوند. اما آنها همچنین باید بر اساس میزان مطابقت آنها با الزامات کلی ساختمان ارزیابی شوند. به عنوان مثال، واحدهای خنک کننده روی پشت بام می توانند فضای داخلی را در مقایسه با واحدهای سقفی داخلی صرفه جویی کنند. برعکس، جایی که فضای پشت بام محدود است، واحدهای سقفی ممکن است راه حل بهتری باشند.

گزینه های نوع مبرد و نوع شارژ مبرد به سرعت در حال تغییر هستند. سیستم‌ها و سیستم‌های چرخش مایع با استفاده از هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFC) در حال حذف شدن هستند. سیستم‌های مبتنی بر آمونیاک با شارژ کم، که سازگارتر با محیط زیست هستند، جایگزین‌های محبوبی هستند. مبردهای دی اکسید کربن و هیدروفلورولفین ها (HFOs) گزینه های دیگر هستند.

هزینه های عملیاتی برای تبرید باید در برنامه ریزی قبل از ساخت در نظر گرفته شود، زیرا سیستم های تبرید مصرف کنندگان بزرگ انرژی هستند. این تیم همچنین باید تاسیسات و زیرساخت های سایت را برای توانایی آنها در حمایت از تقاضای بالای انرژی ارزیابی کند.

تقاضای مصرف کنندگان احتمالاً انبارهای سردخانه را به سرمایه گذاری دارایی بادوام تبدیل می کند. تعهد کل صنعت به پیش از ساخت و انواع تحویل پروژه مناسب برای موفقیت بسیار مهم است، زیرا تنها برنامه ریزی اولیه و جمع آوری داده ها می تواند پیچیدگی های طراحی، ساخت و بهره برداری سردخانه را کاهش دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...