فناوری‌های تولید ساندویچ پانل

در 50 سال گذشته، ساندویچ پانل‌ها به عنوان یک وسیله به ویژه اقتصادی ساخته شده‌اند. مواد ترکیبی همیشه دو لایه روکش (مواد رو به فلز سفت و سخت یا پوسته‌های انعطاف پذیر مانند آلومینیوم نازک، کاغذ یا غشاء، بسته به نوع کاربرد) و یک ماده عایق هسته‌ای هستند.اساساً دو فناوری ساخت پانل وجود دارد: مداوم و ناپیوسته. در روند مداوم، تمام مواد استفاده شده با هم پردازش می‌شوند و صفحه کاملاً تشکیل شده به طول دلخواه و بدون توقف خط برش داده می‌شود. در فرایند ناپیوسته، مواد به طور جداگانه پردازش می‌شوند. این بدان معناست که طرح‌ها به طور دلخواه شکل گرفته و بریده می‌شوند و سپس در یک پرس که فوم تزریق می‌شود با هم جمع می‌شوند.

خط تولید پیوسته پانل

تولید ساندویچ پانل

روند ناپیوسته دارای سطح پایین‌تری از بهره‌وری است که نمی‌توان آن را با فرایند مداوم مقایسه کرد. امروزه برای کالاهایی با اشکالی که روند مداوم را مجاز نمی‌دانند یا وقتی که نرخ تولید مورد نیاز سرمایه گذاری در یک خط مداوم را توجیه نمی‌کند، استفاده می‌شود.یک خط پیوسته در تولید ضخامت صفحه متوسط (40 تا 50 میلی متر) با روکش‌های فلزی دارای سرعت متوسط حدود 14 متر در دقیقه است. با یک شیفت کاری هشت ساعته در روز و بیش از 220 روز در سال، تولید با فرض کارایی 80 درصدی در حدود 1180000 متر در سال است. یک خط ناپیوسته با فشار دوبل به طول 12 متر، تحت همان شرایط، می‌تواند هنگام کار با یک شیفت در روز، به تولید حدود 100000 متر در سال برسد.

ساخت ساندویچ پانل

خط تولید پانل مداوم

یک خط مداوم از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  •  بخش پردازش لایه‌های خارجی
  • بخش پردازش مواد عایق
  • بخش تولید پانل‌ها

 

در یک مورد معمولی از یک ساندویچ پانل با هردو سطح خارجی در ورق فلز و یک هسته عایق در کف سفت و سخت پلی اورتان، بخش اول با ورق شروع می‌شود و با تمام تجهیزات برای تشکیل دو ورق به شکل دلخواه ادامه می‌یابد. پانل می‌تواند پوششی برای دیوارها یا سقف‌ها باشد. ساندویچ پانل با لایه‌های انعطاف پذیر (آلومینیوم، ورق‌های الیاف شیشه، کاغذ آسفالت) به صورت رول ساخته نشده‌اند. هردو سطح صفحات نهایی کاملاً مسطح هستند. سطوح از قبل با دمای مورد نیاز فرایند گرم می‌شوند (معمولاً بین 40 تا 65 درجه سانتی گراد) و سپس ماده عایق تهیه می‌شود.

دستگاه تولید ساندویچ پانل

ساندویچ پانل پلی اورتان

در مورد پانل‌های پلی اورتان اجزای شیمیایی مورد نیاز اندازه گیری شده و با هم در دستگاه کف ساز مخلوط می‌شود. مخلوط مایع حاصل به طور مساوی روی ورق فلزی پایین توزیع می‌شود. روکش‌های فلزی، کف و نوارهای جانبی یا واشرهای احتمالی در داخل نوارنقاله دو یا فشار مداوم فشار داده می‌شوند. این دستگاه باید ورقه‌های فلزی جدا شده را در فاصله دلخواه در حالی که کف گسترش می‌یابد، حفظ کند.به این ترتیب، پانل پس از منبسط شدن و پخت کامل، ضخامت و شکل دلخواه را خواهد داشت. مهم‌ترین پارامتر برای اطمینان از نتیجه خوب فرایند، کنترل درجه حرارت اجزای شیمیایی، ورق‌های فلزی و سطح است. اگر ماده عایق پشم معدنی یا پلی استایرن باشد، به صورت تشک‌هایی که برش داده ‌شده‌اند و به ضخامت مناسب شکل گرفته‌اند، قبل از قرار دادن، به ورق‌های فلزی چسبانده می‌شود.

تولید ساندویچ پانل

تاثیر دما

دما دوباره یک پارامتر مهم است، این بار برای واکنش چسب، یعنی برای چسبندگی خوب صفحه داخلی به لایه‌های خارجی. پس از تشکیل، پانل برش داده می‌شود، سرد می‌شود، روی هم قرار می‌گیرد و با یک فیلم پلاستیکی پیچیده می‌شود. بسته به سطح اتوماسیون مورد نیاز برای خط تولید، آخرین عملیات را می‌توان به صورت خودکار یا دستی انجام داد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...