ایلان ماسک درباره ورشکستگی احتمالی SpaceX هشدار داد

کارمندان اسپیس ایکس در تعطیلات آخر هفته ایمیلی کابوس‌آمیز از مدیر عامل شرکت ایلان ماسک دریافت کردند که به آن‌ها در مورد بحرانی که در تولید موتور رپتور آن رخ می‌دهد هشدار داد که در صورت حل نشدن می‌تواند منجر به ورشکستگی شرکت شود. ایمیل مذبور از کارمندان خواسته است تا برای افزایش تولید موتوری که به منظور تامین انرژی نسل بعدی پرتاب کننده Starship آن است، بسیار کار کنند.

ماسک گزارش داد: متاسفانه بحران تولید رپتور بسیار بدتر از آن چیزی است که چند هفته پیش به نظر می رسید. «از آنجایی که ما مسائل را پس از خروج از مدیریت ارشد قبلی بررسی کردیم، متأسفانه مشخص شد که این مسائل بسیار شدیدتر از آنچه گزارش شده بود، بوده است. هیچ راهی برای پوشاندن آن وجود ندارد.»

ماسک در توییتر خود نوشت: «عظمت برنامه Starship چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. این موشک برای گسترش حیات به مریخ (و ماه) طراحی شده است، که برای گردش در مدار 1000 برابر بیشتر از مجموع همه موشک‌های کنونی زمین انرژی نیاز دارد. اگرچه ماسک صحت ایمیل را تایید یا تکذیب نکرد، اما در مورد محتوای آن صحبت کرد و گفت که اگرچه احتمال ورشکستگی را قطعی نمی‌دانست، اما غیرممکن نیز نیست. مدیرعامل در ادامه ظاهراً به نقل از بنیانگذار و مدیر عامل سابق اینتل، Andrew Grove، نوشت: «فقط پارانوئیدها زنده می مانند».

SpaceX

ماسک در ایمیل خود به کارمندان توصیه کرد تعطیلات خود را کوتاه کنند و خواستار آن شد که همه برای جلوگیری از آنچه که صادقانه فاجعه خواهد بود آماده باشند. در جمع بندی این مشکل، ماسک هشدار داد که اگر شرکت نتواند پروازهای Starship را هر دو هفته یک بار در سال 2022 انجام دهد، ممکن است با ورشکستگی روبرو شود.

موتور رپتور یکی از اجزای حیاتی Starship است که SpaceX امیدوار است یک روز محموله ها و انسان را به ماه و مریخ منتقل کند. توانایی Starship برای دستیابی به این اهداف بلندپروازانه برای موفقیت بلندمدت SpaceX که بر اساس وعده ایلان ماسک برای اکتشاف انسان چند سیاره ای ساخته شده است، حیاتی است. طبق ایمیل ماسک، Starship همچنین نقش مهمی در پرتاب ماهواره‌های نسل بعدی Starlink به مدار خواهد داشت.

SpaceX

ایمیل پر استرس ماسک به دنبال توییتی در اوایل ماه جاری منتشر شد که در آن مدیر عامل شرکت اعتراف کرد که Raptor 2 برای امکان‌پذیر ساختن حیات چند سیاره‌ای به "بازنگری کامل طراحی" نیاز دارد. به گزارش CNBC، مدتی بعد از آن، دو معاون اسپیس ایکس به طور ناگهانی شرکت را ترک کردند. یکی از این مدیران، Will Heltsley، که از سال 2009 در این شرکت بود، روی پروژه رپتور کار می کرد اما به دلیل عدم پیشرفت از کار برکنار شد.

این خبر نگران کننده نزدیک به پایان سالی است که در غیر این صورت یک سال درخشان برای اسپیس ایکس بوده است. اسپیس ایکس در 11 ماه موفق شد 25 ماموریت موفق فالکون 9 را پرتاب کند، 12 فضانورد را به فضا فرستاد و با سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink خود نقشه راهی برای تجاری سازی انبوه ترسیم کرد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...