قیمت دام زنده در نیمه دوم سال 1400

سازمان هواشناسی از اواخر آذرماه سال 1399 نسبت به کمبود بارش و احتمال خشکسالی هشدارهای مکرری را ابلاغ کرد که موجب نگرانی دامداران و کشاورزان شده بود. بنابراین انتظار می‌رفت  وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید برنامه‌ای برای مقابله با بحران خشکسالی تنظیم کند تا آن را از ابتدای سال 1400 اجرا کند. این در حالی است که با گذشت بیش از دو ماه از سال هنوز هیچ اقدامی در جهت حمایت از دامدار  و حفظ تولید صورت نگرفته است. با ادامه این روند آینده تاریکی در انتظار صنعت دامپروری خواهد بود.

طبق آمار سازمان مراتع و آبخیزداری کشور در شرایط نرمال میزان تولید علوفه مرتعی در 84.8 هکتار مراتع کشور حدود 10.5 میلیون تن است که امسال به 6.5 تن کاهش یافته است. این افت در شرایط بارش کم نیاز دامداران در تأمین نهاده‌های دامی را نشان می‌دهد و باعث می‌گردد که دامدار چاره‌ای جز کشتار دام لاغر و مولد خود را نداشته باشد. این مسئله زنگ خطری برای تأمین گوشت مورد نیاز در بازار است.

دام سنگین

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش کشتار موجب کاهش قیمت دام زنده به کمتر از نرخ تمام شده تولید رسیده است، در حالی که قیمت گوشت بدون توجه به نرخ دام در بازار همچنان زیاد می‌باشد و همچنان این نگرانی وجود دارد که در نیمه دوم سال 1400 با کمبود عرضه دام چه اتفاقی در بازار قیمت و مصرف پروتئین مورد نیاز خانوار خواهد افتاد. این در شرایطی است که مرغداری‌ها هم به علت جوجه ریزی کم کاهش عرضه مرغ را دارند.

اگر مسئولان هرچه زودتر راهی برای رفع این بحران پیدا نکنند، بی تردید از آغاز پاییز 1400 با کمبود گوشت مواجه خواهیم شد. مسئولان باید به این بخش بودجه و اعتبارات بدهند تا امنیت غذایی دچار چالش نشود.

کشتار زیاد دام به خاطر نداشتن نهاده منجر به افت محسوس قیمت دام زنده به مرز 52 تا 55 هزار تومان شده است، در حالی که قیمت تمام شده تولید دام سبک 65 هزارتومان و دام سنگین 57 هزار تومان است به علاوه گوشت در سطح شهر همچنان پایین‌تر از 150 هزار تومان نمی‌باشد. با ادامه روند کشتار دام‌های مولد معلوم نیست که قیمت گوشت با وجود  کمبود تعداد دام به چه رقمی برسد. در حال حاضر کشتار دام مولد موجب پایین نگه داشتن قیمت گوشت شده است و معلوم نیست ادامه این روند چه آسیبی به تولید داخلی خواهد زد. این‌ها همه حاکی از بی برنامگی مسئولان وزارت کشاورزی است.

منبع:خبربان



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...