فناوری قالب گیری دمشی برای بطری‌های PET

قالب گیری دمشی یا blow forming فرایندی است که در آن پلاستیک‌های توخالی تشکیل می‌شوند. محصولات ساخته شده با ضربه توسط مواد ترموپلاستیک مختلف مانند LDPE، HDPE،  PET، PP و PVC تشکیل می‌شوند. انواع مختلفی از فناوری قالب سازی وجود دارد که در زیر بحث شده است:

1- قالب گیری دمشی اکستروژن

این دستگاه از یک دستگاه نوار نقاله پیچ تشکیل شده است. در قسمت بالای آن یک قلاب کش قرار دارد که تمام مواد پلاستیکی خام در آن ریخته می‌شود. همچنین از یک عنصر گرم کننده برای زوب مواد پلاستیکی تشکیل شده است.

قالب گیری اکستروژن

مکانیسم: در مرحله اول، گلوله‌های پلاستیکی خام در هوپر قرار می‌گیرند، که با حرکت گرانشی در دستگاه پایین می‌آید و توسط نوار نقاله پیچ به منطقه گرمایی که در آن ذوب می‌گردد، رانده می‌شود. سرانجام، ما پلاستیک مذاب داریم؛ مواد مذاب از طریق یک روزنه کوچک به داخل قالب رانده می‌شوند. هوا به داخل محوطه نرم دمیده می‌شود و به دنبال آن فرایند پخت انجام می‌شود. سپس قطعه خنک شده و از قالب خارج می‌شود. پاریسون یک لوله پریفرم است که توخالی است و در انتهای آن یک سوراخ وجود دارد.

لوله پریفرم

2-قالب گیری تزریقی

این یک روند چرخه‌ای غیر مداوم است که از دو مرحله تشکیل شده است:

1.پاریسون با تزریق پلاستیک ذوب شده در یک حفره قالب فولادی که در آن گرم ومطبوع نگهداری می‌شود، قالب می‌شود.

2. پاریسون به صورت قالبی اندازه گیری می‌شود که در آن عملیات پخت نهایی برای تشکیل قسمت نهایی انجام می‌شود.

قالب گیری تزریقی

مکانیسم: از یک ماشین تشکیل شده است که در قسمت بالای آن هوپر قرار دارد. در سمت چپ پیچ ارشمیدس قرار دارد تا مواد را به سمت جلو سوق دهد. در وسط، یک قسمت گرم کننده وجود دارد که ماده اولیه را ذوب می‌کند. در سمت راست حفره قالب وجود دارد که توسط قطعات قالب گیری شده در شرلیط سرد تشکیل می‌شود. بنابراین، مواد پلاستیکی را به یک دستگاه هوپر منتقل می‌کنند و سپس پیچ ارشمیدس چرخانده می‌شود تا مواد را در منطقه گرمایش، جایی که ذوب می‌شود، تحت فشار قرار دهد و در نازل درجه حرارت تا حدی افزایش می‌یابد که به سرعت در حفره قالب وارد می‌شود  و در نهایت با کمک پین استخراج  خارج می‌شود.

3-قالب گیری کششی

ابتدا لوله آزمایشی مانند پریفرم با استفاده از قالب گیری تزریقی یافرایند مشابه ساخته می‌شود. گردن پیش فرم‌ها کاملاً به پایان رسیده است، اما قطر و طول قسمت بدنه بسیار کمتر از محصول نهایی است. سپس پیش فم تحت یک فرایند کشش و ضربه قرار می‌گیرد. این فناوری بیش‌ترین ارجحیت را برای ساخت بطری‌های PET دارد.

قالب گیری کشششی

نتیجه:

هنگام بررسی گزینه‌های قالب سازی برای اهداف تولید، چند روش مختلف در دسترس است. قالب ضربه و قالب تزریق به عنوان دو نوع از رایج‌ترین قالب‌های ایستاده‌اند. با این حال، قبل از اینکه یک شرکت تصمیم بگیرد که با چه نوعی پیش برود، درک تفاوت این دو مهم است.

1- قالب گیری دمشی برای تولید ظروف توخالی منفرد مانند بطری‌ها طراحی شده است. از طرف دیگر، از قالب تزریق برای تولید قطعات جامد مانند محصولات پلاستیکی مانند کلاه ایمنی استفاده می‌شود.

2- هوا بدترین دشمن در قالب گیری تزریقی است. اگر هوا در طی فرایند تولید وجود داشته باشد، می‌تواند حباب یا جیب هوا ایجاد کند. این ناهنجاری‌ها نقاط ضعیفی در محصول ایجاد می‌کنند و در نهایت آن را معیوب می‌کنند و احتمالاً از خط خارج می‌شوند. قالب گیری ضربه‌ای به دور هوای مجبور به داخل قالب می‌چرخد تا محصول را بیرون بکشد و گسترش دهد.

3- قالب گیری کششی برای بطری‌های  PET مناسب است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...