مالچ باغبانی چیست و چرا اهمیت دارد؟

چرا مالچ پاشی مهم است، این جزء ضروری باغبانی است، اما اغلب اشتباه درک می شود. بیایید از دیدگاه مزایای مالچ پاشی و برخی از چالش های مرتبط با آن به بررسی آن بپردازیم.یکی از بزرگترین دلایلی که ما مالچ می کنیم کاهش علف های هرز در بستر است. با این حال، فقط به این دلیل که ما خاک را با مواد مالچ پوشانده ایم، به این معنی نیست که علف های هرز را از بین می بریم. مالچ پاشی می تواند علفهای هرز خاصی را سرکوب کند، اما نه همه آنها. علفهای هرز یکساله که در اعماق کم جوانه می زنند به راحتی با مالچ پاشی می شوند. گیاهان یکساله جوانه زنی عمیق تر و گیاهان چند ساله ساده که ممکن است عمیقاً جوانه بزنند، هنوز در مالچ بالا می روند. گیاهان چند ساله ریزوماتوس (آنهایی که در امتداد ریشه در زیر خاک تکثیر می شوند) می توانند هرگونه مواد آلی را از بین ببرند. نوع مالچ مورد استفاده همچنین می تواند مجموعه جدیدی از آفات علف های هرز را وارد باغ کند که می خواهیم از آنها اجتناب کنیم یا برای مدیریت آنها آماده باشیم.

مالچ

تهویه خاک

هنگام استفاده از مالچ های ارگانیک برای پوشش باغچه، آنها در نهایت مواد آلی را به خاک اضافه می کنند. با این حال، آنها به تنهایی خاک سالم را از خاک ناسالم ایجاد نمی کنند. آب و هوا، دما، هوادهی و تغییرات فصلی؛ همراه با فرآیندهای گوارشی حشرات، میکروب ها، قارچ ها و سایر عوامل تأثیرگذار، همه برای تکمیل فرآیند کانی سازی گرد هم می آیند. اکثر مالچهای کربنی بالا مانند چیپس یا پوست خرد شده درصد بسیار بالایی از مواد مغذی اصلی برای رشد گیاه را ندارند. ما می خواهیم باکتری های هوازی (غنی از اکسیژن) را در محیط خاک تشویق کنیم. و از باکتری های بی هوازی (کم اکسیژن) جلوگیری کنیم. برای انجام این کار، ما نیاز به دستیابی به تبادل خوب هوا در خاک زیر مالچ داریم. هوازی ها به تغذیه با کمپوست و/یا کودهای غنی از مواد مغذی پاسخ می دهند،و برای افزایش این عناصر در درازمدت به صورت نوع پاسخ دهید. برای جلوگیری از ایجاد یک محیط بی هوازی (کم اکسیژن)، لایه های مالچ که در سطح خاک جمع می شوند باید در خاک مخلوط شوند، یا به طور کامل برداشته شوند. یونجه، کاه و برگ می توانند این محیط نامطلوب را ایجاد کنند. این نوع مواد باید خرد شده یا با خاک مخلوط شوند. اگر مالچ را به سطح خاک می ریزید و سخت است، زمان لازم را برای برداشتن مالچ سطحی یا ترکیب آن با کمی کمپوست و/یا کود بگذارید، سپس پارچه جدیدی روی زمین بگذارید و مالچ کنید. روی پارچه با مالچ جدید و برگها می توانند این محیط نامطلوب را ایجاد کنند. این نوع مواد باید خرد شده یا با خاک مخلوط شوند.

مالچ پاشی زمستانی

چرا مالچ پاشی در اواخر پاییز اهمیت دارد؟ استفاده از مالچ در این زمان از سال برای حفظ آب و محافظت از ریشه برخی از گیاهان نسبتاً لطیف بسیار مفید است. تصور رایج این است که این کار برای گرم نگه داشتن خاک انجام می شود، اما در واقع با تجمع مالچ در سطح ریشه و اطراف ساقه ها، به محافظت از آنها در برابر یخ زدگی شدید، حفظ رطوبت و از همه مهمتر کمک به محافظت از خاک در برابر بادهای سرد و خشک زمستان کمک می کنید.

کمپوست در برابر مالچ؟

مالچها عمدتاً سه عملکرد دارند. زیبایی شناسی، حفظ رطوبت و سرکوب علف های هرز. کمپوست، چه از آشغال آشپزخانه و چه از حیاط شما تهیه شود. یا از کودهای دامی تجزیه شده، بسته کامل تر تهویه خاک را فراهم می کند، زیرا مواد مغذی به آسانی در دسترس است که به خاک شما می آورد. کمپوست خوب مدیریت شده همچنین باکتری های هوازی ارزشمندی را که در خاک تکثیر می شوند، به ارمغان می آورد و خاک متعادل تر و سالم تری ایجاد می کند که می تواند مالچ های تجزیه شده را با سهولت بیشتری دور بزند. کمپوست های کود حیوانی به طور حتم علف های هرز در خود خواهند داشت، حتی زمانی که به صورت هوازی (اغلب اوقات چرخانده می شوند). اگر بتوانید این کار را انجام دهید، ترکیب کمپوست در خاک همیشه مفیدتر خواهد بود. اگر نمی توانید، حداقل باید آن را در مالچ قدیمی قرار دهید، آن را آبیاری کنید، سپس پارچه و مالچ جدید خود را روی آن اضافه کنید.

مالچ

چه موقع مالچ کنیم؟

مالچ را می توان در هر زمان و در تمام طول سال استفاده کرد. پوشاندن و آماده سازی خاک، از آنجا که علفهای هرز تابستانی در اوایل بهار شروع به جوانه زدن می کنند، یک مزیت بزرگ است. استفاده از کمپوست در اوایل بهار نیز مفید است زیرا در اوایل بهار که خاک شروع به گرم شدن می کند، کمپوست (و میکروب های مفید آن) زودتر از زمانی که معمولاً فعالیت های باغی را شروع می کنیم، به استخر مواد مغذی کمک می کند و گیاهان به تغذیه نیاز دارند.

بهترین مالچ ها چیست؟

زباله سبز کمپوست به عنوان مالچ:

این نوع کمپوست شامل برش ها و هرس های باغی است که جمع آوری می شود، و هنگامی که به درستی ایجاد شود و گرما را ایجاد و حفظ کند، می تواند منبع خوبی برای کمپوست باشد. هنگامی که بخشی از معادله، مواد زائد جدا شده از منبع، سوخت بزرگی برای زباله های سبز فراهم می کند و نیتروژن اضافه می کند، که به گرم شدن توده و تجزیه کربن بالای زباله های حیاطی که با آن مخلوط شده است، کمک می کند.

مالچ

نکته مهم این است که این نوع مواد با چرخاندن منظم برای گرم کردن پیوسته به درستی پردازش می شوند. این محیط با درجه حرارت بالا بسیاری از علف های هرز را که معمولاً با زباله های حیاط مرتبط هستند می کشد. هنگامی که این توده ها فقط برای نشستن و تجزیه باقی می مانند (توده ایستا)، باکتری های بی هوازی (بد) رشد می کنند و باکتری های هوازی (خوب) به اندازه کافی زیاد نیستند. هنگام تهیه این نوع کمپوست،از نحوه ساخت آنها آگاه باشید.

کود دامی کمپوست:

هنگامی که کودهای مزرعه به طور منظم تبدیل می شوند، نتیجه بسیار مفیدتر است. از طریق چرخش، توده می تواند به نقطه ای گرم شود که عوامل بیماری زا و دانه های علف های هرز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. کمپوست واقعی دارای سه جزء است:

1- درجه حرارت محیط (یعنی هوای اطراف توده)

2- بی بو هستند (بوی "زمین" می دهند) و

3- شما نمی توانید تشخیص دهید که در کجا قرار دارند. منشاء آن (کود و سایر اجزای آن در توده مشخص نیست)

حتی هنگامی که کمپوست کود حیوانی به درستی چرخانده و هوادهی می شود، دانه های علف هرز سفت تر که قبل از تغذیه آن با حیوانات در محصول وجود داشت، می توانند از فرآیند هضم حیوان جان سالم به در ببرند.

مالچ

مالچ های خرد شده و تراشه های چوبی:

اینها محبوب ترین انواع مالچ هستند اما به طور قابل اعتماد آنها را تهیه می کنند. آنها معمولاً تمیز هستند و به طرز معقولی کار با آنها راحت است. مالچ خرد شده سریعتر از چیپس تجزیه می شود، بنابراین ممکن است در صورت بازسازی هر دو سال یکبار بتواند به خاک کمک کند همانطور که در بالا ذکر شد. مجدداً مراقب مالچ هایی باشید که از منابع غیرمتمایز به دست آمده است، به عنوان مثال از بریده هایی که در امتداد جاده ها وجود دارد، جایی که توده ها و انگورها در حال رشد بودند. بسیاری از آنها می توانند از ساقه های بریده پخش شوند و خاک باغچه ای که به آن اعمال می شود را دوست خواهند داشت.

مالچ با مواد معدنی:

برخی از نمونه های این مالچ ها سنگ رودخانه یا سنگ هستند (موارد دیگر وجود دارد). اگرچه اینها می توانند در فضای مناسب باغ زیبا باشند، اما به یاد داشته باشید که حذف آنها برای بازسازی دشوار است. و از نظر ارزش خاک هیچ کمکی نمی کنند.

قبل از استفاده از آنها، خاک باید به خوبی تهویه شود. و پس از استفاده از آنها، برای حفظ آنها در درجه اول روی کودهای شیمیایی حساب خواهید کرد. شانس شما برای افزودن کربن از بین رفته است. آنها همچنین برای حفظ رطوبت در خاک بسیار کم عمل می کنند و حتی ممکن است یک اشکال باشند زیرا در برخی موارد باعث گرم شدن و در واقع حذف رطوبت از خاک می شوند.

مالچ

برخی از ملاحظات دیگر:

نیتروژن و مالچ:

نسبت اصلی در مواد آلی نسبت کربن به نیتروژن است. فرایند تجزیه مالچ های کربنی بالا (چوبی) چه در کمپوست و چه در خاک، نیتروژن را در فرآیند کانی سازی متصل می کند. افزودن نیتروژن با استفاده از کود؛ برای کمک به این فرایند ممکن است به کودهای دامی کمپوست شده یا کودهای زاید کمپوست نیاز داشته باشید. به محصول رجوع کنید و اگر تغذیه کننده نیتروژن سنگین است، برخی از مواد مغذی موجود را اضافه کنید. اگر اینطور نیست، بر افزودن کمپوست برای ایجاد سلامت خاک تمرکز کنید.

pH  و مالچ

یکی از تصورات رایج این است که استفاده از سوزن کاج و سایر منابع مشابه باعث کاهش pH خاک می شود. این اغلب اشتباه به این معنی است که یک اثر دائمی است، اما اینطور نیست. سوزن های کاج در ابتدا دارای pH پایین هستند و بله، pH  را در سطح خاک بلافاصله در زیر سوزن ها کاهش می دهند، اما به مرور، با تجزیه شدن، خاک در صورتی که خاک برای شروع نزدیک به خنثی بود، به pH نزدیک به حالت خنثی برمی گردد. بیشتر مواد آلی، هنگامی که کمپوست شده و تجزیه می شوند، به pH نزدیک به خنثی باز می گردند. بنابراین، اگر در حال پرورش  آزالیا، کاملیا یا  گل رز هستید به عنوان مثال، شما باید به دنبال استفاده از مواد اسیدی برای حفظ pH در سطح پایین تر و مطلوب تر (گوگرد، سولفات آمونیوم، سولفات آلومینیوم ، آب لیمو ، سرکه و غیره) در دراز مدت باشید.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...