فیلترهای خشک‌کن و سایت گلس‌ها

وقتی رطوبت وارد سیستم تبرید سردخانه می‌شود، با ماده مبرد و روغن در تعامل قرار می‌گیرد و اسید ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث خوردگی لوله‌های مسی شود و سایر اجزا را خراب کند. علاوه بر این، اگر بقایایی به سیستم نیز وارد شود، هرگونه رطوبت موجود باعث می‌شود بقایا به هم بچسبند. اگر بقایای کافی جمع شوند، می‌تواند جریان مبرد را کند یا حتی به طور کامل مسدود کند. اگر این اتفاق بیفتد، برای این که سردخانه بار دیگر بتواند به طور کامل کار کند، نیاز به تعمیرات است. بهترین راه برای جلوگیری از این کار استفاده از فیلتر خشک کن و سایت گلس است.

فیلتر خشک کن

فیلتر خشک کن

همان طور که از نام آن پیداست، خشک کن‌های فیلتر رطوبت باقی مانده را جذب می‌کنند. دو تا از گسترده‌ترین فناوری‌های خشک کن فیلتر، خشک کنندگی با لوله‌های مسی چرخان و غربال مولکولی هسته جامد با محفظه فولادی هستند. اگرچه این دو نوع محافظت بسیار متفاوتی در برابر رطوبت، اسید و بقایا ایجاد می‌کنند. خشک کن‌های فیلتر مسی، از مهره‌های خشک کننده سست محصور در یک لوله از پوشش نازک مس و دارای یک مش سیم یا تشک فایبر گلاس برای فیلتراسیون ذرات جامد استفاده می‌کنند، در حالی که خشک کن‌های فیلتر هسته جامد هنگام عبور مبرد از مواد غربال مولکولی و پلی استر از یک فرایند یکپارچه استفاده می‌کنند. تشک نمدی در فناوری لوله مسی از دانه‌‌های کوچک پوشیده شده با چسب لازم برای جلوگیری از تجزیه دانه‌ها در حین کار روزانه استفاده می‌شود. در نتیجه، این پوشش باعث کاهش سرعت جذب رطوبت و کارایی فیلتر می‌شود. برعکس، دستگاه خشک کن فیلتر جامد از یک الک مولکولی تشکیل شده است که به دلیل پیوند قوی بین الک مولکولی و آب، بالاترین مقدار آب را در خود نگه می‌دارد. هسته جامد به دلیل ساختار منافذ مولکولی ابعادی سازگار، اساساً مولکول‌ها را بر اساس حذف و قطبیت اندازه قرار می‌دهد: دهانه میکرو منافذ به اندازه کافی بزرگ است که مولکول‌های آب وارد شوند، اما نه مولکول‌های مبرد.

فیلتر مسی

آزمایشات نشان داده است که میزان رطوبت اولیه هسته جامد و فناوری مس چرخیده به طور قابل توجهی متفاوت است. خشک کن‌های فیلتر هسته جامد را می‌توان با سطح رطوبت تا سه برابر کمتر از مس چرخیده استفاده کرد. در بعضی موارد، میزان رطوبت خشک کن فیلتر مسی چرخشی تا 10 درصد بوده است، در حالی که در مورد خشک کن فیلتر هسته جامد با رطوبت کمتری نسبت به خشک کن‌های فیلتر مس چرخشی شروع می‌شوند، که می‌تواند طول عمر را افزایش داده و هزینه‌های نگهداری سیستم را کاهش دهد.

سایت گلس

در حالی که خشک کن‌های فیلتر برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت در وهله اول بسیار مناسب هستند، اما گاهی اوقات در طی تعمیر و نگهداری، رطوبت هنوز نفوذ کند. سایت گلس یا به عبارتی شیشه دید راهی عالی برای تشخیص رطوبت موجود در هر سیستم  برودتی و بخش مهمی از هر اتاق سرد است.

سایت گلس باید مستقیماً بعد از خشک کن فیلتر نصب شود، تا اطمینان حاصل شود که خشک کن فیلتر به درستی کار می‌کند. مبرد به طور معمول از سایت گلس عبور می‌کند، که شامل یک محفظه کوچک و پوشیده از شیشه است. در اینجا، یک نشانگر وجود دارد که به راحتی مشاهده می‌شود و هنگامی که سطح رطوبت بیش از حد بالا می‌رود و سلامتی سیستم را تهدید می‌کند، تغییر رنگ می‌دهد.

سایت گلس

با توجه به پوشش شیشه‌ای، می‌توان مبرد را هنگام عبور از سیستم مشاهده کرد و فرصتی برای تماشای حباب فراهم می‌کند. حباب‌های موجود در مبرد ممکن است نشان دهنده افت فشار پس از عبور از خشک کن فیلتر باشد که معمولاً با تعویض خشک کن فیلتر رفع می‌شود. ممکن است حباب به این معنی باشد که مبرد کافی وجود ندارد- احتمالاً ناشی از نشت است- که بسته به مبرد مورد استفاده، کارایی اتاق سرد را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است خطرناک باشد. سرانجام، ممکن است حباب‌ها سیگنالی برای عدم دستیابی به زیر سرد شدن باشد که این یک مرحله مهم در چرخه تبرید است. توانایی ابتلا به این مشکلات زودهنگام، سردخانه را در اوج بهره‌وری قرار داده و از تعمیرات پرهزینه بعدی در خط جلوگیری می‌کند. بنابراین با دو قسمت نسبتاً ارزان قیمت، می‌توان از بسیاری از آسیب‌ها هم از نظر مصرف انرژی و هم از نظر تعمیرات جلوگیری کرد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...