ساندویچ پانل پشم سنگ چیست؟

ساندویچ پانل پشم سنگ (Rockwool) پانل کامپوزیتی سه لایه است که از دو لایه ورق آلومینیوم به یک هسته پشم سنگ متصل شده است. پشم سنگ یک الیاف معدنی بر پایه سنگ بازالت است. سنگ در کوره با درجه حرارت بالا ذوب شده و فیبر معدنی ریسیده شده است. این یک ماده عایق با ویژگی‌های ضد آتش و عایق صوتی عالی است و اغلب به عنوان لایه عایق پوشش دیوار استفاده می‌شود. ساندویچ پانل پشم سنگ با پوشش آلومینیومی رنگی جلوه زیبایی پیدا می‌کند در حالی که تمام خصوصیات اصلی پشم سنگ را حفظ می‌کند.تراکم آن 100 تا 110 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت آن 5 تا 25 سانتی‌متر متغیر است. علاوه براین انتخاب جنس هسته ساندویچ پانل، بستگی به کاربرد آن دارد. برای ساختمان هایی که نیاز به مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی بسیار حائز دارند، ساندویچ پانل پشم سنگ انتخاب مناسبی می باشد. در ادامه به ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم سنگ می پردازیم.

 ساندویچ پانل پشم سنگ

ویژگی های ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل پشم سنگ از الیاف معدنی تشکیل شده و ساختاری سبک و مرکب دارد در دو طرف آن به دو لایه محدود شده است و در لایه‌ی میانی پشم سنگ قرار گرفته که به عنوان یک لایه‌ی عایق عمل می‌کند. پشم سنگ ساختاری بسیار نرم و سبک دارد و خواص فیزیکی خاصی را داراست و از سنگ بازالت (سنگ های آذرین که نتیجه فعالیت آتشفشانی است) تشکیل شده است. ساندویچ پانل پشم سنگ‌ به دو صورت سقفی و دیواری استفاده می‌شود و می‌تواند جایگزین دیوارها و تیغه ‌های آجری و سفالی باشد.از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساندویچ پانل‌ها ضد حریق بودن آن‌ها است. نقطه‌ی ذوب پشم سنگ بسیار بالا است و انتقال حرارت بسیار کمی دارد. در نتیجه برای مصارف خاص صنعتی نظیر گرم خانه ها، کوره های پخت استفاده می‌شود.چگالی این پانل ها بین ۱۰۰تا۱۱۰ کیلوگرم برمتر مکعب می باشد و ضخامت آن بین ۵ تا ۲۵ سانتی متر است و طول آن بسته به نیاز و استفاده متفاوت است. در لایه‌ی بیرونی از ساندویچ پانل های آلوزینک و آلومینیوم وگالوانیزه با ورق های گالوانیزه و آلوزینک و آلومینیوم در لایه رو وزیر قرار میگیرد.تکنولوژی تولید پشم سنگ با روش‌های ساده و با رعایت اصولی ساده انجام می‌شود. سنگ بازالت را به دمای ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسانند تا ذوب شود و در نتیجه به صورت سیلیکات مذاب می‌شود. سپس ماده‌ی مذاب بدست آمده با روش‌های خاص به الیاف بسیار نازک با قطر بین ۶ تا ۸ میکرون تبدیل می‌شود. این الیاف میکروسکوپی عایق پشم سنگ را تشکیل می‌دهند.

عملکرد و کاربرد ساندویچ پانل پشم سنگ

این محصول مقاومت بالایی دارد. همچنین این پانل ها ضد گلوله هستند و برای ساخت انواع سازه و کانکس های ضد گلوله ، صنایع نظامی و یا دفاعی استفاده می‌شوند و همچنین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. ساندویچ پانل با عایق پشم سنگ همچنین به عنوان پوشش عایق ساختمان، سقف آکوستیک ، پوشش دیوار سوله های صنعتی، سوله ها ی ورزشی، کانکس های پیش ساخته، ساختمان های ویلایی، سردخانه ها و محیط های ورزشی هم به کار می‌رود.همچنین، این عایق در دیواره های خارجی ساختمان ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و هدر رفت انرژی به کار می‌رود. همچنین به راحتی می‌توان به آسانی از آن استفاده کرد و نیاز اصلی معماران را فراهم می‌کند. استفاده از عایق های پشم سنگ در نمای خارجی ساختمان ها روز به روز در حال توسعه است.

بازدارنده آتش

ساندویچ پانل پشم سنگ از مواد عایق آتش است و از نقطه ذوب بالایی برخوردار است، بنابراین در صوت حادثه آتش‌سوزی، به توسعه و گسترش آتش کمک نمی‌کند. آلومینیوم دارای نقطه ذوب 660 درجه سانتی‌گراد است در حالی که پشم سنگ در حدود 1000 درجه است.

عایق صوتی

ساندویچ پانل پشم سنگ خاصیت عایق صوتی خوبی دارد. ساختار غیر جهت‌دار الیاف پشم سنگ به جذب امواج صوتی و کاهش جریان هوا و انتقال صدا کمک می‌کند.

عایق حرارتی

ساندویچ پانل پشم سنگ خاصیت عایق حرارتی بسیار خوبی دارد. پشم سنگ جریان هوا را کاهش می‌دهد و منجر به هدایت گرمای کم می‌شود.

ساختار پایدار

ساندویچ پانل پشم سنگ از ساختار پایداری برخوردار است زیرا پوسته‌های آلومینیومی و هسته پشم سنگ از مواد پایداری هستند که حتی در طولانی مدت هم شکل طبیعی خود را از دست نخواهد داد. مقاومت بالای آن باعث می‌شود که در برخی موارد از آن برای تولید کانکس ضد گلوله استفاده می‌کنند.

 

مقایسه ساندویچ پانل های پلی یورتان و پشم سنگ

این دو ساندویچ پانل هر دو در صنعت ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارند. تفاوت‌های عمده این دو با یکدیگر به شرح زیر است:

  • مقاومت در برابر آتش: به لحاظ فنی پانل های پشم سنگ در درجه A در برابر مقاومت در برابر آتش قرار دارند که در دسته متریالی ساختمانی نسوز هستند. پانل های پلی اورتان در درجه‌B1 قرار دارد که در مقابل گسترش و توسعه آتش مقاوم است. در نتیجه با حذف منبع آتش، از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.
  • مقایسه میزان عایق گرمایی: ساندویچ پانل های پلی یورتان نسبت به ساندویچ پانل پشم سنگ در مقابل گرما بهتر عمل می‌کند.
  • مقایسه ضدآب بودن: پلی یورتان از پشم سنگ در این مورد بهتر است. همچنین باید توجه نمود که با وجود این‌که پشم سنگ آب را دفع می کند و رطوبت را جذب نمی‌کند، ولی در صورتی که از آن برای عایق کاری لوله ها یا تاسیساتی فضای استفاده شده باشد، با یک لایه پوشش ضد رطوبت باید محافظت گردد.
  • مقایسه چگالی: چگالی پشم سنگ حدود ۱۲۰ و چگالی پلی یورتان حدود ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.
  • مقایسه جذب صدا: از ویژگی‌های برجسته ساندویچ پانل‌های پشم سنگ عملکرد عالی آنها در جذب صدا است. در نتیجه میتوان گفت پشم سنگ امتیاز بالاتری نسبت به پلی یورتان داشته و می تواند طیف گسترده‌تری از صداها را در یک بازه مشخص جذب کند.

 

قیمت ساندویچ پانل پشم سنگ

قیمت ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ قیمت مناسب تری نسبت به سایر عایق‌ های وارداتی رایج در بازار را دارد. زیرا این عایق با کیفیت مناسب در کشور تولید می‌شود. هزینه این پانل ها با توجه به نوع و ضخامت و دانسیته آن تخمین زده می‌شود. همچنین پشم سنگ های سرباره از ضایعات پشم سنگ تولید می شوند و قیمت آنها حدودا ۳۰ درصد پایین‌ تر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...