آیا به کمپرسور هوای بدون روغن نیاز دارید؟ احتمالاً نه.

اگر فرآیندهای شما به هوای فشرده فوق تمیز نیاز دارند، ممکن است فکر کنید که به کمپرسور هوا بدون روغن احتیاج دارید .اما در بیش تر موارد نیاز به هوای تمیز را می توان بدون هزینه و دردسر کمپرسور بدون روغن برآورده کرد. قبل از صرف هزینه، به مزایا و معایب کمپرسورهای روغنی و بدون روغن نگاهی بیندازید و ببینید کدام برای شما مناسب است.

کمپرسور هوای بدون روغن چیست؟

کمپرسورهای روتاری اسکرو  دو نوع اصلی هستند: غرق در روغن و بدون روغن. همانطور که از نامش پیداست، کمپرسور هوا بدون روغن از روغن برای روانکاری در محفظه تراکم استفاده نمی کند. در عوض، آنها برای کاهش اصطکاک به روتورهایی با تحمل مکانیکی بسیار محکم تکیه می کنند. برای خنک کردن به جای روغن از هوا یا آب استفاده می شود.

  • یک کمپرسور هوای اسکرو بدون روغن، معمولاً از یک فرآیند فشرده سازی 2 مرحله ای با یک خنک کننده بین دو اتاق فشرده سازی استفاده می کند. این باعث می شود هوا بین مراحل فشرده سازی سرد شود و از گرم شدن بیش از حد کمپرسور جلوگیری می کند.
  • کمپرسورهای پیستونی (یا رفت و برگشتی) نیز در نسخه های بدون روغن عرضه می شوند. کمپرسور هوا بدون پیستون بدون روغن از روکش (مانند تفلون) روی سیلندرها برای کاهش اصطکاک استفاده می کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که "بدون روغن" فقط به خود محفظه فشرده سازی مربوط است. ممکن است همچنان برای یاتاقان ها و سایر قطعات متحرک خارج از محفظه تراکم، روان کننده ها مورد نیاز باشند.

روغن

مزایا و معایب کمپرسورهای هوای بدون روغن

کمپرسورهای هوا بدون روغن برای حل مشکل انتقال روغن یا باقی مانده روغن در جریان هوای فشرده اختراع شد. مزیت اصلی آنها هوای تمیزتر و خشک تر است. با این حال، این مزیت ممکن است آنطور که فکر می کنید بزرگ نباشد. کمپرسورهای هوای بدون روغن می توانند معایب بسیار بزرگی داشته باشند.

از آنجا که در محفظه فشرده سازی از روغن استفاده نمی شود، ممکن است فکر کنید که هوای فشرده کاملاً فاقد روغن است. در حالی که انتقال روغن از فرایندهای فشرده سازی صفر است، هرگونه روغن از طریق ورودی هوا (مانند مایعات فلزکاری بخار شده، روان کننده های مورد استفاده در فرایندهای تولید، یا بقایای هیدروکربنی ناشی از موتورهای فعال در مجاورت) همچنان به محیط خارج می شود. فقط در صورتی که هوای محیط خیلی تمیز باشد هوای خروجی کمپرسور بدون روغن هم پاک است وگرنه، هنوز فیلترهایی برای حذف بقایای روغن از هوا مورد نیاز است.

مضرات دیگر کمپرسور هوا بدون روغن چیست؟

  • هزینه اولیه. هزینه بزرگترین نقطه ضعف است. کمپرسورهای هوای بدون روغن می توانند در مقایسه با کمپرسور هوای روغن کاری شده با رتبه  CFM مشابه، دو برابر هزینه اولیه داشته باشند.
  • هزینه های نگهداری. کمپرسورهای هوای بدون روغن هزینه های نگهداری بالاتری نیز دارند-مخصوصا کمپرسورهای هوای بدون روغن با روتاری اسکرو. در حالی که ممکن است فیلترهای کمتری برای تعویض داشته باشید، احتمال خرابی پیچ های فشاری در قسمت انتهایی هوا بسیار بیشتر از فیلترهای کمپرسور هوای روان شده است. وقتی این اتفاق بیفتد، تعمیرات می تواند بسیار هزینه بر باشد. به خاطر داشته باشید، کمپرسور هوای بدون روغن روتاری اسکرو دو مرحله دارای دو مرحله فشرده سازی است که به طور بالقوه هزینه تعمیر شما را دو برابر می کند.
  • عمر مفید.  كمپرسور هوا بدون روغن در كل عمر كوتاهتري نسبت به كمپرسور هواي روتاري اسکرو روغن دار دارد. در حالی که قطر هوا برای کمپرسور روتاری اسکرو با روغن غرق شده به راحتی می تواند 150،000 ساعت یا بیشتر دوام بیاورد، طول عمر معمولی برای قسمت هوا برای کمپرسور هوای بدون روغن نزدیک به 50،000 ساعت است.

چه زمانی به کمپرسور هوا بدون روغن نیاز دارید؟

کمپرسورهای هوا بدون روغن معمولاً در صنایع نیازمند هوای فشرده فوق تمیز مانند پردازش و بسته بندی مواد غذایی، تولید دارویی و تغذیه ای، لوازم الکترونیکی و کاربردهای پزشکی یا آزمایشگاهی یافت می شوند. شرکتهایی که نیاز به کاهش آلاینده های موجود در هوای فشرده به حداقل مطلق دارند، به طور سنتی از کمپرسورهای هوای بدون روغن استفاده می کنند. با این حال، فیلتراسیون هوای فشرده با راندمان بالا می تواند با استفاده از کمپرسور هوای غرق شده در روغن، هوایی با کیفیت قابل مقایسه تولید کند.

کمپرسورهای هوای غرق شده با روغن با فیلتراسیون داخلی مناسب، تقریباً برای همه کاربردهایی که به هوای فوق تمیز و بدون روغن نیاز دارند، جایگزین قابل اعتمادی برای کمپرسورهای هوای بدون روغن هستند. فیلترهای درون خطی و جداکننده های روغن می توانند انتقال روغن در هوای فشرده را عملاً به صفر برسانند.

کاهش انتقال روغن در کمپرسور هوای غرق شده در روغن

اگر در فرایندهای خود به هوای فشرده فوق تمیز احتیاج دارید، مهم است که تا جایی که ممکن است میزان انتقال روغن را کاهش دهید. در اینجا آنچه شما می توانید انجام دهید.

فیلتر داخلی

 از فیلترهای ورودی برای کاهش آلودگی های وارد شده به کمپرسور استفاده کنید.

فیلتر ورودی اولین خط دفاعی شما در برابر آلودگی های موجود در منبع هوای فشرده شما است. فیلتر ورودی ذرات بزرگ و برخی از مه روغن ها را از هوای جو وارد کمپرسور هوا حذف می کند.

برای حذف روغن و ذرات معلق از هوای فشرده از فیلتر داخلی استفاده کنید.

فیلتر خطی کار کاهش انتقال روغن از یک کمپرسور هوا را انجام می دهد.

  • یک فیلتر خطی با کارایی بالا ذرات را تا 0.01 میکرون حذف می کند و حداکثر انتقال روغن 0.008 PPM را دارد.
  • فیلترهای خطی کربن فعال، مه هیدروکربن، بخار و بو را با حداکثر انتقال روغن 0.002 PPM حذف می کند.

با این بازده فیلتراسیون، تفاوت معنی دار کمی در کیفیت هوای فشرده بین کمپرسور هوای بدون روغن و روغن غرق شده در روغن وجود دارد. در واقع، فیلتراسیون خطی برای کمپرسور هوا مملو از روغن ممکن است کارآمدتر از فیلتری باشد که با کمپرسور بدون روغن استفاده می شود، زیرا فیلترها هنگامی بهترین روغن را کار می کنند که مقداری روغن در آنها باشد.

فیلترهای داخلی را حداقل یکبار در سال یا بعد از 8000 ساعت کار تعویض کنید.

از جداکننده روغن/آب استفاده کنید.

جدا کننده روغن/آب (سپراتور) روغن اضافی را از میعانات هوای فشرده خارج کرده و مطابق دستورالعمل های EPA امکان دفع مناسب زباله های مایع را فراهم می کند. جداکننده روغن/آب باید به درستی نگهداری شود و کارتریج های فیلتر باید حداقل سالانه تعویض شوند.

جدا کننده آب/روغن

روغن چگونه از داخل کمپرسور غرق شده در روغن خارج می شود؟

 فیلتر داخلی کمپرسور، جداکننده هوا/روغن (سپراتور) است. این دستگاه روغن را از تخلیه هوای فشرده خارج می کند به طوری که هوا کمتر از 3 PPM روغن در خود دارد، فیلتراسیون داخلی بقیه را کنترل می کند. سالها پیش سپراتور یک نقطه خرابی رایج برای کمپرسورهای روان کننده هوا بود. با این حال، با طراحی های مدرن، این به ندرت دیگر مسئله ای است.  یک مخزن گیرنده هوا را می توان بعد از کمپرسور اضافه کرد تا به عنوان یک خطای ایمنی عمل کند تا از روغن در سیستم تصفیه هوای فشرده و سیستم توزیع هوا در مواقع احتمالی خرابی جلوگیری کند.

ماهانه تأمین هوای خود را آزمایش کنید.

اگر هوای فوق تمیز یک ضرورت است، مطمئن شوید که منبع هوای فشرده خود را حداقل ماهانه آزمایش می کنید تا مطمئن شوید که انتقال روغن افزایش نمی یابد. در صورت مشاهده افزایش حمل روغن اندازه گیری شده PPM)) فیلتراسیون داخلی خود را بررسی کنید. شاید زمان تعویض فیلترها فرا رسیده باشد.

آیا می توانید هوای بدون روغن را از کمپرسور هوای غرق در روغن دریافت کنید؟

آیا می توان از کمپرسور هوای غرق شده در روغن برای کاربردهایی که نیاز به هوای فشرده فوق تمیز دارند استفاده کرد؟ در اغلب موارد پاسخ مثبت است، می تواند به شما در انتقال از کمپرسورهای هوای بدون روغن به کمپرسور با روغن با فیلتراسیون راندمان بالا کمک کند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...