تفاوت بین انبار و مرکز توزیع

مدیریت زنجیره تامین چند بعدی است و نه تنها از طریق چندین بخش عمل می کند، بلکه فرآیندهای متعددی را در مراحل مختلف در بر می گیرد. در چنین محیط فنی، مدیران زنجیره تامین و متخصصان اغلب از کلمات "انبارها" و "مراکز توزیع" به جای یکدیگر استفاده می کنند. در واقع، اکثر متخصصان این دو عبارت را بدون تفاوت قابل توجهی یکسان می دانند.آیا کار آنها درست است؟ از نظر فنی، نه! اگرچه مراکز انبارداری و توزیع ممکن است یکسان به نظر برسند، اما در عملکردها، فرآیندها و جنبه های فنی تفاوت زیادی دارند. باید در نظر داشت که اقتصادهای جهانی مدیریت زنجیره تامین را بسیار دقیق کرده اند و استفاده نادرست از اصطلاحات تخصصی ممکن است به موانع جدی برای مدیریت موثر تبدیل شود. بنابراین، هدف این پست تمایز بین یک انبار و یک مرکز توزیع از چند جهت است.

تفاوت بین انبار و مرکز توزیع

چه چیزی باعث می شود فکر کنیم انبارها و مراکز توزیع یکسان هستند؟

زنجیره‌ تامین سنتی با هدف ذخیره‌سازی حداکثر محصولات در هر زمان و هر جا که ممکن بود، منجر به ذخیره‌سازی موجودی در انبارها شد تا در صورت تقاضا آزاد شوند. اما در قرن بیست و یکم، زنجیره‌های تامین شروع به تکامل کردند و شروع به اضافه کردن بخش‌های بیشتری برای افزایش دقت کردند، که به مدیران کمک کرد نیاز های محصول را پیش‌بینی کنند و بینشی نسبت به آینده به دست آورند. بنابراین، این پیچیدگی ها منجر به تفسیر نادرست شده است.

تفاوت بین انبار و مرکز توزیع

اقتصادهای کوچک یکپارچه برای حفظ کار خود در بازارها باید تعادل عرضه را تامین کنند. زنجیره‌های تأمین سنتی به دلیل پیچیدگی‌های بیشتر این بازارها و عوامل تأثیرگذار بزرگ‌تر، توانایی سازگاری با اقتصادهای مدرن را نداشتند. بنابراین، زنجیره‌های تامین مدرن برای انطباق با پیچیدگی‌های بازارهای یکپارچه با طراحی بسیار دقیق و تقسیم‌بندی‌های بیشتر طراحی شده‌اند. در ادامه این پست به تفاوت های بین انبار و مرکز توزیع می پردازیم

تفاوت بین انبار و مرکز توزیع

تفاوت های عملکردی

انبارها فضاهایی هستند که برای نگهداری کالاها استفاده می شوند تا زمانی که نیاز برای محصول ایجاد شود، ارسال شوند. این فضاها به عنوان تثبیت کننده تعادل بازار عمل می کنند زیرا تقاضا و عرضه را برای یک کالای خاص متعادل می کنند. انبار ها همچنین ایمنی کالاها را در یک محیط ذخیره سازی مناسب فراهم می کنند.از سوی دیگر، دامنه مراکز توزیع بسیار گسترده تر از یک انبار است. به عبارت دیگر، مراکز توزیع به عنوان "ارزش افزا" برای یک محصول خاص عمل می کنند. مراکز توزیع علاوه بر ذخیره‌سازی محصولات، خدمات ارزش افزوده‌ای مانند کراس داکینگ(کراس داکینگ یک استراتژی لجستیکی است که در آن کالا هاو موارد دیگر از کامیون، واگن ریلی و غیره بارگیری می‌شوند و بلافاصله با کمترین زمان ذخیره سازی بارگیری شده و منتقل می‌شوند)، انجام سفارش، بسته‌بندی، ترکیب محصول و موارد دیگر را نیز ارائه می‌کنند.

سرعت جریان

سرعت جریان به زمانی اشاره دارد که یک محصول خاص در یک مکان خاص نگهداری می شود. در مورد انبارها، محصولات برای مدت طولانی نگهداری می شوند، یعنی تا زمانی که محصول در بازار مورد نیاز باشد. از طرف دیگر، زمانی که قرار است ارزش افزوده به محصول اضافه شود، یعنی عموماً در زمانی که محصول به بازار ارسال می شود، یک محصول برای مدت کوتاهی به مرکز توزیع ارسال می شود. بنابراین سرعت جریان مراکز توزیع بیشتر از انبارها است.

ارتباط با مشتریان

نقش انبارها ذخیره سازی کارآمد محصولات و ارسال آنها برای فرآیندهای بعدی در زمان ایجاد نیاز در بازار است. به عبارت دیگر، یک انبار ربطی به مردم عادی ندارد و فقط به صاحبان شرکت و تولیدکنندگان کمک می کند تا در صورت نیاز کالا را در بازار عرضه کنند.از سوی دیگر، مراکز توزیع عموما حول محور مشتریان می چرخند و مکان هایی هستند که کالاها قبل از ورود به بازار از انبارها ارسال می شوند. بنابراین، انبارها مستقیماً با مشتریان سروکار ندارند در حالی که مراکز توزیع برعکس انبار ها عمل می کنند.

پیچیدگی

اقتصادهای جهانی شده به پیچیدگی های بیشتری در مدیریت زنجیره تامین منجر شده اند. این پیچیدگی در عملیات می تواند مبنای تمایز بین این اصطلاحات به ظاهر قابل تعویض باشدمراکز توزیع مکان های بسیار پیچیده ای هستند و شامل فرآیندهای بیشتری نسبت به یک انبار هستند. هنگامی که محصول به مرکز توزیع می رسد، بسته بندی می شود تا بتوان آن کالا در فروشگاه های خرده فروشی به فروش رساند. از سوی دیگر، انبارها پیچیدگی کمتری دارند. عملکرد آنها شامل فراهم کردن یک محیط ذخیره سازی مناسب برای دسته های مختلف محصولات و اطمینان از امنیت مناسب این محصولات قبل از ارسال به بازار است.بنابراین، مراکز توزیع بسیار پیچیده تر از انبارها هستند.

تفاوت بین انبار و مرکز توزیع

انبارها در مقابل مراکز توزیع

اگر مراکز توزیع اکثر کارکردهای بازار را تامین کنند، آیا ممکن است انبارها منسوخ شوند؟ خیر. انبارها و مراکز توزیع دارای مزایای خاص خود هستند که هر دوی آنها را جزء مدیریت زنجیره را تامین می کنند. محصولات فصلی را در نظر بگیرید. این محصولات به محیط خاصی برای نگهداری نیاز دارند. اگر انبارها غیر قابل دسترس شوند، شرکت‌هایی که در زمینه محصولات فصلی فعالیت می‌کنند به دلیل فضای نامناسب ذخیره‌سازی قادر به فعالیت نخواهند بود. بنابراین، انبارها راه نجات بیشتر صنایع هستند.

نتیجه

انبارها و مراکز توزیع متفاوت اند و هر کدام مزایای خاص خود را دارند. از یک سو، انبارها محصولات را ذخیره می کنند، از سوی دیگر مراکز توزیع با بسته بندی کالا، کراس داکینگ و غیره سروکار دارند. بنابراین هر دو مزایای خودشان را در زنجیره تامین دارند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...