تفاوت R22 و 410A در واحدهای تهویه مطبوع چیست؟

مبردهای تهویه مطبوع، R22 و 410A، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. مبرد R22 با نام فریون نیز شناخته می شود. در سال 2004، آژانس حفاظت از محیط زیست شروع به حذف تدریجی مبرد تهویه مطبوع R22 کرد. R22 در سال 2030 کاملاً منسوخ خواهد شد. R410A که معمولاً با نام Puron شناخته می شود، جایگزین فریون خواهد بود.

تفاوت R22 و 410A در واحدهای تهویه مطبوع چیست؟

فریون، مبرد R-22 است

فریون یک نام تجاری است که توسط شرکت DuPont برای ترکیب مبرد مورد استفاده در تهویه مطبوع معروف به، R-22 نامیده شد. اگرچه نام تجاری، "فریون" اغلب برای اشاره به همه مبردها استفاده می شود.

R-22 یک مبرد هیدروکلرو فلوئوروکربن (HCFC) با سابقه طولانی استفاده در تهویه مطبوع است. با این حال، از آنجایی که R-22 تولید گازهای گلخانه ای مخرب لایه ازن می کند، تولید و استفاده از آن در سال 2004 تحت پروتکل های مونترال متوقف شد. در سال 2010، تمام تولیدات تهویه مطبوع با استفاده از R-22 متوقف شد. از سال 2020، R-22 نمی تواند تولید شود و همچنین نمی توان از مواد باقیمانده یا بازیافت R-22 برای تعمیر سیستم های تهویه مطبوع دارای نشت مبرد استفاده کرد.

پورون، مبرد R-410A است، جایگزین فریون

Puron یک نام تجاری است که توسط Honeywell برای R-410A، ترکیب مبرد ایجاد شده برای جایگزینی R-22 در طول مرحله خروج، علامت تجاری شده است. R-410A مخلوطی از دی فلورومتان و پنتا فلوئورواتان است و ازن را تخریب نمی کند. همچنین از R-22 ایمن تر است (غیر قابل اشتعال است) و انرژی کارآمدتر است. تجهیزات R-22 نمی توانند از R-410A استفاده کنند زیرا مخلوط ها فشارهای متفاوتی دارند. سیستم‌های تهویه مطبوع جدید برای استفاده از R-410A طراحی شده‌اند، همانطور که توقف مرحله ای با R-22 آغاز شد. امروزه تمام سیستم های تهویه مطبوع برای استفاده از R-410A، ساخته می شوند.

پیشنهاد سردچال

اگر شما نیز در زمینه مبردها و ناقل های برودتی فعالیت دارید به SARDCHAL.COM بروید، سردچال پلتفرم معرفی سردخانه ها و کسب و کارهای مرتبط است، شما می توانید با عضویت در باشگاه مشتریان سردچال کسب و کار خود را معرفی کرده و از خدمات ویژه سایت ما بهره مند شوید.

فریون در مقابل پورون: کدام را باید استفاده کنید؟

دانشمندان کاهش لایه اوزون در جو را به دلیل مواد شیمیایی مانند مبرد HCFC-22 یا R-22 می دانند که تا همین اواخر در اکثر واحدهای تهویه مطبوع و پمپ حرارتی استفاده می شد. فریون 22 در حالی که در داخل واحد تهویه مطبوع باقی می ماند هیچ آسیبی ندارد، اما پس از رها شدن، به جو زمین آسیب می رساند.

 ،PuronCarrier Corporation اولین بار در سال 1996 آن را فروخت و اکنون شرکت های دیگر نیز از آن استفاده می کنند. Puron در حال حاضر پاسخی برای جلوگیری از آسیب ازن ناشی از تهویه مطبوع در نظر گرفته می شود. آژانس حفاظت از محیط زیست EPA)) R-410A را تایید کرده است.

تفاوت R22 و 410A در واحدهای تهویه مطبوع چیست؟

برخی از دلایلی که صنعت خنک کننده Puron را ترجیح می دهد عبارتند از:

  • عملکرد کارآمدتر
  • هزینه انرژی کمتر
  • غیر قابل اشتعال است
  • اکثر دانشمندان آن را غیر سمی می دانند
  • برای محیط زیست امن تر است زیرا گاز گلخانه ای منتشر نمی شود
  • هزینه کمتر نسبت به ادامه خرید فریون تا زمانی که ممنوعیت کامل اعمال شود، فریون (R-22) با حذف تدریجی آن گرانتر و گرانتر می شود.

چرا یک تهویه مطبوع جدید با پورون (R-410a)

سیستم های تهویه مطبوع با R-410a کارآمدتر هستند زیرا مبرد می تواند گرمای بیشتری را جذب کند و رتبه بندی SEER بالاتری را ممکن می کند. اگرچه هر دوی آنها خطر گرمایش جهانی را به همراه دارند، سیستم‌های R-410a کارآمدتر هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

جنبه های منفی:

از آنجایی که Puron یک محصول نسبتاً جدید باقی مانده است، بهبودها هنوز در انتظار هستند.  به دلیل عوامل رطوبت در عملکرد دستگاه های تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی مورد استفاده برای خنک کننده، نصب دقیق مهم است. همچنین، از آنجایی که پورون فشار بیشتری نسبت به فریون دارد، به جای تعویض مبرد، نیاز به تعویض سیستم تهویه مطبوع دارید. اگرچه در ابتدا نصب یک واحد جدید گران تر است، اما صرفه جویی در هزینه های عملیاتی و آسیب به لایه اوزون در نهایت باعث می شود که جایگزینی آن مقرون به صرفه باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...