نکاتی برای برداشت و ذخیره سیب

برداشت سیب در زمان مناسب نه تنها برای به دست آوردن با کیفیت ترین میوه بلکه برای افزایش حداکثر عمر مفید است. هر نوع سیب زمان بلوغ خود را دارد و می تواند به شرایط آب و هوایی در طول فصل رشد بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر بهار معتدل و آفتابی وجود داشته باشد سیب زودتر می رسد و چرخه باردهی درخت زودتر آغاز می گردد. به همین دلیل شما باید زمان برداشت را از طریق شاخص های دیگر و نه تاریخ در تقویم اندازه گیری کنید.

اول از همه، سیب های بالغ سفت، ترد و آبدار با رنگ خوب و عطر و طعم مشخصه یک سیب رسیده هستند. در انواع قرمز، رنگ شاخص خوبی برای بلوغ نیست زیرا برخی از ارقام سیب قبل از رسیدن به خوبی قرمز می شوند. رنگ دانه نیز یک شاخص قابل اعتماد نیست. اکثر گونه های سیب هنگام بلوغ دارای دانه های قهوه ای هستند، اما ممکن است دانه ها هفته ها قبل از زمان واقعی برداشت، قهوه ای شوند.

سیب

چیدن زودرس سیب ممکن است منجر به ترش، نشاسته ای و به طور کلی نامطبوع شدن سیب شود در حالی که برداشت دیر سیب منجر به ایجاد میوه ای نرم و قارچی می گردد. با این حال، اگر یخبندان ناگهانی رخ داد و شما هنوز سیب ها را به خاطر نرسیدن نچیده اید، می توانید این کار را انجام دهید. بسته به میزان قند، سیب ها در دمای حدود 2- درجه سانتی گراد یخ می زنند. سیب های سرشار از شکر و میوه رسیده در دمای پایین منجمد می شوند. پس از شکستن یخ، اجازه دهید سیب ها روی درخت ذوب شوند. اگر دمای هوا به زیر 5- درجه سانتی گراد نرسد یا مدت زمان زیادی طول نکشد، به احتمال زیاد سیب ها برای برداشت سالم می مانند. پس از آب شدن یخ سیب ها، آنها را از نظر آسیب بررسی کنید. اگر آنها قهوه ای یا نرم نمی شوند، فوراً آنها را برداشت کنید.

عمر مفید سیب هایی که منجمد شده اند نسبت به نمونه های دیگرشان کوتاهتر است، بنابراین در اسرع وقت از آنها استفاده کنید.

نحوه برداشت سیب

اگر قصد دارید سیب ها را ذخیره کنید، باید آنها را در زمان بلوغ و در عین حال سفت با رنگ پوست بالغ اما گوشت سفت بچینید. به آرامی سیب ها را از درخت جداکرده و ساقه آن را سالم نگه دارید. سیب ها را بررسی کرده و آنهایی که دارای حشرات یا علائم بیماری هستند حذف کنید.

سیب ها را از نظر اندازه جدا کرده و ابتدا از بزرگترین سیب ها استفاده کنید، زیرا آنها به اندازه سیب های کوچک ذخیره نمی شوند. سیب هایی که علائم آسیب را نشان می دهند می توانند بلافاصله پس از بریدن ضایعات خراب ، به صورت تازه یا پخته مصرف شوند.

سیب

ذخیره سیب بعد از برداشت

سیب ها باید بین 1- تا 0 درجه سانتی گراد ذخیره شوند، به خصوص اگر می خواهید آنها را برای مدت زمان طولانی ذخیره کنید. سیب هایی که در دمای 10 درجه سانتی گراد ذخیره می شوند چهار برابر سریع تر از آنهایی که در دمای 0 درجه سانتی گراد نگهداری می شوند، رسیده می شود. اکثر ارقام در این دما به مدت شش ماه ذخیره می شوند سیب ها را در سبدها یا جعبه های پوشیده از فویل یا پلاستیک ذخیره کنید تا به حفظ رطوبت کمک کند.

بسیار مهم است که سیب ها را قبل از نگهداری مرتب کنید. این جمله "یک سیب بد بشکه را خراب می کند" درست است. سیب ها گاز اتیلن ساطع می کنند، که رسیدن آنها را تسریع می کند. سیبهای آسیب دیده سریع تر اتیلن آزاد می کنند و به معنای واقعی کلمه باعث خراب شدن یک دسته می شوند. همچنین ممکن است بخواهید بین سیب های ذخیره شده و سایر محصولات فاصله بگذارید، زیرا گاز اتیلن رسیدن میوه ها و سبزیجات  دیگر را نیز تسریع می کند. اگر سیب ها در کیسه های پلاستیکی ذخیره شده اند، حتماً چند سوراخ در آنها ایجاد کنید تا گاز بتواند فیلتر شود.

رطوبت نسبی نیز عامل مهمی در ذخیره سازی سیب است و باید بین 90 تا 95 درصد باشد.  



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...