خطرات کار در محیط سردخانه و روش غلبه بر آنها

صنعت ذخیره سازی در سردخانه مواد غذایی صدها سال است که وجود دارد و تا زمانی که استفاده از غذای منجمد ادامه دارد، پایدار خواهد ماند! برخی از جنبه‌هایی که کارگران از کار در سردخانه لذت می‌برند شامل دستمزد و پاداش سخاوتمندانه، کار گروهی و تیم محور و محیطی پراهمیت است که از این فناوری استقبال می‌کند.با این حال، سرمای مداوم و بی امان نه تنها ناخوشایند است، بلکه می‌تواند سلامتی کارگران را با خطر جدی مواجه کند. کارگران محیط سردخانه باید از تأثیر سرما بر بدن و سیستم‌های داخلی خود آگاه باشند تا در محیط کار خود در انبارهای سرد ایمن بمانند. این پست شامل موارد زیر خواهد بود:

1) نحوه پاسخ بدن انسان به سرما
2) خطراتی که در محیط سردخانه وجود دارد
3) نحوه ایمن ماندن در محیط سردخانه

خبر خوب این است که با وجود خطرات موجود، اگر بهترین نکات ایمنی رعایت شود کار در محیط‌های سرد برای سلامتی خطرناک نیست و می‌تواند یک شغل بلند مدت و پاداش آور باشد!

سردخانه

واکنش بدن به سرما چگونه است

هنگامی که بدن انسان در معرض سرما قرار می‌گیرد، برای کاهش اتلاف گرما به دو روش پاسخ می‌دهد:

1) با انقباض رگ‌های خونی در پوست و اندام‌های انتهایی (انگشتان دست/پا) برای گرم نگه داشتن بدن تا حد ممکن.
2) با افزایش میزان گرمای متابولیکی، یا با کار فیزیکی که انجام می‌شود یا با لرزیدن. لرزیدن یک روش بی‌فایده برای افزایش تولید گرما است، زیرا مصرف اکسیژن را افزایش می‌دهد و اثربخشی شما را کاهش می دهد.

همانطور که بدن شما به این روش‌ها پاسخ می‌دهد، انرژی بیشتری از دمای محیط مصرف می‌کند. از این رو، غذا و نوشیدنی را سریعتر می‌سوزاند و سریعتر خسته می‌شود.

تأثیر سرما بر عملکرد کاری شما

این تأثیرات اولیه می‌تواند منجر به ناراحتی کارگران شده و اثربخشی آنها را در کار کاهش دهد. ممکن است با بی‌حس شدن دست، مهارت خود را از دست بدهند، به عنوان مثال برای انجام کارهایی مانند استفاده از اسکنر RF سخت تلاش خواهند کرد. تصادفات در یک محیط سرد افزایش می‌یابد زیرا عملکرد کارگران در اوج نیست و ممکن است تمرکز خود را از دست بدهند یا سریعتر خسته شوند.

خطرات جدی کار در محیط های سرد

اگر کارگران مدت طولانی در محیط‌های سرد بمانند و یا لباس محافظ مناسبی نپوشند، بدن آنها ممکن است در معرض پیامدهای جدی‌تری باشد. این پیامدها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 سرمازدگی

مایعات موجود در بافت‌های بدن در واقع منجمد می‌شوند و باعث آسیب دائمی به پوست می‌شوند. انگشتان دست، انگشتان پا، بینی و لوب گوش بیشتر در معرض خطر هستند.

 هیپوترمی

 دمای بدن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد (زیر 35 درجه سانتیگراد) و در نهایت (و به سرعت) می‌تواند منجر به مرگ شود. علائم اولیه شامل فرایندهای گیجی، از دست دادن کنترل کلی حرکتی، اختلال گفتار، لرز پرخاشگرانه و احساس غیرواقعی گرما می‌باشد. هیپوترمی در صنعت سردخانه اتفاق نادری است و با استفاده از لباس مناسب قابل پیشگیری است، نکته ی مهم اینکه لباس نباید مرطوب یا خیس باشد.

 شرایط طولانی مدت

شرایطی مانند آرتروز، روماتیسم و ​​برونشیت معمولاً با سرماخوردگی همراه است و ممکن است تنها سالها پس از کار در سرما ایجاد شود. آسیب عضلانی و بافتی نیز می‌تواند رخ دهد.

خطرات دیگری که باید در نظر بگیرید

تهویه هوا

سردخانه‌ها و انبارها اغلب تهویه نامناسب دارند و این یک خطر محسوب می‌شود. هرگونه گاز یا آلودگی، مانند گاز مایع یا گازهای تولید شده از لیفتراک، به راحتی از بین نخواهد رفت و می‌تواند برای کسانی که در نزدیک آن کار می‌کنند خطرناک باشد. مورد دیگری که باید در نظر گرفت این است که آمونیاک غالباً در یخچال استفاده می‌شود که در صورت وجود نشتی در محل، می‎‌تواند کشنده باشد. اگر نگران هرگونه بوی تحریک کننده داخل سردخانه هستید باید سریع آنها را به ناظر خود گزارش دهید.

سردخانه

چگونه می توان در محیط سردخانه ایمن ماند

برای اطمینان از نگهداری کالا های شما در یک مکان مناسب و شرایطی که محصولات را تازه تر و طولانی تر برای مصرف ا حفظ می کند، حفظ ایمنی و اجرای مجموعه ای از اقدامات، بسیار ضروری می باشد. در ادامه به مواردی که شمارا در سردخانه ایمین نگه می دارد می پردازیم.

1) استراحت‎ در محیط گرم بین کار

اگر کار تمام وقت خود را در سالن سرد سردخانه انجام می‌دهید، کارفرمای شما این وظیفه قانونی را دارد که هر ساعت به شما اجازه استراحت دهد. این مدت به طور کلی حدود 10 دقیقه است. فقط کافی است از سالن سرد خارج شوید و یک نوشیدنی گرم و میان وعده برای خود درست کنید! یک نوشیدنی ورزشی یک ایده عالی است زیرا برای شیفت بعدی انرژی بدن شما را فراهم می‌کند. یک میان وعده مغذی و سرشار از انرژی مانند میوه یا نوشیدنیپ‌های انرژی‌زا را انتخاب کنید، نه فقط آنچه را که هوس کردید بخورید (چیپس سیب زمینی ، شیرینی ، کلوچه و غیره).

حتماً این وقفه‌های گرم شدن را انجام دهید، حتی اگر در آن زمان احساس سرما نمی‌کنید، زیرا حفظ دمای بدن در سطح متوسط ​​بسیار حیاتی است.

2) لباس محافظ و مناسب بپوشید

انتخاب لباس محافظ متناسب با محیط و نقش شغلی که در آن کار می‌کنید برای حفظ امنیت در محیط سردخانه حیاتی است. یافتن بزرگترین و گرمترین ژاکت که می‌توانید پیدا کنید همیشه بهترین گزینه نیست.

بهترین روش ها برای انتخاب لباس مناسب:

- بسته به میزان فعالیت بدنی که در نقش شغلی شما دخیل است، ممکن است حین فعالیت عرق کنید که باعث می‌شود بدنتان مرطوب و سرد شود و در معرض آسیب دیدگی سرما قرار بگیرید.

سردخانه

- به جای یک بالاپوش تک و سنگین، چندین لایه لباس بپوشید. هوای بین هر لایه عایق و گرمای بهتری را ایجاد می‌کند، به علاوه امکان باز یا حذف کردن یک لایه را ایجاد می‌کند تا از تعریق زیاد جلوگیری شود. مهم این است که لایه داخلی ماده‌ای است که رطوبت پوست شما را از بین می‌برد، مانند پشم، پلی‌پروپیلن یا پلی‌استرها. از استفاده از پنبه که رطوبت را جذب کرده و بدنتان را مرطوب و سرد می‌کند، خودداری کنید.

- لباس‌های کار خود را هر شب بعد از کار خشک کنید تا اطمینان حاصل شود که خاصیت عایق بودن خود را حفظ می‌کند.

لباس‌های کار خود را تمیز نگه دارید! خاک یا گرد و غبار سلول‌های هوای موجود در لباس را پر می‌کند، به این معنی که خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد.

انتخاب کفش مناسب سردخانه

چکمه‌های ایمنی به طور خاص برای کار در سردخانه طراحی شده‌اند که در بازار موجود است. چکمه‌های با بالاتنه چرمی توصیه می‌شود، زیرا متخلخل است، به این معنی که پاها قادر به نفس کشیدن هستند و کمتر عرق می‌کنند. سردخانه‌ها به دلیل جمع شدن یخ و بارندگی اغلب مکان‌های لغزنده‌ای هستند. اطمینان حاصل کنید که چکمه‌هایی که استفاده می‌کنید، کفی مقاوم در برابر لغزش دارند. نوع جوراب‌ هایی که انتخاب می‌کنید نیز یک نکته مهم است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، از پنبه استفاده نکنید زیرا رطوبت را جذب می‌کند و پای شما را مرطوب و سرد می‌کند. جنس پلی پروپیلن برای عایق‌بندی بهترین هستند. از نظر ضخامت مورد نظر، اطمینان حاصل کنید که داخل چکمه‌های شما خیلی محکم نیستند، زیرا این خاصیت عایق‌بندی آنها را کاهش می دهد و ممکن است جریان خون در پاهای شما را کُند کند و خطر آسیب سرمازدگی را ایجاد کند.

انتخاب مناسب پوشش سر در سردخانه

این که بدن بیشترین گرما را از سر از دست می‌دهد، درست نیست. با این حال، گرم نگه داشتن سر بسیار مهم است، بنابراین از پوشش مناسب برای سر خود استفاده کنید. اگر به محافظت از چشم نیز نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که جدا از بینی و دهان باشد تا از مه زدگی محافظ چشم جلوگیری کند.

انتخاب دستکش سردخانه مناسب

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، دستان شما یکی از اندام‌هایی است که خیلی سریع در سردخانه سرد می شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که همیشه از دستکش‌های حرارتی در سردخانه استفاده می‌کنید تا دست خود را عایق نگه دارید و همچنین یک لایه محافظ بین شما و هر نوع سطح سرد یا وسیله‌ای ایجاد کنید که می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. پیشنهاد می‌شود با یک متخصص PPE سردخانه تماس بگیرید تا توصیه‌هایش درباره دستکش‌هایی که به اندازه کافی گرم و ماهرانه هستند تا دستان شما را گرم نگه دارند بدون اینکه عملکرد شما را مختل کند، دریافت کنید.

3) رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

رژیم متعادل و مصرف مایعات کافی برای حفظ ایمنی و بهره‌وری در سردخانه ضروری است. همانطور که قبلاً اشاره شد، هنگامی که شما در یک محیط سرد کار می‌کنید از انرژی اضافی استفاده می‌کنید زیرا بدن برای گرم نگه داشتن خود انرژی مصرف می‌کند. اقداماتی که برای تنظیم دمای بدن انجام می‌شود، مانند لرزیدن، انرژی را می‌سوزاند و بدن شما را کم آب می‌کند. علاوه بر این، لباس‌های سردخانه، چکمه‌ها و ... گاهی اوقات حجیم‌تر از لباس‌های معمولی هستند و برای جابجایی به انرژی بیشتری احتیاج دارند.

برای داشتن انرژی چه باید کرد؟

- یک رژیم غذایی مناسب و متعادل حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی و قندهای طبیعی داشته‌باشید تا به بدن شما کمک کرده و عملکرد شما را حفظ کند. از غذاهایی که هیچ ارزش غذایی ارائه نمی‌دهد مانند چیپس سیب‌زمینی، پای گوشت و غیره خودداری کنید.

- در اطراف و در طول شیفت خود مایعات زیادی بنوشید. نوشیدنی‌های ورزشی مانند حاوی الکترولیت‌هایی هستند که به بدن شما سوخت می‌رسانند و به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کنند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...