عادت های خوراکی بدی که باعث آسیب به کبد می شوند

7 روشی که به کبد خود آسیب می رسانیم

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است ، با بیش از 500 عملکرد مختلف ، از جمله: هضم، متابولیسم، دفع سموم و ذخیره مواد مغذی. اگر کبد ما ناسالم باشد، مانع کار صحیح بدن، هضم موثر غذا و پاک کردن سموم از بدن می شود و بیماری به راحتی می تواند ایجاد شود.

مهم است که درک کنیم چه چیزی سلامت کبد ما را تحت تأثیر قرار می دهد و چه کاری باید انجام دهیم تا کبد به فرم سالم خود باقی بماند.

7 روشی که به کبد خود آسیب می رسانیم

در زیر روش هایی وجود دارد که ما  از طریق آن ها به کبد خود آسیب می رسانیم:

1- خوردن چربی های ترانس

چربی های ترانس از بسیاری از حیوانات مانند مصرف گوشت گاو ، مرغ ، تخم مرغ و لبنیات گرفته می شود. چربی های ترانس نیز با یک فرآیند هیدروژناسیون ایجاد می شوند که روغن های سالم را به مواد جامد تبدیل می کند. در برچسب های مواد غذایی ممکن است چربی های ترانس به عنوان چربی های "نیمه هیدروژنه" ذکر شوند. آنها اغلب در فست فودها ، غذاهای آماده فرآوری شده و از قبل بسته بندی شده (به عنوان مثال، محصولات پخته شده آماده، چیپس، غلات، گرانولا و پروتئین) و مارگارین یافت می شوند.

کبد شما نمی تواند به صورت ایمن مقداری از چربی های ترانس را که باعث افزایش قند خون و رسوبات چربی در کبد می شود ، تحمل کند. با گذشت زمان ، مصرف منظم چربی های ترانس باعث چربی بیش از حد در سلول های کبدی می شود. سلولهای کبدی شروع به تورم می کنند و باعث سفت شدن و زخم شدن بافت کبد می شوند. این منجر به مرگ سلولهای کبدی می شود (مثل سیروز). چربی ترانس همچنین عامل ایجاد بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری های قلبی ، بیماری کبد چرب و زوال عقل است.

2- نوشیدن الکل

هنگامی که ما الکل مصرف می کنیم، کبد انرژی خود را برای تبدیل الکل به ماده ای با سمیت کمتر معطوف می کند.

هنگامی که ما الکل مصرف می کنیم، کبد انرژی خود را برای تبدیل الکل به ماده ای کمتر سمی هدایت می کند ، اما کبد را آسیب پذیر می کند تا سایر عملکردهای حیاتی خود را به اندازه کافی انجام ندهد. الکل را تواند به فرمالدئید، یک محصول جانبی سمی تبدیل شود که می تواند باعث التهاب کبد، مرگ سلول های کبدی (معروف به سیروز) و بیماری کبد چرب شود.

نوشیدن الکل در حد متوسط  نقش کلیدی محافظت از کبد است. به طور معمول ، زنان می توانند حداکثر 1 نوشیدنی در روز یا 5 نوشیدنی در هفته و مردان می توانند حداکثر 2 نوشیدنی در روز یا 8 تا 10 نوشیدنی در هفته بنوشند. نوشیدن الکل همراه با غذا از مصرف الکل به تنهایی با خطر کمتری همراه است.

3- خوردن شکر

شکر به طور مستقیم به کبد آسیب می رساند. شکر به اندازه الکل سمی است و از کوکائین اعتیاد آورتر است. قند به شکل فروکتوز ، شکر سفید (با نام مستعار ، قند تصفیه شده) ، شربت ذرت با فروکتوز بالا ، شیرین کننده های مصنوعی (به عنوان مثال ، آسپارتام ، ساخارین ، سوکرالوز ، آسسولفام پتاسیم) توسط کبد در هر دوز تحمل نمی شود. این قندها در عوض به چربی تبدیل می شوند و در نهایت باعث بیماری کبد می شوند.

 از قندهای طبیعی میوه ها، سبزیجات ، نارگیل و شکر نیشکر استفاده کنید زیرا کبد شما به طور طبیعی برای هضم این قندها طراحی شده و انرژی مناسبی را به شما می دهد.

4- خوردن نمک زیاد

مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون در شریان اصلی کبد می شود که در نهایت منجر به بیماری مزمن کبدی می شود. سعی کنید بیش از 1 قاشق چای خوری نمک معادل 2300 میلی گرم در روز نباشد.

به جای استفاده از نمک، سعی کنید غذای خود را با گیاهان و ادویه جات چاشنی دهید. همچنین توجه داشته باشید که اکثر فست فودها، غذاهای آماده فرآوری شده و از قبل بسته بندی شده، چاشنی ها، فراورده های پخته شده و نان اغلب حاوی نمک هستند.

5- مصرف مسکن و سایر داروها

بسیاری از داروها توسط کبد متابولیزه می شوند. داروهای زیر می توانند به راحتی از آستانه ایمن تحمل کبد عبور کرده و آسیب قابل توجهی در کبد ایجاد کنند:

داروهای مسکن حاوی استامینوفن (تایلنول) ، پاراستامول و مواد مخدر

قرص های خواب آور مانند آمبین و بنزودیازپین ها

داروهای محرک / ADHD مانند ریتالین ، آمفتامین

کوکائین و ecstasy

داروهای داخل وریدی می توانند عفونت هایی مانند هپاتیت B و C را منتقل کرده و منجر به بیماری مزمن کبدی و احتمال سرطان کبد شوند

قارچ های توهم زا حاوی مواد شیمیایی هستند که کبد نمی تواند آنها را تحمل کند

استفاده مکرر از شاهدانه (معروف به ماری جوانا) باعث آسیب کبدی می شود ، خصوصاً اگر با سایر داروهای متابولیزه کبد و سایر عواملی که به کبد آسیب می رسانند ترکیب شود (به عنوان مثال ، هپاتیت C ، بیماری کبد چرب). استفاده روزانه از ماری جوانا باعث ایجاد زخم در کبد و در نهایت باعث مرگ دائمی کبد می شود (مثل سیروز).

نیکوتین میزان خون رسانی به کبد را کاهش می دهد و از سموم کاملاً خطرناک کبد در بدن جلوگیری می کند. کبد آسیب پذیرتر شده و قادر به انجام سایر عملکردهای اساسی خود نیست. استفاده از نیکوتین خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

دوز تجویز شده هر دارو را بررسی کرده و از حداکثر میزان دوز اختصاص داده شده در روز تجاوز نکنید. سعی کنید مصرف این داروها را در کمترین زمان ممکن محدود کنید زیرا ممکن است اعتیاد آور باشد و همچنین به راحتی منجر به مسمومیت کبدی شود.

از پزشک در مورد روشهای جایگزین برای درمان بیماری خود که به کبد شما آسیب نمی رساند، راهنمایی بخواهید. پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند با موفقیت نیکوتین و  یا ماری جوانا را از حذف کنید.

6- مصرف برخی مکمل ها و ویتامین ها

برای  اینکه متوجه شوید کدام مکمل ها برای کبد شما ایمن است  با پزشک خود مشورت کنید، به عنوان مثال ، مصرف بیش از حد مکمل ویتامین A توسط کبد به خوبی تحمل نمی شود، به جای مصرف مکمل ویتامین A جداگانه ، ویتامین A را به طور طبیعی با خوردن میوه ها و سبزیجات قرمز ، نارنجی و زرد هر روز دریافت کنید.

 برخی مکمل های از آهن توسط کبد هضم نمی شوند و منجر به آهن اضافی در جریان خون می شوند. از آنجا که بدن قادر به پردازش آهن اضافی نیست ، آهن در اندامهایی مانند کبد جمع می شود و در نهایت منجر به آسیب کبدی می شود.

7- نوشیدن آب خیلی کم

آب به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند. این از جمع شدن سموم و آسیب رساندن به کبد جلوگیری می کند، آبرسانی مناسب باعث رقیق شدن خون و از این رو کبد می تواند خون را  به راحتی فیلتر کرده و سموم را از بین ببرد.

در بین وعده های غذایی مقدار زیادی آب بنوشید اما در طول وعده های غذایی آب ننوشید. مصرف بیش از حد آب هنگام غذا خوردن به هضم آسیب می رساند. سعی کنید بیشتر آب خود را در طی روز بنوشید تا شب بیش از حد کبد کار نکند و که شب به جای خوابیدن نیاز  به ادرار کردن پیدا کنید .



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...