گرسنگی کاذب چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

چگونه تشخیص دهیم که واقعاً گرسنه هستید:

  • ممکن است بتوانید صدای شکم خود را بشنوید و احساس کنید. این معده شما را به یاد می آورد که دوست دارد چیزی بخورد.
  • ممکن است دچار «احساس گرسنگی» شوید، احساس خس خس یا خالی در شکم.
  • احتمالاً حداقل دو یا سه ساعت غذا نخورده اید.
  • ممکن است اخیراً ورزشهای طولانی مدت انجام داده باشید، مثلاً پیاده روی صبحگاهی.

اشتهای واقعی چیزی است که وقتی واقعاً گرسنه هستید، به شما دست می دهد. اشتهای افراد از روز به روز و همچنین در مورد زنان، از هفته به هفته در طول چرخه قاعدگی متفاوت است. و البته، بسته به میزان کار (فعالیت) بدن شما متفاوت است.

گرسنگی کاذب

بسیاری از ما اغلب احساس گرسنگی کاذب می کنیم و افراد دارای اضافه وزن بیشتر از افراد لاغر این احساس را دارند. به این ترتیب آنها در صورت نیاز به غذا خوردن "مجبور" می شوند.

  در اینجا شرایط اصلی "گرسنگی کاذب" و نحوه مقابله با آنها آورده شده است:

1- تجربه چشیدن

 هر چند وقت که بعد از صرف غذای اصلی خود را تا حد کامل سیر کرده اید اما ناگهان احساس کرده اید که با چرخ دستی دسر روبه رو می شوید؟ اشتهای ضعیف قدیمی پرچمدار شما با این فکر تحریک شده است که طعم جدید، بافت جدید را بعد از آنچه قبلاً انجام داده امتحان کنید. انجام گاه به گاه این انتخاب  و اجازه دادن به آن  به شما آسیبی نمی رساند، اما اگر به طور عادی غریزه طبیعی خود را که می گوید "من سیر هستم" نادیده بگیرید و به "برای سلیقه غذا بخورید" ادامه دهید، با مشکلاتی روبرو خواهید شد. گام به گام با این موضوع برخورد کنید. بگویید، شما با چرخ دستی دسر روبرو هستید.

سپس سه روش برای انتخاب دارید:

1- می توانید یک بشقاب میوه تازه انتخاب کنید و کمی از آنچه را که دوست دارید از بشقاب شریک خود بردارید.

2-  می توانید نصف آن را بخورید.

3-  می توانید تصمیم بگیرید که "نه" بگویید و لذت را که از دانستن اینکه می توانید گرسنگی کاذب را به خوبی یک فرد لاغر کنترل کنید، کشف کنید.

گرسنگی کاذب چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

2- عادت گرسنگی

اگر همیشه در زمان های معین غذا می خورید، گرسنه باشید یا نه، و از این که در ساعتی که معمولاً غذا نمی خورید احساس گرسنگی می کنید، خیلی برده ساعت هستید. شاید خوردن غذا در زمان های مشخص راحت باشد اما طبیعی نیست. اگر بتوانید بیشتر با "ساعت بدن" طبیعی خود هماهنگ شوید، به شما کمک می کند تا لاغر بمانید.

به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که می شناسم در هنگام صبحانه احساس گرسنگی نمی کنند، اما چون خوردن صبحانه یک  سنت است،  برای صبحانه می نشینند. تا اواسط صبح احساس گرسنگی می کنند، بنابراین چیز دیگری می خورند. چرا صبحانه را کنار نگذارید و اواسط صبح را زمان «صبحانه» برای خوردن قرار ندهید، وقتی واقعاً از این کار لذت خواهید برد؟ مثال دیگر بسیاری از مردم عصرانه خود را حدود ساعت 6 بعد از ظهر می خورند. وقتی از محل کار به خانه می رسند و بسیاری از آنها تا ساعت 9 شب گرسنه می مانند. چرا شام را کمی دیرتر نخورند؟ به زمان وعده غذایی خود نگاهی بیندازید و ببینید آیا واقعاً با نیازهای بدن شما مطابقت دارد یا خیر.

3- غذاهای تحریک کننده

شاید شما با این سندرم آشنا هستید: یک وعده غذایی می خورید، سپس یک ساعت بعد، در خیابان کنار شیرینی فروشی قدم می زنید و خود را ناامید از یک پیراشکی خامه ای می بینید. این "غذای تحریک کننده" است. غذاهایی که به احتمال زیاد اشتهای شما را برمی انگیزند نان تازه و سایر اقلام نانوایی، پنیر و شکلات است. بهترین ترفند در اینجا تاکتیک های اجتناب است، به عنوان مثال، در خیابان دیگری قدم بزنید تا مجبور نباشید از شیرینی فروشی عبور کنید. اگر نمی توانید راه خود را عوض کنید، باید تصمیم بگیرید که آیا در عوض به خودتان اجازه می دهید که غذا در مقادیر کنترل شده توسط شما (به یاد داشته باشید، غذا یک جسم بی جان است؛ شما رئیس هستید) ، یا در عوض "غذای تحریک کننده یا اشتها برانگیز" را جایگزین کنید. با چیزی که کمتر کالری دارد و برای شما جذابیت کمتری دارد، به عنوان  مثال یک رول کامل سبوس دار به جای یک کروسان.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...