فیلتراسیون هوا و ایمنی مواد غذایی

هر مرکز تولید در صنایع غذایی و آشامیدنی باید کیفیت هوا را به عنوان بخشی از برنامه خود در نظر بگیرد تا از استانداردها و دستورالعمل‌های دقیق غذایی پیروی کند. وجود عوامل بیماری‌زای موجود در هوا، هاگ کپک و ترکیبات آلی فرار می‌تواند سلامت و ایمنی کارگران را به خطر بیندازد، تجهیزات تولید را آلوده کرده و کیفیت و ایمنی محصولات مصرفی را تهدید کند.هوای تمیز، محصول نهایی است. وجود آلاینده‌ها در تولید بسته بندی مواد غذایی یا نوشیدنی می‌تواند اعتبار یک نام تجاری را که سال‌ها طول کشیده است ایجاد کند، تهدید کند. این دلیل مهمی برلای اطمینان از انطباق با استانداردهای فعلی و اطمینان از اعتبار منظم تجهیزات فرایند، از جمله فیلترهای هوا است.

فیلتراسیون هوا

فیلتر هوا به چه منظور استفاده می شود؟

اگر سیستم تهویه مطبوع در تأسیسات شما ضعیف نگهداری شود یا سیستم فیلترراسیون هوا کیفیت هوا را به اندازه کافی مناسب فراهم نکند، کل فرایند تولید ممکن است به خطر بیفتد. حداقل، کیفیت پایین هوا می‌تواند بر سلامت کارگران تأثیر بگذارد یا نتایج ناخواسته‌ای مانند فساد اولیه محصول ایجاد کند. در بدترین حالت، می‌تواند فاجعه‌ای را به شکل محصول آلوده یا مواد مصرفی بسته بندی ضعیف، که می‌تواند اعتماد مصرف کننده را به صورت جبران ناپذیری خدشه دار کند.فیلترهای هوا به عنوان سدی بین غذا و آلودگی متقابل میکروبیولوژیکی ناشی از کپک، باکتری‌ها، ویروس‌ها،ریزگردهای موجود در مواد خشک و سایر ذرات عمل می‌‌کنند. فیلتراسیون هوای مولکولی می‌تواند مقاومت تجهیزات تولید در برابر خوردگی را بهبود بخشد و در عین حال اطمینان حاصل کند بوهای مشکل‌ساز در منشأ گرفته شود و به اتمسفر اطراف پخش نشود. مزایای فیلتر هوا به ذکر زیر است:

  •  به رعایت استانداردهای غذا کمک می‌کند.
  •  بهره وری عملیات را بالا می‌برد و خرابی  و افت محصول را کاهش می‌دهد.
  •  باعث حفظ سلامت کارمندان می‌شود.
  •  به حفظ مشتری کمک می‌کند.
  •  برتری تولید و ماندگاری محصول را  افزایش می‌دهد.
  • مناطق مختلف برای فیلتراسیون هوا

مناطق کم مراقبت

مناطق کم مراقبت مکان‌هایی هستند که بعید است مواد غذایی حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد و لازم نیست از رشد آنها با توجه به خصوصیات غذا مثل بافت، اندازه، شکل ظاهری، رنگ یا طبیعت جلوگیری شود. نمونه‌ای از این مورد محل نگهداری مواد غذایی خشک می‌باشد.

مناطق دارای خطر متوسط

مناطق با خطر متوسط جایی است که غذا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد اما به دلیل ویژگی‌های غذایی مانند بافت، اندازه، شکل ظاهری و ... از رشد آنها پشتیبانی نمی‌کند. مانند محل بسته بندی مواد غذایی خام، تولید آبمیوه، کنسرو غذایی، لبنیات، کره بادام زمینی، و بسته بندی گوشت.

مناطق نیازمند به مراقبت زیاد

 مناطقی با ریسک بالا که در آنجا روند پیشگیری از آلودگی میکروبی دنبال می‌شود و جریان هوای کافی در یک محیط فشار مثبت لازم است. مثلا به محل فراوری غذای پخته شده، بسته بندی مواد ضدعفونی کننده، محل‌های شستشو، تولید بستنی، آدامس، شیرینی سازی می‌توان اشاره کرد. جدا از حذف آلودگی‌های  بالقوه مضر هوا، وظیفه اصلی فیلتر هوای تجاری حفظ جریان مداوم هوا در کل تأسیسات است. وظیفه نهایی یک فیلتر هوا این است که توانایی حفظ حجم زیادی از ذرات را داخل محیط فیلتر داشته باشد و در عین حال مقاومت کمی داشته باشد. این به عنوان ظرفیت نگهداری گردوغبار شناخته می‌شود.

مزیت های فیلتراسیون هوا

مزیت های استفاده از فیلتراسیون هوا در سردخانه

سیستم های تهویه صنعتی دارای مزیت های فراوانی هستند و گسترش صنایع باعث می شود لزوم استفاده از آن ها بیش از پیش افزایش پیدا کند. برخی از مهم ترین این مزیت ها عبارتند از:

  • آلاینده های موجود در محیط کار را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند ؛
  • باعث افزایش کارایی کارکنان و پرسنل صنایع در محیط کار می شوند ؛
  • از بروز هر نوع بیماری که در محیط های آلوده صنایع ممکن است رخ دهد و حتی مرگ و میز ناشی از این بیماری ها جلوگیری می کنند ؛
  • علاوه بر سالم کردن هوای محیط ، آلاینده های خروجی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند و در نتیجه باعث می شوند سطح کیفی هوای محیط زیست بهبود پیدا کرده و بالا برود ؛
  • این قابلیت را دارند تا ذرات آلاینده را جمع آوری کرده و آن ها را به منظور ایجاد سود آوری بازیافت کنند ؛
  • باعث تقویت کردن و بهبود بخشیدن به کارایی و اثر بخشی سیستم های گرمایشی و سرمایشی موجود در محیط می شوند ؛
  • استفاده از تهویه صنعتی نسبت به دیگر روش هایی که برای کنترل کردن آلودگی محیط مورد استفاده قرار می گیرند از انرژی کم تری استفاده می کنند ؛
  • سیستم های تهویه صنعتی از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه هستند ؛
  • و … .

جنبه اقتصادی استفاده از فیلتراسیون هوا در صنایع 

از موضوعات مهمی که در زمینه طراحی کردن سیستم های تهویه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد ، جنبه اقتصادی آن است. در این زمینه عوامل متعددی دخیل می باشندکه از مهم ترین این عوامل باید به سرمایه اولیه ای که برای طراحی مورد نیاز است ، میزان بودجه لازم برای تعمیرات و نگهداری و همین طور بازگشت سرمایه اولیه اشاره کرد.به همین علت طراح سیستم های تهویه صنعتی باید علاوه بر این که طرح خود را بر اساس اصول و قواعد دقیق مهندسی سیستم های تهویه صنعتی انجام می دهد ، به میزان بودجه و سرمایه ای که صاحب فعالیت صنعتی یا صاحبان صنایع در اختیار دارند نیز توجه کند. البته لازم به ذکر است که بودجه ای که برای تهیه تجهیزات لازم است نیز به قیمت آن ها ، نیروی انسانی ، مواد و متریال مورد استفاده و هزینه لازم برای نصب آن ها بستگی دارد. به همین دلیل به این بخش نیز باید در طراحی سیستم تهویه صنعتی توجه ویژه ای شود.

نتیجه گیری

همان طور که می دانید یکی از موضوعاتی که در صنایع و کارخانه های مختلف اهمیت دارد و می تواند باعث کارایی هر چه بیش تر و بهتر کارکنان و سیستم ها شود ، وجود هوای سالم و تمیز است. برای این منظور باید از سیستم هایی در صنعت بهره گرفت که بتوانند آلاینده ها و آلودگی های موجود در هوا را از بین ببرد و از محیط خارج کنند و به جای آن هوای تمیز و سالمی را به محیط و فضای داخلی وارد کنند. این کار بر عهده سیستم هایی است که به آن ها سیستم تهویه صنعتی گفته می شود. سیستم های تهویه صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و با استفاده از ساز و کارهایی که دارند می توانند به خوبی به تصفیه هوای محیط سردخانه کمک کنند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...