موضوعات حیاتی ایمنی لیفتراک

خطرات زیادی وجود دارد که امنیت شما را در محل کار تهدید می کند. فرآیند کار یک تمرین بی پایان است. بهترین راه برای محافظت از خود یا کارگرانتان این است که به طور دوره ای آموزش ایمنی را انجام دهید. هرچه بیشتر باشد، بهتر می توانید از خود محافظت کنید.این پست به این موضوع می پردازد که چگونه می توانید هر بار که با لیفتراک کار می کنید ایمن باشید. در ادامه این پست با ما همراه باشید تا بررسی کنید که ایمنی و سلامت چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا بهره‌ور و دور از خطر باشید.

لیفتراک

تعیین نوع لیفتراک

به همین دلیل است که قبل از اینکه به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی لیفتراک باشید، باید مشخص کنید که قصد دارید از چه لیفتراکی استفاده کنید. دوره باید مختص نوع لیفتراکی باشد که می خواهید گواهینامه دریافت کنید. در طول دوره آموزشی، مربی ایمنی زمان زیادی را صرف بحث در مورد بهداشت و ایمنی می کند. هر نوع دارای کنترل های عملیاتی و ویژگی های خاص خود است. به عنوان مثال، یک لیفتراک برقی روش شارژ مجدد، هدف عملیاتی و عملکرد مورد نظر با لیفتراک های گازسوز متفاوت است. کار در داخل انبار با کار در بیرون یکسان نیست. انبار تنگ و محدود است، اپراتورهای لیفتراک ممکن است با خطرات زیادی از جمله خطرات نزدیک، حوادث آسیب اموال و بسیاری دیگر مواجه شوند. در حین کار در خارج از انبار، جایی که فضای عملیاتی بیشتری وجود دارد، این خطرات ممکن است وجود نداشته باشند، اما خطرات دیگری مانند قرار گرفتن در معرض محیط/شرایط آب و هوا (گرما یا سرمای شدید، قرار گرفتن در معرض آفتاب)، تصادفات خودرو، صدا و آلودگی هوا همچنان وجود دارند.مثال دیگر لیفتراک تعادلی و کامیونت است. به دلیل سرعت و سهولت استفاده در بالا بردن مواد در پالت توسط لیفتراک تعادلی، ایمنی افراد اطراف در خطر است. اپراتورها می توانند اجسام بزرگی را بارگیری کنند که می تواند دید آنها را مختل کند و می توانند بارهای سنگینی را حمل کنند که هنگام راندن در شیب ها و رمپ ها باعث واژگونی آنها شود. طبق مقررات OSHA، اگر بار روی لیفتراک دید رو به جلو را مسدود کند، کامیون را می توان به صورت معکوس با دید واضح اطراف حرکت داد. هنگام رانندگی با لیفتراک، شاخک ها باید در چه ارتفاعی باشند؟ این سوال رایج در مورد رانندگی لیفتراک  است. پاسخ این است که با فاصله 4 تا 6 اینچ از سطح زمین در انتهای نوک شاخک ها و 2 اینچ در پاشنه ها رانندگی کنید.از سوی دیگر، ریچ تراک معمولاً در موسسات خرده‌فروشی استفاده می‌شود و نگرانی‌های مربوط به ایمنی لیفتراک در مورد استفاده از آن کاهش بار است. برخورد از عقب یک خطر دیگر است. چنین وضعیتی زمانی وجود دارد که در اثر برخورد با قطعه قفسه‌بندی، قطعه وارد محفظه اپراتور شود که می‌تواند به او برخورد کند، نتیجه ممکن است آسیب جدی باشد یا در بدترین حالت منجر به مرگ شود.

ایمنی لیفتراک در محل کار نیز باید مورد توجه قرار گیرد

 آموزش اپراتور لیفتراک باید شامل موضوعات مرتبط با محل کار باشد که در مورد وضعیت سطح جاده، ترافیک پ و رفتار کارگران در اطراف محل کار، عملیات در شرایط محدود و خطرناک بحث می کند. مکان‌ها، رمپ‌ها و شیب‌ها در محل کار وجود دارد که می‌تواند بر پایداری رانندگی لیفتراک‌ها، مناطق محدود و مکان‌هایی که گاز CO در آن‌ها در حین کار کامیون‌های گازسوز یا گازوئیل انباشته می‌شود، و سایر خطرات احتمالی محل کار که میتواند خطری برای سلامت و ایمنی اپراتور ایجاد کند .اما موضوعات ارائه شده به همین جا ختم نمی شود. هر محل کار متفاوت است. خطرات در هر محل کار به دلیل ماهیت عملیات تجاری متنوع است. بنابراین، یک کارفرما باید آنها را شناسایی و ارزیابی کند و چنین آموزش ایمنی اپراتور را مخصوص خطرات موجود ارائه دهد.

 

حوادث لیفتراک

راهرو شلوغ با افرادی که به طور همزمان در محل فروش کار می کنند، بدیهی است که دستور العملی برای فاجعه است. این زمانی است که افراد توسط لیفتراک مورد اصابت قرار گرفته و زیر گرفته می شوند. افسر ایمنی، در صورت حضور، می تواند یک کار را قبل از شروع کار دیگر برنامه ریزی کند. هشدارهای ایمنی و هشدار کافی باید برای احتیاط کارگران نصب شود.راهرو باریک عامل وقوع حادثه است. عرض راهرو به لیفتراک که در محل کار کار می کند بستگی دارد. اگرچه هیچ استاندارد عرضی وجود ندارد، کارفرما باید از اتاق ترخیص اطمینان کافی حاصل کند. همچنین مهم است که راهرو را از هر گونه  تکه‌های تیز که می‌توانند لاستیک‌ها را منفجر کنند، پاک کنید، به‌ویژه زمانی که بارهای بزرگ و سنگین حمل می‌شود.انسداد و سایر مواد بزرگ ناخواسته که نباید در تقاطع وجود داشته باشند نیز می توانند خطر بزرگی را ایجاد کنند. این امر می تواند برخورد با سایر وسایل نقلیه در منطقه و تصادف را برای کارگرانی که از نزدیک شدن لیفتراک مطلع نیستند، ایجاد کند.عوامل دیگری مانند روشنایی ضعیف، آلودگی هوا و صوتی نیز از عواملی هستند که در بروز حوادث نقش دارند.اکثر شرکت ها بدون لیفتراک نمی توانند عملیات خود را انجام دهند و حوادث مربوط به آن اجتناب ناپذیر خواهد بود. گزارش‌دهی مناسب باید اجرا شود تا مدیریت را آزار ندهد، بلکه بر اساس آن به درستی عمل کند.

ایمنی لیفتراک را می توان از طریق گزارش تصادف بهبود بخشید

گزارش دهی منظم و ثبت سوابق حوادث می تواند به کارفرمایان در کاهش وقوع حادثه و کاهش احتمال خطرات در محل کار کمک کند. اگر کارفرما بتواند سوابق تصادف را حفظ کند، می تواند به آنها کمک کند تا تجزیه و تحلیل ریسک را توسعه دهند که می تواند در برنامه ایمنی آنها ادغام شود.یافتن علت اصلی حادثه می تواند از تکرار آن جلوگیری کند. در چنین بررسی تصادفی، ارزیابی 360 درجه باید انجام شود. کسی که در حال انجام تحقیقات است باید همیشه علل و عوامل موثر را تعیین کند. بررسی صحیح تصادف می تواند ایمنی لیفتراک را بهبود بخشد و هزینه عملیات تجاری را کاهش دهد. در چنین حادثه ای، بررسی باید به سؤالات مختلفی پاسخ دهد، از جمله اینکه آیا اپراتور لیفتراک آموزش کافی دیده و قبلاً درگیر چنین حادثه ای بوده است، آیا اشتباه اپراتور بوده است یا خطای ماشین، آیا خود لیفتراک در گذشته در چنین حادثه ای نقش داشته است. لیفتراک به طور مرتب نگهداری می شود، آیا قبل از شروع کار به طور منظم توسط سرپرست بازرسی می شود، چه موضوعاتی باید به اپراتورهای درگیر برای رسیدگی به چنین حادثه ای تحویل داده شود.یک افسر ایمنی شرکت یا نماینده ای که برای انجام چنین وظیفه ای منصوب می شود، باید یک پایگاه داده، گزارش یا فهرستی از حوادث ایجاد کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...