تفاوت برج خنک کننده و چیلر

کدام سیستم خنک کننده برای حذف گرما از مایع بهتر است؟ این سوال اغلب توسط افرادی که قصد خرید یک سیستم خنک کننده برای شرکت یا تاسیسات خود را دارند و در مورد چیلر یا برج خنک کننده سردرگم هستند، پرسیده می شود. مشکل این است که آنها نمی توانند عملکردها و کاربردهای یک چیلر در مقابل برج خنک کننده را تشخیص دهند. ادامه مطلب را بخوانید تا یکبار برای همیشه ابهامات این موضوع برطرف شود.

هر دوی این سیستم های خنک کننده تقریباً اهداف مشابهی دارند. هر دوی آنها برای حذف گرما از یک مایع استفاده می شود که به عنوان خنک کننده در دستگاه ها و فرآیندهای بزرگ مانند واحدهای پردازش مواد غذایی، آبکاری فلزات، نیروگاه ها و غیره استفاده می شود. بنابراین، هر دوی این سیستم های خنک کننده عملکردهای مشابهی را انجام می دهند. با این حال، آنها با توجه به نوع، قطعات و همچنین تجهیزاتی که خنک می کنند، از نظر نحوه عملکرد متفاوت هستند.

نکته: کسب و کارهای مرتبط با برج خنک کننده می توانند با عضو شدن در باشگاه مشتریان سردچال از امکانات این سایت از جمله ثبت آگهی، ثبت پست و فروش آنلاین بدون کارمزد بهره مند شوند.

چیلر 

چیلر چگونه کار می کند؟

اساساً چیلرها گرمای مایع خنک‌کننده را با استفاده از هوای اطراف سیستم یا آب به عنوان مبرد قبل از اینکه به محیط اطراف منتقل شود، دفع می‌کنند. این فرآیند برای کل فرآیند خنک سازی ضروری است. چیلرها می توانند با هوا یا آب خنک شوند. در چیلرهای هوا خنک، مایع خنک‌کننده داغ که تغییر فاز را به گاز تبدیل می‌کند، در معرض هوای محیط اطراف سیستم قرار می‌گیرد و هوا آن را خنک می‌کند و آن را به مایع بازمی‌گرداند. در چیلرهای آب خنک، آب برای خنک کردن و متراکم کردن مایع خنک کننده توسط یک برج خنک کننده تامین می شود.

یک برج خنک کننده چگونه کار می کند؟

برج خنک کننده یک ساختار مبدل حرارتی بزرگ است که از یک کندانسور برای تخلیه مایع خنک کننده به برج خنک کننده برای دفع گرما از مایع خنک کننده استفاده می کند. این خنک کننده قبلاً برای خنک کردن سیال پردازش شده یا ساختار دیگری استفاده شده است. کل فرآیند از طریق ترکیب آب پاش و کمک فن ها انجام می شود. آب روی سطح مایع خنک کننده پاشیده می شود و فن ها هوا را به جریان می اندازند تا گرما را از آن خارج کنند.

برای یافتن برخی تفاوت‌های دیگر چیلر در مقابل برج خنک‌کننده، مقایسه‌هایی را در جنبه‌های مختلف انجام می‌دهیم. بیایید نگاهی به انواع مختلف، اجزای اصلی، کاربردها و مصرف برق هر یک از این سیستم های خنک کننده بیندازیم.

برج خنک کننده

نوع برج خنک کننده در مقابل چیلر

برای هر یک از این سیستم های خنک کننده دو نوع مختلف وجود دارد: چیلرها مانند رادیاتور هستند و با استفاده از هوا یا آب، مایع خنک کننده را خنک می کنند. چیلرهای آب خنک در مقایسه با چیلرهای با هوا نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند اما بهترین جنبه چیلرهای آب خنک این است که برای کارکردن انرژی کمتری مصرف می کنند.

برج های خنک کننده نیز دو نوع مختلف دارند: کشش طبیعی و مکانیکی. برج های نوع کشش طبیعی سازه های بزرگ و عظیمی هستند که معمولاً در نیروگاه های هسته ای استفاده می شوند. به این برج های خنک کننده کشش طبیعی می گویند زیرا فرآیند دفع گرما توسط فرآیند همرفت طبیعی انجام می شود.

نوع دیگر برج خنک کننده، کشش مکانیکی یا اجباری نامیده می شود. در فرآیند خنک سازی در این نوع از فن های بزرگ برای کشیدن هوای خنک تر محیط به داخل برج استفاده می شود. هوای محیط خنک کننده داخل برج را قبل از اینکه در سراسر نیروگاه یا هر تجهیزات صنعتی مشابه دیگری به گردش درآید خنک می کند.

اجزای اصلی چیست؟

قسمت های اصلی یک برج خنک کننده پمپ ها، یک حوضچه بزرگ و فن های بسیار زیاد است. حوضه آب تخلیه شده از سیستم خنک کننده را جمع آوری می کند. پمپ ها آب را برای برج خنک کننده تامین می کنند تا جریان آب برای تسهیل فرآیند خنک سازی ایجاد شود. و در نهایت فن ها هوای محیط را روی سطح آب تخلیه شده می آورند تا دمای آب کاهش یابد. یک چیلر دارای سه بخش اصلی است: کمپرسورها، کندانسورها و اواپراتورها که همگی برای دفع گرمای مایع خنک کننده همکاری می کنند.

برج‌های خنک‌کننده معمولاً برای عملیات در مقیاس بزرگ مانند نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در نزدیکی رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها، پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌شوند در حالی که چیلرها در صنایع برودتی، فلزی و پلاستیکی و غیره استفاده می‌شوند.

اگرچه گاهی اوقات این دو سیستم خنک‌کننده به جای یکدیگر در صنایع و مکان‌های مشابه استفاده می‌شوند، اما اگر می‌خواهید کارایی را به حداکثر برسانید و هزینه‌ها را کاهش دهید، ضروری است که سیستم خنک‌کننده مناسب را با صنعت مرتبط و خاص خود جفت کنید.

برج های خنک کننده اغلب در جاهایی که نیاز به خنک کننده زیاد است استفاده می شود. اکثر کارخانه های صنعتی که نیاز به جریان مداوم آب خنک دارند از برج های خنک کننده به عنوان سیستم خنک کننده خود استفاده می کنند در حالی که چیلرها در برنامه های کوچکتر استفاده می شوند.

مصرف برق چیلر در مقابل برج خنک کننده

همانطور که قبلا ذکر شد، چیلرها دارای کمپرسور و مبدل حرارتی هستند. بنابراین در مقایسه با مصرف برق فن ها و پمپ های برج های خنک کننده با توجه به ظرفیت خنک کنندگی بیشتر آنها، انرژی بیشتری مصرف می کند. علاوه بر این، چیلرهای آب خنک کار خنک کنندگی را بهتر از چیلرهای هوا خنک انجام می دهند و 10٪ انرژی کمتری نسبت به چیلرهای هوا خنک مصرف می کنند، اما هزینه تعمیر و نگهداری برای چیلرهای آب خنک بیشتر است.

ترکیب چیلر و برج خنک کننده

ترکیب برج های خنک کننده و چیلرها

بسته به مقیاس صنعت شما و نیاز آن به فرآیندهای خنک کننده، شما گزینه های زیادی در استفاده از سیستم های خنک کننده دارید. برای کاربردهای کوچکتر می توانید یک چیلر آب خنک یا هوا خنک را با یک برج خنک کننده کوچک در سقف ساختمان ترکیب کنید. همچنین می توانید از چیلر آب خنک مرتبط با برج های خنک کننده استفاده کنید.

برای بهره وری بیشتر در فرآیند خنک سازی، می توانید از یک چیلر بزرگ همراه با یک برج خنک کننده عظیم استفاده کنید. انتخاب بین همه این ترکیبات و بیشتر به طور مستقیم به بودجه شما و میزان خنک کننده مورد نیاز صنعت شما بستگی دارد. گاهی نیاز به یک مرکز خنک کننده کوچک در پایین ترین نقطه یک ساختمان صنعتی است و گاهی نیاز به چیلرهای غول پیکر با برج خنک کننده بلند و بزرگ دارد.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده که می تواند بر انتخاب شما تأثیر بگذارد دمای مایع خنک کننده ای است که می خواهید برای تجهیزات خود داشته باشید. اگر به دمای 32 تا 30 درجه سانتی گراد نیاز دارید، برج های خنک کننده می توانند مفید باشند، اما دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نیاز به استفاده از چیلرها، به ویژه چیلرهای آب خنک دارد.

درک تفاوت بین گزینه های قابل دستیابی برای انتخاب بهترین ها ضروری است.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...