چگونه از تعریق در کانال های تهویه مطبوع جلوگیری کنیم؟

دانستن چگونگی جلوگیری از کندانس در کانال هوا بسیار مهم است زیرا تعریق کانال ها در صورت عدم مراقبت می تواند باعث آسیب جدی شود.کندانس در کانال های AC مانند خبر بد به نظر می رسد. اما لزوماً همیشه پایان عمر ارزشمند کولر گازی شما نیست. تعریق کانال AC یک مشکل بسیار رایج است که تقریباً همه صاحبان خانه با آن مواجه هستند. خوشبختانه، تعمیر آن نیز بسیار آسان است.

کانال کولر گازی (AC) چیست؟

کانال کولر گازی شبکه ای از کانال هاست که هوای مطبوع را از سیستم تهویه مطبوع مرکزی به خانه شما توزیع می کند. این شبکه هوا را از دریچه های هوا به واحد سرمایشی یا گرمایشی اصلی و عقب منتقل می کند.کانال های خانه شما می توانند از ورق فلز، فایبرگلاس یا تخته فیبر ساخته شوند. مهم است که بدانید خانه شما چه نوع کانالی دارد، زیرا این امر می تواند بر اینکه تعریق کانال نگران کننده باشد یا خیر تأثیر بگذارد. خانه های قدیمی معمولا دارای سیستم کانال کشی فلزی هستند. نوع دیگر کانال کشی، کانال های انعطاف پذیر هستند. که شامل یک لوله پلاستیکی است که با سیم و عایق تقویت شده است. تعریق در مجرای کانالی بیشتر در کانال های فلزی رخ می دهد، به خصوص اگر به اندازه کافی عایق بندی نشده باشند. با این حال، کانال های انعطاف پذیر نیز کاملاً ایمن نیستند.

کانال کولر گازی (AC) چیست؟

کندانس چیست؟

تصور کنید تابستان است و شما یک قوطی آبمیوه سرد در یخچال دارید. آن را بیرون می آورید و بلافاصله متوجه می شوید که قطرات آب روی قوطی فلزی سرد شروع به تشکیل  شدن می کنند. کندانس فرآیندی است که در آن بخار آب به مایع تبدیل می شود. هوای سرد نمی تواند به اندازه هوای گرم رطوبت را در خود نگه دارد. هنگامی که هوای گرم پر از رطوبت با قوطی فلزی سرد برخورد می کند، خنک می شود. در نتیجه، رطوبت هوا به قطرات آب متراکم تبدیل می شود. این فرآیند معکوس تبخیر است.همین فرآیند باعث کندانس در کانال های AC نیز می شود که به دلیل عبور هوای سرد از آن سرد است. بنابراین به طور طبیعی، هنگامی که هوای گرمتر اطراف با این کانال های خنک‌تر تماس پیدا می‌کند، در نهایت با تعریق بیش از حد کانال مواجه می‌شوید.اگرچه این شایع ترین علت تعریق کانال است، اما تنها عامل این نیست. چندین دلیل دیگر وجود دارد که چرا کانال ممکن است عرق کند، اما ابتدا، بیایید ببینیم چرا باید به این موضوع توجه کنید.

کندانس در کانال های AC چرا مضر است؟

چرا باید نگران نحوه جلوگیری از کندانس در مجاری هوا باشید؟ درست است که مقدار کمی تعریق کانال آسیب جبران ناپذیری به شما وارد نمی کند. با این حال، اگر متوجه شدید کندانس در کانال هوا شده اید، وقت آن رسیده است که اقدام کنید!

تعریق کانال باعث آسیب به عایق می شود

کندانس در کانال های AC در نهایت به عایق خانه شما می ریزد. چکه های آب می تواند عایق را فشرده کند، بر R-value آن تأثیر بگذارد و با گذشت زمان کارایی آن را کاهش دهد. بدون عایق بندی مناسب، به دنبال هزینه های انرژی بالاتر از حد معمول خواهید بود. یکی دیگر از اشکالات این است که با خیس شدن، مواد عایق شما سنگین می شود. در برخی موارد، ممکن است منجر به نشتی سقف یا فروریختن بعدی شود.

 افزایش رطوبت توسط کانال های هوا 

تعریق در کانال‌ها رطوبت اضافی را به هوای داخل خانه می‌افزاید. رطوبت بالای محیط داخلی باعث آسیب به کف چوبی، کاغذ دیواری، رنگ شده و باعث ایجاد بوی بد می شود. این تعمیرات اغلب می تواند بسیار پرهزینه باشد.

رشد کپک در کانال 

کپک در مکان های گرم و مرطوب رشد می کنند. سطوح رطوبت بیش از حد داخلی ناشی از کندانس در کانال AC شرایط ایده آلی را برای رشد کپک فراهم می کند.کپک همچنین می تواند به اجزای ساختاری اطراف خانه شما آسیب برساند. این شامل مبلمان خانه شما و چوب در ساختار خانه شما می شود. علاوه بر این، هاگ‌های کپک می‌توانند به کیفیت هوای داخل خانه آسیب برسانند و باعث ایجاد آلرژی شوند.

کندانس چیست؟

 آسیب آب به عناصر ساختاری

کندانس در کانال های AC در نهایت راه خود را به عناصر ساختاری خانه شما باز می کند و می تواند منجر به پوسیدگی و خوردگی شود. این نه تنها می تواند باعث از دست دادن ظرفیت حرارتی خانه شما در کوتاه مدت شود، بلکه می تواند ساختار خانه شما را نیز به خطر بیندازد. علاوه بر این، تعریق بیش از حد کانال می تواند منجر به چکیدن آب از سقف شما و ایجاد لکه شود.

چه چیزی باعث کندانس در کانال های هوا می شود؟

تعریق در کانال ها در مناطقی با آب و هوای گرم‌تر بسیار رایج است. هنگامی که بدانیم چه چیزی باعث این مشکل می شود، تشخیص چگونگی جلوگیری از کندانس در کانال های هوا آسان تر خواهد بود. در ادامه به مواردی که باعث کندانس در کانال های هوا می شود می پردازیم.

 مشکلات مکانیکی با واحد HVAC

اگر در اطراف کانال تعریق بیش از حد مشاهده کردید، یک بازرسی کلی انجام دهید تا مشکلات فنی سیستم HVAC خود را بررسی کنید. به عنوان مثال، به هر گونه صداهای عجیب و غریب AC، بوی بد تهویه مطبوع، جریان هوای ضعیف، نشتی کانال ها و غیره توجه کنید. هر گونه مشکلی ممکن است منجر به عملکرد نامناسب دستگاه شما شود و منجر به ایجاد کندانس در کانال شود.

مشکلات مکانیکی با واحد HVAC

 عایق بندی ضعیف

همانطور که در بالا ذکر شد، علت اصلی کندانس در کانال های AC، اختلاف دمای بین هوای خنک تر داخل کانال شما و هوای گرمتر بیرون است. عایق می تواند با ایجاد یک مانع در اطراف کانال برای دور نگه داشتن هوای گرمتر، این مسئله را کاهش دهد.حتی اگر اطراف کانال عایق داشته باشید، ممکن است در ابتدا کافی نباشد، یا ممکن است به مرور زمان فرسوده شود. عایق فرسوده می تواند پارگی اطراف خود داشته باشد که می تواند مشکل کندانس را بسیار بدتر کند. برخی از انواع عایق ها جاذب آب هستند و آب حاصل از کندانس را جذب می کنند و باعث می شود کارایی آن ها کمتر شود.در حالی که این برای کانال‌های فلزی رایج است، کانال‌های انعطاف‌پذیر نیز ممکن است زمانی که نقاط اتصال بین این کانال‌ها به‌درستی آب‌بندی نشده‌اند، عرق کنند. که می تواند منجر به نشتی مجرا و در نتیجه تعریق در کانال شود.

عایق ضعیف

 رطوبت بیش از حد در هوا

یکی از شایع ترین علل تعریق کانال، رطوبت بیش از حد هوا است. با رطوبت بیشتر در هوا، رطوبت بیشتری روی کانال شما جمع می شود. سطح رطوبت ایده آل در محیط داخلی حدود 40٪ و 60٪ متفاوت است. حفظ این سطح رطوبت عالی برای جلوگیری از تعریق کانال و برای سلامت و راحتی شما مهم است.چندین چیز می تواند باعث رطوبت بالا شود، مانند زیرزمین مرطوب، نشتی لوله کشی، خشک کردن لباس های شما در داخل خانه، یا تهویه ضعیف. هر چه رطوبت نسبی در خانه شما بیشتر باشد، احتمال تراکم در کانال های AC شما بیشتر می شود.

فیلترهای هوای کثیف یا مسدود شدن کانال ها

تعریق در کانال می تواند نشان دهنده این واقعیت باشد که گردش هوا در کانال AC کارآمد نیست.به عنوان مثال، ممکن است چیزی کانال AC را مسدود کرده باشد، فیلتر AC شما ممکن است کثیف باشد، یا رتبه MERV در فیلتری که استفاده می کنید ممکن است خیلی بالا باشد.برای اطمینان از جریان هوای مناسب، فیلترهای هوای خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید، حتی اگر کندانس در کانال های AC مشاهده نکنید. انجام این کار باعث بهبود کارایی کولر گازی شما نیز می شود.

 نشتی کانال ها

نشتی کانال ها بر عملکرد کولر گازی شما تأثیر می گذارد و همچنین می تواند باعث ایجاد کندانس در کانال های AC شود. کانال کولر گازی دارای لوله های متصل و آب بندی شده است. با گذشت زمان، این مهر و موم ها فرسوده می شوند و جای خود را به نشت هوا می دهند.در حالی که این لوله ها ممکن است عایق در اطراف خود داشته باشند، هوای سردی که به داخل عایق نشت می کند بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. نشت هوا همچنین از گردش کارآمد هوا جلوگیری می کند که می تواند تعریق مجاری را تشدید کند.

نصب نادرست

یکی دیگر از دلایل رایج کندانس در کانال AC این است که آن ها به درستی آویزان نشده باشند یا یا با یکدیگر تماس داشته باشند. هنگامی که کانال ها به یکدیگر برخورد می کنند، نقاط سردی ایجاد می کنند که در آن کندانس می تواند رخ دهد. هنگامی که کانال در اتاق زیر شیروانی نصب می شود، نصب صحیح نیز مهم است زیرا نصب می تواند بر عملکرد عایق تأثیر بگذارد.

اتاق زیر شیروانی گرم

اگر کانال تهویه مطبوع شما در اتاق زیر شیروانی قرار دارد، دمای بالا ممکن است عامل احتمالی تعریق کانال در خانه شما باشد.به عنوان مثال، در یک روز گرم تابستان که هوا در بیرون 90 درجه است، اتاق زیر شیروانی شما می تواند تا 150 درجه گرم شود. این دما بسیار بالاتر از میزان توصیه شده 110 درجه است، تا 20 درجه بالاتر از فضای بیرون.تمام این هوای گرم در اتاق زیر شیروانی منجر به کندانس بیش از حد در کانال های AC می شود. شما می توانید با عایق بندی مناسب اتاق زیر شیروانی، این دما را بهتر مدیریت کنید، زیرا این کار به خنک نگه داشتن خانه در ماه های گرم تر نیز کمک می کند.

به کانال های فلزی عایق اضافه کنید

فیلترهای هوای خود را تمیز نگهدارید

یک فیلتر HVAC تمیز می تواند هزینه های انرژی شما را تا 15 درصد کاهش دهد. اما این تنها فایده نیست. فیلترهای هوای کثیف جریان هوا را محدود می‌کنند که می‌تواند بر توانایی خنک‌کننده و رطوبت‌زدایی کولر گازی شما تأثیر بگذارد. که منجر به رطوبت بالا در خانه شما می شود که به نوبه خود می تواند باعث کندانس در مجاری هوا شود. بسته به نوع فیلتر هوای مورد استفاده و محل زندگی شما، ممکن است مجبور شوید هر ماه، هر چند ماه یا هر سال فیلتر را تمیز یا تعویض کنید.

نتیجه گیری

یادگیری نحوه جلوگیری از کندانس در کانال های هوا در ابتدا می تواند دلهره آور به نظر برسد. اما درک علل اولیه تعریق در کانال ها می تواند به ساده تر کردن کار کمک کند. سطوح رطوبت بالا، عایق ضعیف، فیلترهای هوا کثیف و کانال مسدود شده می تواند باعث کندانس در کانال های AC شود. شما می توانید با سرمایه گذاری برای یک رطوبت گیر و افزودن عایق در اطراف کانال های AC با این مسائل مقابله کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...