مقایسه هسته های عایق مورد استفاده در ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل ها در ساختن پوشش های ساختمانی نسوز و ضد آب با خواص عایق مناسب، نقش دارند. با این حال، با وجود انواع بسیاری از ساندویچ پانل های موجود، ممکن است انتخاب بهترین آن ها برای پروژه شما دشوار باشد. در این پست، نگاهی مختصر به انواع هسته های عایق ساندویچ پانل می اندازیم، با تمرکز بر مواد پرکاربرد و نحوه عملکرد آن ها در شرایط مختلف می توانید بهترین نوع ساندویچ پانل را برای انبار سردخانه خود انتخاب کنید.

مقایسه هسته های عایق

جنس هسته عایق

 معمولا یکی از موادی که در هسته های عایق مورد استفاده قرار می گیرد، EPS (پلی استایرن منبسط شده) است و  همچنین در موارد نادر از XPS (پلی استایرن اکسترود شده) به عنوان یک گزینه استفاده می شود. هر دو پلیمر ترموپلاستیک مصنوعی ساخته شده از استایرن، EPS و XPS یک فوم سخت و سبک وزن را تشکیل می دهند. چگالی کمی بیشتر XPS آن را در مقایسه با هسته های عایق EPS قوی تر و بادوام تر می کند. هدایت حرارتی EPS حدودW/mK  0.038 است. به عنوان مقدار لاندا (λ) نشان داده شده است، این رقم برای XPS به W/mK 0.033 نزدیکتر است، به این معنی که عملکرد حرارتی کمی بهتر در مقایسه با EPS ارائه می دهد. عملکرد EPS و XPS در برابر آتش بسیار ضعیف است، به علت اینکه هر دو ماده وقتی در معرض آتش قرار می گیرند به جای زغالی شدن شروع به نرم شدن می‌کنند. از لحاظ محافظت در برابر رطوبت، در برابر نفوذ رطوبت و رشد قالب، مقاومت XPS بهتر از ساندویچ پانل های دارای هسته های عایق EPS می باشد.  

جنس هسته ساندویچ پانل

 پشم سنگ

هسته های عایق مورد استفاده در ساندویچ پانل ها از پشم معدنی و به طور خاص به شکل پشم سنگ ساخته می شوند. این مواد از ذوب سنگ و چرخاندن آن ها به الیاف پشم مانند ساخته می شوند. ویژگی اصلی پانل های پشم سنگ "عدم اشتعال" آن ها است که باعث می شود عملکرد محافظت در برابر آتش عالی داشته باشند. با این حال، عملکرد هدایت حرارتی معمولی آن ها در مقایسه با سایر انواع هسته با مقدار لاندا (λ) در محدوده  W/mK 0.043-0.03 ضعیف‌ترین است. این باعث می شود که پانل های پشم سنگ با ضخامت تقریباً دو برابر پانل های PIR برای دستیابی به همان مقدار U تولید شوند که منجر به کاهش فضای ساخته شده در خواص می شود. به دلیل ساختار الیافی، پانل های پشم معدنی نیز باید در تراکم های بسیار بالا (معمولاً 100 کیلوگرم بر متر مکعب و بالاتر) تولید شوند تا از نظر ساختاری پایدار باشند و در نتیجه پانل های بسیار سنگین و ضخیم ایجاد شود که حمل و نقل و نصب آن ها دشوار است. در نهایت، به دلیل ساختار سلول باز، پانل های پشم معدنی نیز می توانند آب را جذب کنند و در محیط مرطوب مستعد تشکیل قالب هستند و آب به میزان قابل توجهی عملکرد حرارتی را کاهش می دهد.

عایق سردخانه

پلی اورتان و پلی ایزوسیانورات

آخرین اما نه کم اهمیت، یک جفت دیگر از موادی که اغلب در هسته های عایق پانل های ساندویچ استفاده می شود PUR (پلی اورتان) و PIR (پلی ایزوسیانورات) هستند. هر دو فوم های سفت و سخت ترموست هستند که ذوب نمی شوند. توجه به این نکته مهم است که توضیحات "PUR" و "PIR" طیفی از فرمول ‌بندی‌های متفاوت را در بر می‌گیرد. عملکرد آتش سوزی PUR ضعیف است و تنها راه قابل اعتماد برای درک عملکرد آتش سوزی PIR، آزمایش سیستم های پانل در یک آزمایش در مقیاس کامل مانند موارد استفاده شده توسط صنعت بیمه  است. تنها از طریق آزمایش واقع بینانه در مقیاس بزرگ است که می توان عملکرد سیستم های پانل های هسته PIR را به دقت ارزیابی کرد. به طور کلی، هر دو PUR و PIR دارای خواص حرارتی عالی هستند، با مقادیر لاندا (λ) معمولاً در حدود  W/mK0.023 برای PUR وW/mK 0.022-0.020 برای PIR. اگرچه هر دو PUR و PIR در هنگام قرار گرفتن در معرض آتش به جای ذوب شدن یک ذغال تشکیل می دهند، پانل های ساندویچ با هسته های عایق PIR که دارای گواهی صنعت بیمه هستند، عملکرد آتش سوزی بیشتری را ارائه می دهند.  PUR و PIR هر دو به دلیل ساختار سلول بسته عایق، از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت،  عملکرد خوبی دارند.

مقایسه هسته های عایق مورد استفاده در ساندویچ پانل ها

سخن آخر

با توجه به مصالح بسیار زیادی که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بسیار مهم است که متخصصان ساخت و ساز بهترین گزینه را برای پروژه های خود انتخاب کنند. خوشبختانه، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و سرمایه‌گذاری‌ها در تلاش‌های تحقیق و توسعه، برترین ارائه‌دهندگان پوشش ساختمان در جهان دائماً طیف محصولات خود را بهبود می‌بخشند تا عملکرد خوبی در سراسر جهان داشته باشند. یکی از این نوآوری ها فناوری QuadCoreTM ارائه شده توسط Kingspan است که یک فناوری هسته عایق هیبریدی برای ارائه عملکرد حرارتی عالی و محافظت در برابر آتش است. ساختار سبک وزن و سلول بسته QuadCoreTM مقدار هدایت حرارتی پیشرو در کلاس W/mK  0.018 را به آن می‌دهد. به لطف آزمایش‌ها و گواهینامه‌های آتش‌سوزی گسترده، سیستم‌های پنل QuadCoreTM با طیف وسیعی از استانداردها آزمایش و گواهی شده‌اند که شامل تأیید FM به FM 4882 برای استفاده در مشاغل حساس به دود مانند تولید و ذخیره‌سازی دارو می‌شود. سیستم های پانل چهار هسته ای ضد آب هستند، در برابر رطوبت و قالب مقاوم هستند تا سطح مشخص شده عملکرد عایق را در طول عمر ساختمان حفظ کنند. QuadCoreTM با اعتبارات زیست محیطی پیشرفته و ضمانت عملکرد حرارتی و ساختاری 40 ساله بهترین ها را برای طراحان، معماران و سازندگان در همه جا ارائه می دهد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...