مشکلات رایج در فن کویل چیست؟

با شروع فصل سرما، عملکرد صحیح فن کویل در منزل شما اهمیت پیدا می کند. اگر در فعالیت حرفه ای خود با فناوری سر و کار ندارید، ممکن است به نظرتان برسد که این یک سیستم بسیار پیچیده است، اما احتمالاً هر بزرگسالی می تواند مفهوم کار آن را درک کند. اگر اصول کار فن کویل را بدانید، شاید در برخی موارد بتوانید از خرابی فن کویل گران قیمت و یا حتی تعویض کامل آن جلوگیری کنید.در ادامه این پست به مشکلات رایجی که فن کویل شما را تخریب  می کند پرداخته و برای آن راهکاری ارائه خواهیم داد.دستگاه‌های فن کویل مدل‌ها و ورژن‌های مختلفی دارند و در شرکت‌های متفاوتی تولید می‌‌شوند، اما عملکرد کلی آن‌ها در ورژن‌های مختلف بسیار ساده و مشابه یکدیگر است. این نوع از تهویه به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به دیگر انواع تهویه مطبوع، در بعضی مناطق بسیار رایج است. فن کویل ها به دلیل سادگی ساختارشان در همۀ کشورها استفاده می‌شوند. این دستگاه برای سیستم‌های گرمایشی، تهویه مطبوع و تهویه کاربرد دارد.اصول عملکرد آن بر اساس انتقال گرما بین مایعات است. با توجه به نیاز شما به سردسازی یا گرم کردن اتاق، فن کویل آب داغ یا آب سرد را از کویل عبور می دهد و فن جریان هوا را ایجاد می کند. به همین خاطر، انتقال گرما در لوله‌های کویل انجام می‌شود و فن کویل یک دستگاه ساده برای خنک‌سازی و گرم‌سازی است. اما مشکلات رایجی که در فن کویل ها ایجاد می شود چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

 

فن کویل

چرا فن کویل ها بسیار محبوب هستند؟

مدل ها و نسخه های مختلفی از واحدهای فن کویل از شرکت های مختلف وجود دارد، اما مفهوم عملکرد آنها بسیار ساده و در نسخه های مختلف مشابه است. دلیل رایج بودن این نوع تهویه مطبوع در خانه ها در سراسر جهان، هزینه کمتر آن در مقایسه با سایر انواع تهویه مطبوع است. فن کویل به دلیل سادگی، جهانی است. در سیستم های گرمایش، تهویه مطبوع و تهویه خانه استفاده می شود.اصل عملکرد آن بر اساس انتقال حرارت بین مایعات است. بسته به اینکه بخواهید اتاق را گرم یا خنک کنید، فن کویل آب سرد یا گرم را از کویل خود عبور می دهد و فن جریان هوا ایجاد می کند. به همین دلیل انتقال حرارت در لوله های کویل اتفاق می افتد، سپس فن کویل عمل گرمایش یا سرمایش را انجام می دهد.فرآیندهای مشابهی در یخچال یا موتور خودروی شما با مایع خنک‌کننده انجام می‌شود، اما فن کویل‌ها توانایی کار در هر دو جهت را دارند، بنابراین کاربرد زیادی دارند. واحدهای دارای دو لوله به طور همزمان فقط می توانند در یک جهت کار کنند -  یا فقط برای گرمایش یا فقط سرمایش می کنند. اگر از یک فن کویل با چهار لوله نیاز استفاده کنید می تواند هم برای سرمایش و هم برای گرمایش کار کند.برخی از مدل ها دارای کنترل دستی هستند، برخی دیگر دمایی را که شما تنظیم کرده اید به صورت خودکار تنظیم می کنند. همچنین فن کویل ها از نظر قدرت و محل نصب متفاوت خواهند بود. با توجه به روش نصب، فن کویل ها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • فن کویل سقفی. اغلب آنها در زیر سقف نصب می شوند.
  • فن کویل های دیواری. آنها روی دیوار نصب می شوند و معمولاً برای کنترل دما فقط در یک اتاق طراحی می شوند.
  • کابینت زمینی. برای نصب در یک اتاق ابزار مجزا با دسترسی به فضای باز طراحی شده است.

قیمت در هنگام خرید فن کویل جدید و همچنین هنگام تعمیر فن کویل قدیمی به تمام این پارامترها بستگی دارد. 

فن کویل

مشکلات رایج در واحدهای فن کویل

بیایید اکنون دریابیم که مشکلات اصلی منجر به نیاز به  تعمیرخرابی فن کویل چیست. با دانستن دلایل اصلی خرابی فن کویل ها، می توانید به موقع متوجه مشکلات در حال ظهور شده و اقداماتی را انجام دهید که اجازه نمی دهد خرابی های جدی تری رخ دهد.

جریان هوا            

فن های موجود در فن کویل ها برای مقاومت هوای خاصی طراحی شده اند. اگر این نشانگر افزایش یابد، فن به طور موثر کار نمی کند و همچنین تحت بار زیاد قرار گرفتن سریعتر فرسوده می شود. بدون دادن مقدار مورد نیاز هوا، فن کویل قادر به گرم کردن یا خنک کردن مناسب هوای اتاق نخواهد بود. چرا مقاومت هوا می تواند افزایش یابد؟ دلایل ممکن است متفاوت باشد، اما اغلب اینها فیلترها و مجاری هوا و کویل های کثیف هستند. همچنین، پیکربندی نامناسب کانال برای یک فن با قدرت خاص می تواند مقاومت بیشتری ایجاد کند.

مشکلات خنک کننده

برای خنک کردن اتاق ها، فن کویل ها باید آب با دمای معین را از چیلر در فواصل طولانی پخش کنند. اغلب آب با دمای متفاوت یا حجم طراحی نامناسب تامین می شود. این ممکن است منجر به کاهش عملکرد خنک کننده اتاق شود. این خطر بزرگ وجود دارد که واحد مرکزی نتواند بر کمبود آب غلبه کند یا از دمای لازم فراتر رود. در بدترین حالت، فن کویل باید تعویض شود. یک فن قوی تر، ردیف های خنک کننده بیشتر، طرح های کویل مختلف - هر یک از این پارامترها را می توان تقویت کرد، که نتیجه مثبتی را به همراه خواهد داشت.

افزایش نویز

یکی از معایب محسوس این روش تنظیم دمای هوا، سطح صدا است. به طور کلی صدای آنها زیاد نیست، اما برای افرادی که به آنها عادت ندارند، برخی از واحدهای فن کویل به طور قابل توجهی نویز دارند. این برای همه دستگاه ها صدق نمی کند، زیرا اغلب به اجزای خاص بستگی دارد. تعویض چنین قطعاتی این عیب را برطرف می کند.با تعویض فن قدیمی حجم هوای مورد نیاز در سرعت های پایین تر به دست می آید. اکثر فن کویل ها برای سرعت بالا طراحی شده اند. برای کمک به عملکرد، فن باید با سرعت کمتر اما با تعداد ردیف های خنک کننده زیاد طراحی شود که مشکل نویز را برطرف می کند. امکان نصب صدا خفه کن در کانال های هوا وجود دارد، اما آنها به نوبه خود مقاومت هوا را افزایش می دهند، بنابراین باید فن را با یک فن قوی تر جایگزین کنید.

فن کویل

خرابی های دیگر

با توجه به استفاده از آن در سیستم، احتمال نشت آب یا مایعات دیگر وجود دارد. علاوه بر این، این مایعات و همچنین آب می توانند منجر به افزایش خوردگی قطعات فلزی کویل شوند. یک فن کویل بدون اتصال بین لوله ها و پره ها که انتقال حرارت را فراهم می کند هرگز نمی تواند به درستی کار کند. اتصال بین دنده و لوله یکی از ویژگی های کلیدی در کویل است. با انبساط و انقباض مداوم، اتصال دنده ها با لوله به مرور زمان کمتر موثر می شود.همچنین این دستگاه یک سیستم مکانیکی و الکتریکی است، بنابراین مشکلات مکانیکی یا الکتریکی مختلفی ممکن است که نیاز به تعمیر داشته باشد. گاهی اوقات فن کویل ها ممکن است یخ بزنند. ارزش نظارت بر تمیزی مجاری هوا و وضعیت فیلترها، تعویض به موقع آنها را دارد تا از گرفتگی سیم پیچ جلوگیری شود.اگر کویل ها به درستی انتخاب شوند، اکثر آنها می توانند برای چندین دهه کار کنند، مشروط بر اینکه به درستی نگهداری شوند. عمر مفید تحت تأثیر شرایطی است که فن کویل ها در آن کار می کنند، مانند کیفیت هوا و کیفیت آب، تعمیر و نگهداری معمول.تمیز کردن به موقع سطوح پره دار به شما این امکان را می دهد که خرابی فن کویل تعمیری را برای طولانی ترین زمان ممکن به تاخیر بیندازید و کارایی کل دستگاه را افزایش دهید. 

نتیجه

 همیشه از محصولات تمیز کننده مخصوص استفاده کنید، زیرا بسیاری از آنها باعث خوردگی پره های آلومینیومی می شوند که بر عملکرد فن کویل تأثیر منفی می گذارد. خوردگی یک دنده هدایت حرارتی آن را کاهش می دهد، در حالی که عملکرد فن کویل را کاهش می دهد. مایعات خورنده، دما و فشار بالا کار خود را انجام می دهند، به تدریج کویل را از داخل تخریب می کنند و انتقال حرارت را که در زیر فن کویل قرار می گیرد کاهش می دهند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...