دمای مناسب انبار سردخانه برای نگهداری بستنی

نگهداری مواد غذایی و سایر محصولات حساس به دما از مکانی به مکان دیگر همیشه شامل هماهنگی ها برای کاهش خطرات و راهکارهایی  برای نگهداری بهتر در طول انتقال و ذخیره سازی در محیط سردخانه می باشد. برخی از محصولات نسبت به سایر محصولات حساس ترهستند، اما بیشتر محصولات فاسدشدنی مخالف چرخه ذوب و انجماد هستند. به عنوان مثال، موز در محدوده دمای سرد به خوبی می‌ماند اما قطعا نباید یخ بزند، در حالی که استانداردهای بستنی نیاز به اجتناب از نرم شدن و سپس دوباره منجمد شدن دارند.بستنی به عنوان یک محصول خوراکی محبوب، بازار گسترده‌ای در سراسر جهان دارد. اما به دلیل حساسیت این محصول به دما و حرارت، نگهداری مناسب در دماهای پایین بسیار اهمیت دارد. سردخانه‌ها به عنوان ابزاری برای ایجاد و حفظ دماهای پایین در این صنعت به کار می‌روند.

نگهداری بستنی در سردخانه

سردخانه بستنی

سردخانه بستنی همانطور که از اسمش مشخص می باشد جهت نگهداری بستنی استفاده می شود. بستنی معمولا در دمای پایین از 18- درجه سانتیگراد نگهداری می شود و به علت داشتن چربی و خامه و در برخی موارد نمک در ساختارش نیاز به دمایی پایین دارد تا بتواند شکل خود را حفظ نموده و حالت نرم شده را به خود نگیرد معمولا برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می شود .یکی از موارد مهم و اساسی در تصمیم گیری فعالان این حوزه، قیمت تجهیزات و هزینه احداث سردخانه می‌باشد.بر اساس پیشنهاد انجمن بین المللی بستنی (IICA) ، دمای بستنی ذخیره‌شده در فریزر سوپر مارکت ها نباید از ۲۰ - درجه فارنهایت بالاتر باشد. ​به منظور تهیه بستنی، ماست منجمد، ژلاتو،دسرهای منجمد و تمام اعضای این خانواده خوش‌مزه، رساندن به دست توزیع کنندگان در بهترین شرایط و کیفیت، خدمات انبارداری سرد افزایش پیدا کرده‌است تا مراکز توزیع بتوانند این محدوده دمایی را حفظ کنند. تاسیساتی که بتواند دمای ثابت را زیر آستانه نگه دارد، می تواند در به حداکثر رساندن عمر مفید و در نتیجه پتانسیل تجاری برای حمل بستنی بسیار موثر باشد. ​

طراحی سردخانه بستنی

طراحی سردخانه‌های بستنی نیازمند در نظر گرفتن مواردی از جمله ابعاد محصولات، ظرفیت تولید، نوع و تنوع بستنی‌ها و نیز نیازمندی‌های دمایی آنهاست. ساختار دیواره‌ها، عایق‌ها و سیستم تهویه‌هوا باید به گونه‌ای طراحی شود که دمای مطلوب در داخل سردخانه حفظ شود و از تغییرات دما جلوگیری شود.

عملکرد سردخانه بستنی

سردخانه‌های بستنی با استفاده از یک سیستم خنک‌کننده پیچیده، دمای محیط را به دمای مورد نیاز برای نگهداری بستنی تنظیم می‌کنند. این سیستم شامل کمپرسورها، مبدل‌های حرارتی، فن‌های خنک‌کننده و کنترل ها می‌شود که با همکاری، دمای محیط را در محدوده مورد نظر حفظ می‌کنند.

شوک گرمایی بستنی

شوگ گرمایی بستنی

شوک گرمایی دشمن بستنی است. در مراحل انتقال، انبارداری و توزیع این محصول، خطر تبلور مجدد، تبلور لاکتوز (‏شکر شیر)‏، تغییر در اندازه سلول‌های کوچک هوا و متاسفانه کاهش حجم بستنی، منجر به نقصی به نام انقباض بستنی می‌شود. ​ در ماه‌های تابستان، زمانی که مصرف کنندگان این محصول به دنبال بهترین بافت و طعم، تجربه حسی عالی از خوردن آن و البته سالم بودن آن هستند، یک محیط کنترل ‌شده با دمای قابل‌اعتماد برای جای دادن بستنی، ضروری می‌شود و منفی 20 درجه مناسب ترین دما برای انجام این کار است.

کمپرسور 

مهم ترین بخش سردخانه کمپرسور می باشد کمپرسور قلب متحرک سیکل های تبرید به حساب می آید وظیفه کمپرسورها فشرده سازی گاز مورد نیاز سردخانه می باشد کمپرسورهای که در سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است هرمتیک یا سمی هرمتیک باشند. انتخاب نوع موتور روی ظرفیت سرمایشی سردخانه و گنجایش آن نیز تأثیر می‌گذارد. اینکه از کدام یک از انواع کمپرسور سردخانه بالا در ساخت سردخانه‌ها استفاده شود، بستگی به گنجایش حجمی سردخانه، ظرفیت سرمایشی سردخانه و کاربرد آن دارد.

اجزای سازنده سردخانه بستنی

کندانسور سردخانه یکی از مجموعه کامل چیلر سردخانه ای میباشد که بین کمپرسور و شیر انبساط چیلر قرار میگیرد و وظیفه آن تغییر حالت مبرد گازی به مبرد مایع میباشد . در واقع کندانسور سردخانه ، یک نوع مبدل حرارتی است که با خنک کردن مبرد توسط آب یا هوا باعث تغییر فاز مبرد از حالت گاز به مایع می شود تا سیکل تبرید تراکمی ادامه یابد. کندانسور که گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک سازی می‌کند این گاز نسبت به گازهای دیگر مانند فرئون خطرات زیست محیطی کمتری در پی خواهد داشت و به راحتی می‌تواند تا 20 سال اینده بدون هیچ‌گونه مشکلی درون سیستم مورد استفاده قرارگیرد.سیستم خنک کننده سردخانه دارای چهار بخش میباشد که شمال یونیت اوپراتور و یونیت کندانسور بوده و از کمپرسور و شیر انبساط تشکیل می شود. که در یک مدار بسته ماده می برد بین این چهار بخش با لوله کشی به چرخش درآمده و عمل خنکسازی هوای درون سردخانه را انجام می دهد. کمپرسور به همراه یونیت کندانسور در بیرون از سردخانه و بر روی یک شاسی جاسازی شده و همانند شکل زیر ماده مبرد (گاز فریون) بین این اجزا به گردش در می آید تا هوای درون سردخانه توسط اواپراتور سرد شود.

اوپراتور یا به عبارت دیگر دمنده ی هوا به منظور خنک کردن اتاق های  سردخانه به کار می رود. وظیفه ی اوپراتور این است که باید گاز سرد شده توسط کمپرسور و شیر انبساط را گرفته و آن را در اتاق پخش کند تا اتاق سرد شود.مهم ترین بخش سردخانه کمپرسور می باشد کمپرسور قلب متحرک سیکل های تبرید به حساب می آید وظیفه کمپرسورها فشرده سازی گاز مورد نیاز سردخانه می باشد کمپرسورهای که در سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است هرمتیک یا سمی هرمتیک باشند. انتخاب نوع موتور روی ظرفیت سرمایشی سردخانه و گنجایش آن نیز تأثیر می‌گذارد. اینکه از کدام یک از انواع کمپرسور سردخانه بالا در ساخت سردخانه‌ها استفاده شود، بستگی به گنجایش حجمی سردخانه، ظرفیت سرمایشی سردخانه و کاربرد آن دارد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...