انواع پاک کننده های کویل

همانطور که می دانید مانند سایر تجهیزات مکانیکی، کویل ها نیز نیاز به بررسی دوره ای و تعمیرات دارند. راهکار های بخصوصی وجود دارد که با رعایت آنها طول عمر و کارایی کویل افزایش می یابد و یکی از این ترفند ها، تمیز کردن سیم‌پیچ کویل می‌باشد. یکی از ویژگی‌های مهم فرآیند تمیر کردن سیم پیچ های کویل، این است که، سلامت سیستم شما را تضمین کرده، کارایی آن را افزایش داده و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان، ماندگاری دستگاه را برای مدت طولانی تضمین می کند. در ادامه این پست به نکات مهم در خصوص تمیز کردن کویل ها و انواع پاک کننده های کویل می پردازیم.

پاک کننده های اسیدی برای کویل

اسید هیدروفلوئوریک، در حالی که یک ماده بسیار خطرناک است، در پاک کننده های کویل برای زدودن رسوبات و درخشان کردن آلومینیوم استفاده می شود. زدودن رسوبات (اچ کردن) آلومینیوم با حذف زیرلایه ها، آلودگی ها را از بین می برد. این فرآیند گاز هیدروژن ایجاد می کند که توسط مواد شوینده در پاک کننده به دام افتاده و کفی را تشکیل می دهد که زمان تماس سطحی را در سطوح عمودی افزایش می دهد و همچنین آلودگی را از مرکز کویل به بیرون هل می دهد. این یک روش بسیار موثر برای تمیز کردن است و به طور گسترده استفاده می شود.

اسیدشویی کویل

پاک کننده های قلیایی برای کویل

هیدروکسید پتاسیم یا سدیم به طور گسترده ای به عنوان مواد فعال در پاک کننده های کویل استفاده می شود. آنها با همان روش اچ کردن (زدایش) و تولید گاز هیدروژن که در بالا برای تمیز کردن اسید ذکر شده است تمیز می کنند.اگرچه آنها آلومینیوم را به خوبی HF یا ABF تمیز نمی کنند، اما برای پرسنل ایمن تر هستند زیرا برای قرار گرفتن در معرض به کمک های اولیه تخصصی نیاز ندارند. در غلظت های سنگین، هر یک از این مواد در تماس با آلومینیوم و تشکیل فوم غلیظ، گاز هیدروژن تولید می کند. مواد قلیایی معمولاً در از بین بردن آلودگی های چرب مؤثرتر از اسیدها هستند. در غلظت های سنگین، مواد قلیایی را می توان بر روی کندانسورهای هوا خنک به شدت آلوده برای تمیز کردن، ایجاد کف و درخشان کردن آلومینیوم مانند محصولات اسیدی استفاده کرد. 

در فرم بسیار رقیق شده، این مواد را می توان برای تمیز کردن سبک برای افزایش قلیایی (pH) محلول های تمیز کننده استفاده کرد. در رقت زیاد، هیچ گونه زدایش شیمیایی آلومینیومی وجود نخواهد داشت و بنابراین، گاز هیدروژن و عمل کف کردن وجود نخواهد داشت. از بین دو هیدروکسید قلیایی ذکر شده در بالا، پتاسیم و سدیم، سدیم ارزان ترین است اما کمترین محلول بودن را نیز دارد، بنابراین، هیدروکسید پتاسیم بهترین انتخاب برای استفاده در پاک کننده کویل است. هیدروکسید پتاسیم که محلول تر است، کویل ها را بسیار راحت تر شستشو می دهد و احتمال آسیب دیدگی تجهیزات را کاهش می دهد.

 نکاتی مهم در خصوص استفاده از ازپاک کننده های حاوی HF، ABF 

به طور کلی  پاک کننده حاوی هیدروکسید پتاسیم یا هیدروکسید سدیم شامل این موارد می باشد شوینده های سنگین که غلظت بالایی دارند و باعث ایجاد فوم واکنشی و گسترش دهنده از زدایش و انتشار گاز می شود. شوینده های سبک که در غلظت های رقیق زدایش نمی کنند و علاوه بر آن باعث تولید هیدروژن نیز نمی شوند. هنگامی که هر یک از این دو نوع محصول در اواپراتورها در داخل خانه استفاده می شود (زدودن رسوب و انتشار گاز هیدروژن) اتفاقات خطرناکی رخ می دهد که در ادامه به آن می پردازیم:

  • گاز هیدروژن قابل اشتعال است و در مناطق بسته مانند یک واحد حمل و نقل هوا قابل انفجار است.
  • گاز هیدروژن ایجاد شده توسط هر یک از این پاک کننده ها بسیار خورنده است و احتمالاً از طریق کانال کشی وارد فضای تهویه مطبوع می شود.
  • فرآیند اچ کردن (زدایش) باعث از بین رفتن الگوهای معمولی جریان میعانات می شود و در برخی موارد باعث انتقال میعانات و رسوب باکتری در کانال کشی می شود.
  • عدم شستشوی کامل هر یک از این محصولات باعث آسیب جدی به تجهیزات می شود. آنها برای استفاده از اواپراتور توصیه نمی شوند زیرا در اکثر تاسیسات شستشوی کامل اواپراتور دشوار است. اگر یکی از این نوع محصولات استفاده شود و اواپراتور کاملاً شسته نشود، اواپراتور کار خود را انجام می دهد و رطوبت (یعنی آب) را از پاک کننده خارج می کند و ماده خورنده را بیشتر متمرکز می کند تا جایی که باعث ایجاد حفره و الکترولیتی شود. خوردگی و احتمالاً شکست کامل کویل
     

پاک کننده های کویل

پاک کننده های کویل اواپراتور

پاک کننده های اواپراتور نباید آلومینیوم را دچار خوردگی کنند یا گاز هیدروژن (فوم) تولید کنند. درعوض، آنها باید غیرخورنده، تا حد امکان غیر سمی باشند، و حاوی موادی نباشند که می توانند باعث خراب شدن سیستم یا بوهای سمی یا مضر در فضای تهویه مطبوع شوند. یک پاک کننده اواپراتور برای نفوذ و امولسیون کردن آلاینده ها طراحی شده است، در نتیجه آنها را محلول در آب می کند به طوری که شستشو یا متراکم شدن آنها را از کویل حذف می کند. در پاک کننده های اواپراتور از سازنده‌های pH و بازدارنده‌های خوردگی، و همچنین سورفکتانت‌ها و حلال‌های غیر سمی برای انجام این کار استفاده می‌کنند. آنها تقریباً بی بو هستند، گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید نمی کنند، آلومینیوم را حک نمی کنند، و در عین حال به خوبی تمیز می شوند. مشکلات تمیز کردن اواپراتورها با کندانسورهای هوا خنک کاملاً متفاوت است.

اواپراتورها سرد کار می کنند، کندانسورها گرم کار می کنند. اواپراتورها میعان تولید می کنند، کندانسورها نه. اواپراتورها هوای داخل خانه را تامین می کنند، کندانسورها نه.همانطور که در بالا ذکر شد، تفاوت بین اواپراتور و کندانسور مهم است. گرفتن یک بطری "پاک کننده کویل" و استفاده از آن روی هر دو می تواند مشکلاتی ایجاد کند. پاک کننده های اواپراتور روی کندانسورهای هوا خنک کارایی چندانی ندارند زیرا آلودگی در واقع روی آن ثابت می شود. برعکس، استفاده از یک پاک کننده کندانسور هوا خنک در اواپراتور تقریباً معادل استفاده از پاک کننده اجاق گاز برای شستشوی ماشین شما است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...