انتخاب چیلر مناسب بر اساس نوع و عملکرد چیلر

چیلر چیست؟

قبل از انتخاب هر دستگاه؛ آشنایی عمومی با آن و شناخت راه و روش آن لازم است; زیرا به انتخاب بهتر و دستیابی به سازگاری بیشتر با نیازها کمک می کند. مخصوصا دستگاهی مانند چیلر که هزینه زیادی دارد به گونه ای طراحی شده است که برای مدت طولانی کار کند و در دراز مدت تعویض شود.

چیلر یکی از کولرهای گازی است که حیطه وظایف آن شامل تهویه مطبوع، تنظیم دما، ضدعفونی هوا و تنظیم رطوبت می باشد. چیلر با کمک قوانین ترمودینامیکی به هدف اصلی خود یعنی دفع گرما و تسهیل انتقال حرارت به محیط دیگر دست می یابد. برای درک مکانیسم چیلر باید بدانیم، چیلر وسیله ای برای دفع گرما است و این دستگاه وسیله ای برای تولید سرما نیست.

چیلر

انتخاب چیلر بر اساس انواع چیلرهای موجود در بازار

چیلرهای مختلفی با توجه به معیارهای مختلف وجود دارد. اگر بخواهیم معیارهای طبقه بندی چیلرها را به اختصار بیان کنیم به موارد زیر می رسیم:

  • سیکل و مکانیسم کلی چیلر
  • شکل کمپرسور
  • عملکرد کندانسور

سردچال، معرفی سردخانه ها و کسب و کارهای مرتبط

اگر کسب و کار شما در زمینه چیلر می باشد به SARDCHAL.COM بروید، محصولات و خدمات خود را به مشتریان و کسب و کارهای مرتبط با زمینه فعالیت خود معرفی کنید، همچنین فروشگاه آنلاین خود را در سردچال بسازید و به فروش آنلاین خود با بیشترین سود در مقابل کمترین هزینه دست یابید.

انواع چیلرها از نظر سیکل و مکانیزم کلی چیلر

چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی مقوله هایی هستند که از این منظر تعریف می شوند. وظیفه اصلی چیلرهای تراکمی بر روی محور تراکمی بخار می باشد بنابراین در ساخت این چیلرها کمپرسور وجود دارد. در حالی که چیلرهای جذبی از یک جاذب برای سیکل خود استفاده می کنند و مجموعه ای از تجهیزات  شامل ژنراتور، پمپ و جاذب، جایگزین کمپرسور در این چیلر می شود. بنابراین چیلرهای جذبی در داخل کمپرسور ندارند.

یکی از رایج ترین جاذب های موجود در چیلرهای جذبی لیتیوم بروماید است که پس از سال ها آزمایش و تحقیق بهترین جاذب برای این کار محسوب می شود که آلودگی کمتری برای محیط زیست دارد اما همچنان آلاینده است. بنابراین افرادی که دغدغه های زیست محیطی دارند می توانند نوع دیگری از چیلر را انتخاب کنند.

تفاوت دیگر چیلرهای تراکمی با چیلرهای جذبی مصرف انرژی آن هاست. چیلرهای تراکمی از انرژی الکترونیکی استفاده می کنند، در حالی که چیلرهای جذبی با سوخت فسیلی، گاز یا انرژی حرارتی کار می کنند. بنابراین مکان هایی که دارای شرایط جغرافیایی هستند، به ویژه آن هایی که به منبع بزرگ انرژی الکترونیکی دسترسی ندارند، می توانند از چیلرهای جذبی استفاده کنند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

طبقه بندی چیلر از نظر عملکرد کندانسور

عملکرد کندانسور عاملی است که دو نوع آب سرد و هوای خنک را برای چیلرها ایجاد می کند. این بدان معناست که چیلر از آب یا هوا برای دفع گرما و خنک کردن کندانسور خود استفاده می کند.

اگر چیلر از هوا برای خنک کردن کندانسور خود استفاده کند، نام چیلر هوای خنک را می‌گیرد. به دلیل حجم بالای گرمای خارج شده از چیلر هوای خنک، معمولاً از این اتلاف گرمای ناخواسته در فرآیند دیگری استفاده مثبت می شود. به عنوان مثال، فعالیت‌های صنعتی یا ساختمان‌های مسکونی می‌توانند مقداری از گرمای مورد نیاز خود را برای انجام هر فرآیندی تامین کنند یا از همان گرمای دفع شده توسط کندانسور گرما تولید کنند.

تا اینجا متوجه شدیم که کندانسور از هوا برای خنک کردن خود استفاده می کند. در واقع گرمای خود را به هوای آزاد اطراف خود منتقل می کند. با توجه به این شیوه کار، نصب چیلرهای هوای خنک در فضاهای باز بزرگ یا حداقل با متراژ مناسب ضروری است. همچنین وجود فن در این نوع چیلرها می تواند تا حدودی آلودگی صوتی آزار دهنده داشته باشد. بنابراین لازم است در محل نصب با توجه به کاربری ساختمانی که قرار است چیلر در آن نصب شود بسیار دقت شود.

در مقابل کندانسورهای چیلرهای آب سرد گرمای خود را به آب منتقل می کنند و به همین دلیل به آن ها چیلرهای آب سرد می گویند. به این ترتیب یک برج خنک کننده در کندانسور تعبیه می شود و آب گرم شده را به داخل کندانسور می کشد و به صورت سرد شده به کندانسور برمی گرداند. به این ترتیب، سیکل دیگری علاوه بر دو موردی که قبلا وجود داشت اضافه می شود: چرخه بین برج خنک کننده و کندانسور چیلر.

با توجه به نیاز به برج خنک کننده، خریداران چیلرهای آب سرد باید فضای مورد نیاز برای برج خنک کننده را در نظر بگیرند. همچنین وجود عنصر اضافی در سیستم هم هزینه خرید و هم زحمت و هزینه نگهداری و سرویس را افزایش می دهد. با این حال چیلرهای آب سرد جزو چیلرهای رایج و پرطرفدار در بازار هستند.

چیلر آب خنک

چیلر آب خنک

انتخاب انواع چیلرها از نظر شکل کمپرسور

همانطور که قبلا ذکر شد، کمپرسورها فقط در چیلرهای تراکمی موجود هستند. بنابراین وقتی در مورد انواع مختلف کمپرسورها صحبت می کنیم، مثلاً اسکرول، منظور چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرول یا اسکرو است.

شکل و ساختار کمپرسور چیلر که به چهار گروه تقسیم می شوند، هر کدام به نحوی مبرد را متراکم می کنند.

Scral یا مارپیچ

پیستونی با نام های دیگر برای رفت و برگشت یا ضربه

چیلر گریز از مرکز

اسکرو یا مارپیچ



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...