تمیز کردن لوله چیلر

انتقال حرارت بیش از هر عامل دیگری تحت تأثیر تمیزی سطوح است. با توجه به این واقعیت که یک چیلر معمولاً می تواند چندین متر لوله داشته باشد که کندانسور و اواپراتور را تشکیل می دهد، منطقی است که لوله های چیلر را با استفاده از ترکیبی از تصفیه آب و قطعی های برنامه ریزی شده برای تمیز کردن لوله و سایر کارهای اصلی تعمیر و نگهداری تا حد ممکن تمیز نگه دارید.با تجمع آلاینده ها بر روی سطوح لوله چیلر، راندمان به سرعت کاهش می یابد. آلاینده‌ها می‌توانند از گل، ماسه و جلبک گرفته تا رسوب های معدنی سخت، که مقاومت حرارتی را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند چیلر برای پاسخگویی به تقاضا سخت‌تر کار کند، در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

 

برس تمیز کردن لوله

روش‌های تمیز کردن لوله چیلر

تمیز کردن لوله‌های چیلر بسیار اهمیت دارد تا افت فشار کاهش یابد، کارایی انتقال حرارت افزایش یابد و سیستم خنک‌کننده به بهترین شکل عمل کند. در ادامه، چند روش برای تمیز کردن لوله‌های چیلر آورده شده است که به آن می پردازیم.

روش میله و برس برای تمیز کردن لوله ی چیلر

شاید قدیمی ترین و خوشایندترین روش تمیزکننده لوله چیلر، روش میله و برس باشد. این شامل استفاده از یک طول میله، معمولاً نوعی فلز، با یک نایلون، یا برس سیمی بزرگتر از قطر داخلی لوله است که به یک انتهای آن متصل است. به طور معمول، لوله ها با آب از شیلنگ شسته می شوند، سپس برس به صورت دستی از طریق لوله ها رانده می شود. سپس لوله ها دوباره با آب شسته می شوند.

زمان و کار فشرده

از آنجایی که فرچه برس جمع می‌شود، به طور کامل جرم را جدا نمی کنند. لوله‌های چیلر که در ابتدای کار تمیز می‌شوند، با باقی ماندن زباله‌ها خشک می‌شوند و شستشوی نهایی آب را بی‌اثر می‌کند.به فضای کافی برای استفاده از میله ای کمی بلندتر از لوله های چیلر برای تمیز کردن نیاز دارد (در غیر این صورت، بخش های میله باید با هم جفت شوند و زمان لازم برای تکمیل کار را افزایش دهند)هیچ کس نمی خواهد کار را انجام دهد، بنابراین یا انجام نمی شود یا بد انجام می شود

تمیز کردن شیمیایی چیلر (اسیدشویی)

که اکنون نسبت به سال های گذشته کمتر رایج است، این روش تمیز کردن لوله چیلر از محلول های اسیدی استفاده می کند که از طریق بسته های لوله به گردش در می آیند تا رسوبات در لوله ها را تجزیه یا نرم کنند.مواد شیمیایی برای کار خطرناک هستند، خطرات ایمنی و سلامت کارکنان و مسئولیت کارفرما را افزایش می دهند.خلاص شدن از شر مواد شیمیایی استفاده شده دشوار و پرهزینه است و پیامدهای قانونی دارد. نیاز به آموزش و تخصص قابل توجهی دارد.

تمیز کردن چیلر

تفنگ های تمیز کننده لوله های چیلر

این روش تمیز کردن لوله چیلر از هوا و آب فشرده یا آب فشار بالا به تنهایی برای به حرکت درآوردن یک پرتابه تمیزکننده از طریق لوله ها برای حذف رسوبات استفاده می کند. پرتابه ها می توانند از گلوله های لاستیکی گرفته تا برس ها تا خراش های پلاستیکی یا فلزی در انواع مختلف باشد.واحدهای فشار آب بالا پرهزینه هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری قابل توجهی دارند. برخی از تفنگ ها برای از بین بردن احتمال "بازگشت" هوادهی نمی شوند (این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد بخواهد یک پرتابه را به یک لوله متصل شلیک کند. لوله تحت فشار هوا قرار می گیرد و هنگامی که تفنگ از لوله خارج می شود، پرتابه می شود. دوباره در اپراتور راه اندازی شد.) برگشت ضربه فقط با تفنگ های هوا/آب که دارای ویژگی کاهش فشار نیستند اتفاق می افتد.

تمیز کردن چیلر

سیستم های درون خطی برای شستشوی لوله های چیلر

امروزه دو سیستم اصلی تمیز کردن درون خطی لوله وجود دارد. یکی از برس های پلاستیکی که در سبدهای پلاستیکی قرار دارند استفاده می کند که با استفاده از یک اپوکسی به هر انتهای لوله متصل شده اند. به طور متناوب، جهت جریان آب از طریق دسته لوله برعکس می شود و باعث می شود که برس به انتهای دیگر لوله حرکت کند. این عمل مسواک زدن عقب و جلو برای تمیز نگه داشتن لوله ها طراحی شده است. با نوع دیگر سیستم، مقداری توپ فوم در سیستم بارگذاری می شود تا در سیستم گردش کند. در تئوری، یک توپ فوم از طریق هر لوله در بسته حرکت می کند تا لوله ها را تمیز نگه دارد.

توپ تمیز کننده لوله

 

پاک کننده های لوله چیلر چرخشی

این دستگاه های  تمیز کننده لوله چیلر  از یک الکترو موتور یا هوا برای چرخاندن یک شفت انعطاف پذیر استفاده می کنند. در یک محفظه پلاستیکی قرار دارد که آب را به ابزار تمیز کردن منتقل می کند. ابزار تمیز کردن لوله چیلر از انواع برس ها گرفته تا ابزارهای سفت کننده، سنگ زنی و ابزارهای خراش دهنده را شامل می شود. آنها قادر به تمیز کردن تقریباً همه انواع رسوبات از جمله رسوبات سخت هستند. اپراتور به سادگی شفت انعطاف پذیر را از طریق لوله ها تغذیه می کند تا در یک عملیات برس زده و شستشو شود. از ماشین‌های ساده گرفته تا واحدهای پیشرفته‌تر، دارای تغذیه شفت مکانیکی، چرخش دو جهته و سرعت متغیرموثرترین روش برای تمیز کردن چیلرهای جدیدتر - که از لوله های از داخل تقویت شده استفاده می کنند (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد)

لوله های تقویت شده

لوله های تقویت شده داخلی چیلر

لوله های تقویت شده  داخلی چیلر  یک ویژگی نسبتاً جدید در تکامل چیلرها است. این لوله های چیلر با یک شیار مارپیچ یا "تفنگ" در داخل لوله ها تولید می شوند. آنها اغلب دارای پیشرفت های خارجی نیز هستند. ایده پشت لوله بهبود یافته داخلی این است که سطح بیشتری را برای انتقال حرارت فراهم کند. بهبود داخلی همچنین تلاطم بیشتری را در آب عبوری از لوله چیلر ایجاد می کند و به آن اجازه می دهد گرمای بیشتری را جذب کند. نقاط مرتفع تفنگ را زمین ها و نقاط پست را شیار می نامند.با استفاده از لوله های داخلی پیشرفته، سازندگان چیلر می توانند خنک کننده بیشتری را از چیلرهای کوچکتر دریافت کنند و در نتیجه هزینه ها را کاهش داده و راندمان را افزایش دهند. این عالی است، تا زمانی که لوله چیلر تقویت شده داخلی رسوب کند. این لوله های چیلر به راحتی تمیز نمی شوند.به سادگی می توان با استفاده از روش میله و قلم مو روی زمین ها سوار شد و شیارها را پر از رسوب گذاشت. تمیز کردن با اسید موثر است، اما باید جنبه منفی این روش را در نظر گرفت. پرتابه‌های تفنگ‌های تمیزکننده لوله‌ها خیلی سریع از طریق لوله‌های چیلر حرکت می‌کنند تا رسوبات را به طور مؤثری از بین ببرند. سیستم های درون خطی نیز در تمیز نگه داشتن شیارها موثر نیستند. ثابت شده است که پاک کننده های لوله چرخشی بهترین گزینه برای تمیز کردن لوله های تقویت شده داخلی هستند و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده اند تا بهترین انتخاب برای این کاربرد باشند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...