اصول کار یخ ساز صنعتی و تجاری

دستگاه یخ ساز نوعی تجهیزات مکانیکی برودتی است که پس از عبور آب از اواپراتور و خنک شدن توسط مبرد سیستم تبرید، یخ تولید می کند. سیستم تبرید از حامل آب برای تولید یخ پس از عبور از تجهیزات خاصی در حالت پر انرژی استفاده می کند. با توجه به اصل اواپراتور و روشهای مختلف تولید، شکل تکه های یخ تولید شده نیز متفاوت است. مردم به طور کلی دستگاه های یخ را بر اساس شکل یخ به دستگاه های یخ مکعبی، دستگاه های یخ پوسته پوسته، دستگاه های یخ صفحه ای، دستگاه های یخ لوله ای و دستگاه های یخ بلوک تقسیم می کنند. 

 نحوه کار دستگاه یخ ساز

از طریق دریچه اضافی آب، آب به طور خودکار وارد مخزن ذخیره آب می شود و سپس آب از طریق شیر کنترل جریان به سر دیورتر پمپ می شود، جایی که آب به طور مساوی روی سطح دستگاه یخ ساز پاشیده می شود و از یخ عبور می کند. دستگاه تولید کننده مانند پرده آب روی سطح دیوار، آب تا نقطه انجماد سرد می شود و آبی که بخار نشده و منجمد نشده است، از طریق مخزن متخلخل به مخزن ذخیره آب جاری می شود و گردش مجدد آغاز می شود.

هنگامی که یخ به ضخامت مورد نیاز می رسد (ضخامت را می توان توسط اپراتور/کاربر انتخاب کرد) ، هوای گرم تخلیه شده از کمپرسور مجدداً به دیواره دستگاه یخ ساز وارد می شود تا مایع با دمای پایین جایگزین شود. به این ترتیب، یک لایه نازک از آب بین یخ و دیواره لوله تبخیر ایجاد می شود. هنگامی که یخ آزادانه در اثر گرانش به یخ وارد می شود، این فیلم آب به عنوان روان کننده عمل می کند. آب تولید شده در چرخه چیدن یخ از طریق مخزن متخلخل به مخزن ذخیره آب باز می گردد که این امر همچنین مانع از تخلیه یخ مرطوب توسط دستگاه می شود.

1- پمپ آب سرد در مخزن ذخیره آب به شکل مداوم و پیوسته در صفحه یا اواپراتور محفظه گردش می کند.

2- پس از کار کمپرسور، تحت عمل مکش-فشرده سازی-تراکم اگزوز (روانگرایی) -قرق شدن- قرار می گیرد و سپس در دمای پایین 10- تا -18 درجه در تبخیر کننده تبخیر می شود تا گرما جذب و بخار شود. آب سرد به طور مداوم به صورت یخ در سطح تبخیر کننده دمای پایین در دمای آب 0 درجه متراکم می شود. وقتی لایه یخ به ضخامت خاصی متراکم شد، پس از رسیدن دمای تبخیر مبرد به دمای تنظیم شده با درجه حرارت کنترل شده، شیر برقی یخ زدایی روشن می شود و معمولاً دایینگ به شکل پمپ حرارتی انجام می شود و سپس چرخه بعدی محقق می شود

یخساز تجاری

مراحل ساخت یخ

از طریق شیر ورودی آب، آب به طور خودکار وارد مخزن ذخیره آب می شود و سپس توسط پمپ آب به لوله شنت پمپ می شود. لوله شنت به طور یکنواخت آب را به اواپراتور که توسط مبرد مایع با دمای پایین سرد می شود، جاری می کند. آب تا نقطه انجماد سرد می شود و اینها تا نقطه انجماد سرد می شوند. آب به یخ منجمد می شود و آبی که توسط اواپراتور منجمد نشده است به داخل مخزن ذخیره آب جاری می شود و گردش خون را از طریق پمپ آب شروع می کند.

هنگامی که مکعب یخ به ضخامت مورد نیاز می رسد، وارد حالت دایینگ می شود و هوای گرم با فشار بالا که از کمپرسور خارج می شود، از طریق شیر معکوس به تبخیر کننده منتقل می شود تا مبرد مایع با دمای پایین را جایگزین کند. به این ترتیب، یک فیلم آب بین تکه های یخ و اواپراتور ایجاد می شود. این فیلم آب باعث خروج قطعات یخ از تبخیر کننده می شودهنگامی که تکه های یخ آزادانه در اثر نیروی جاذبه به داخل مخزن ذخیره یخ در زیر می افتند.

یخ پوسته پوسته

تفاوت یخ ساز صنعتی و تجاری

دستگاه های یخ صنعتی به فناوری تحقیق و توسعه قوی تری نیاز دارند و کاربردهای وسیع تری دارند.

 با توجه به ظرفیت بالای یخ سازی و نیاز به سیستم های برودتی، دستگاه های یخ صنعتی اغلب به تبرید و آب در گردش مربوطه، طراحی سیستم کنترل الکتریکی، پیش ساخته کارخانه و مونتاژ در محل نیاز دارند، و در زمینه های خنک کننده، ذخیره سازی، طراوت و سایر زمینه های مواد غذایی، خرده فروشی، آبزیان، مواد شیمیایی، حفاظت از آب، برق آبی، پزشکی، ساخت و ساز، معدن و سایر صنایع استفاده می شود.

اکثر محصولات با ظرفیت کم یخ سازی در یخ سازهای تجاری به عنوان محصولات قالب گیری کارخانه به فروش می رسند که پس از اتصال به منبع تغذیه می توان از آنها استفاده کرد. یخ ساز با ظرفیت زیاد عموماً از نوع جدا شده است و برخی از آنها مشابه یخ ساز صنعتی هستند. بنابراین دستگاه های یخ تجاری کوچک و متوسط ​​در بازار رقابت بیشتری دارند. آنها سهم بزرگی در زنجیره های سوپرمارکت، صنایع خرده فروشی، فرآوری مواد غذایی، گروه های هتل، سیستم های هوانوردی غیرنظامی و گروه های پذیرایی دارند.

 دستگاه های یخ تجاری دارای یک منطقه کاربرد واحد هستند.

 از نظر جهان، اندازه بازار یخ سازهای تجاری بزرگتر از یخ سازهای صنعتی است. با این حال، یخ ساز تجاری دارای یک صنعت کاربردی واحد است که عمدتا در صنایع غذایی و آشامیدنی استفاده می شود، در حالی که یخ سازهای صنعتی در صنایع مختلفی مانند فرآوری مواد غذایی، ماهیگیری، ساخت و ساز و مواد شیمیایی فعالیت می کنند.

 به منظور کاهش هزینه های مختلف، بسیاری از مشتریان تمایل بیشتری به دستگاه های یخ ساز صنعتی دارند.

 از نظر صنعت یخ سازی، روند توسعه فعلی در مقیاس بزرگ و فشرده است. مشتریان بیشتری از مدل های تولید یخ ساز تجاری به یک مدل تولید یخ ساز صنعتی تبدیل شده اند. مزیت تحول در کاهش هزینه های عملیاتی، از جمله هزینه های انرژی، هزینه کار، هزینه تولید زمین و موارد دیگر نهفته است. برای مشتریان نهایی که در اصل از یخ سازهای تجاری استفاده می کردند، به دلیل قیمت بالای برق و مشکلات تصفیه آب یخ، مشتریان تمایل بیشتری به خرید تکه های یخ کیسه ای از کارخانه های بزرگ یخ با استفاده از دستگاه های یخ صنعتی دارند. این در بازار آشکار می شود، یعنی، بازار کل یخ سازهای تجاری در حال کوچک شدن است و بازار کل دستگاه های یخ ساز صنعتی در حال افزایش است.

یخساز صنعتی

بیایید نگاهی به دستگاه یخ صنعتی بیندازیم که اخیراً بیشتر در بازار رواج دارد. دستگاه یخ بلوک خنک کننده مستقیم، که نه تنها یخ را سریعتر می کند، بلکه تمیز و بهداشتی است، که می تواند در صنعت و همچنین استفاده شود. برنامه های تجاری تکه های یخ تولید شده توسط آن دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند و می توان از آنها در هر جایی که بلوک های یخ مورد نیاز است استفاده کرد. البته، برای حفظ مواد غذایی مانند ذخیره میوه ها و سبزیجات تازه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به عنوان مثال، یخهای بلوک تولید شده توسط نوع یخ ساز صنعتی می توانند برای تازه نگه داشتن میوه ها و سبزیجات تازه استفاده شوند. به دلیل عملکرد میکروارگانیسم ها، مواد آلی مختلف در میوه ها و سبزیجات تحت تأثیر میکروارگانیسم های مختلف تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرند و باعث پوسیدگی میوه ها و سبزیجات می شوند و در نتیجه ارزش غذایی اولیه و ارزش تجاری خود را از دست می دهند. بنابراین، در فرآیند حمل و نقل، نمایش و خرید، نحوه حفظ کیفیت طبیعی، راحتی و مصرف کم انرژی به ملاحظه اصلی تجار و مصرف کنندگان تبدیل شده است. هنگام برداشت و پردازش میوه ها و سبزیجات تازه، استفاده از بلوک های یخ می تواند متابولیسم و ​​سرعت رشد باکتری آنها را کاهش داده و در نتیجه طراوت محصولات و سبزیجات کشاورزی را افزایش دهد. این امر نه تنها هزینه های تجار را کاهش می دهد، بلکه مصرف کنندگان را قادر می سازد میوه ها و سبزیجات تازه و بی خطر بخرند.

علاوه بر این، تجار دستگاه تولید یخ صنعتی از دستگاه های برش یخ برای خرد کردن یخ مکعبی، یخ سنگی، یخ توپی و دیگر تکه های یخ برای استفاده روی نوشیدنی های سرد استفاده خواهند کرد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...