درس هایی از رهبران: جف بزوس

آمازون در سال 1995 به عنوان بازار کتاب آنلاین راه اندازی شد. چگونه بنیانگذار آن جف بزوس موفق شد شرکت را به عنوان غول تجارت الکترونیک امروزه تغییر دهد؟

توسعه کسب و کار کار سختی است. برای تصمیم گیری های دشوار-و اغلب با ریسک بالا-نیاز به بینش، استراتژی، انگیزه و اعتماد به نفس دارد.  

به سختی می توانید فردی را بیابید که موفقیت بیشتری در توسعه تجارت خود داشته باشد تا بنیانگذار و مدیر اجرایی آمازون، جف بزوس.

امروزه آمازون 45 درصد از بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده را به خود اختصاص داده است، از هر سه آمریکایی یک نفر عضو  Prime است و این شرکت هر ثانیه 4722 دلار فروش ثبت می کند. در سال 2020، این شرکت فروش خالص 386.06 میلیارد دلار را گزارش کرد. 

جف بزوس

جف بزوس کیست؟

در جولای 1994، جف بزوس، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری وال استریت،Cadabra ، شرکتی که بعداً به آمازون معروف شد را از گاراژ خود در بلوو، واشنگتن تأسیس کرد.

از ابتدا انگیزه بیزوس ایجاد تغییر در صنعت خرده فروشی از طریق ایجاد یک فروشگاه آنلاین بود، اگرچه او در ابتدا در مورد فروش این شرکت مطمئن نبود. هنگامی که وب سایت آمازون در ژوئیه 1995 راه اندازی شد، فقط کتاب خرید و فروش می کرد، اما پیشنهادات این شرکت به سرعت گسترش یافت.  

بزوس متعهد به رشد سریع شرکت بود. در دسامبر 1996، آمازون 180هزار کاربر ثبت شده داشت. تا اکتبر سال بعد، این رقم تقریباً به یک میلیون حساب افزایش یافت.

تحت رهبری بزوس، آمازون از آن زمان چندین شرکت از جمله  Whole Foods،Audible و Goodreads را خریداری کرده است. محصولات توسعه یافته از جمله دستیار مجازی الکسا و قرص Kindle و خدمات محبوب از جمله Amazon Business و Amazon Web Services را راه اندازی کردارزش دارایی بزوس امروزه حدود 200 میلیارد دلار است.

آمازون

 درس افزایش کسب و کار از جف بزوس

همه ویژگی های رهبری بزوس مثبت نیستند. ظاهراً محیط کار در آمازون "به طرز چشمگیری مقابله کننده است". کارکنان بارها بزوس را به عنوان یک رهبر خشن متهم کرده اند و او اغلب برای حفظ کارکنان خود از جمله در سطح اجرایی تلاش کرده است.

رفتار بیزوس ممکن است چیزهای زیادی را به دنبال داشته باشد، اما تسلط آمازون در بخش تجارت الکترونیک یک کلاس آموزشی در مورد چگونگی توسعه موفقیت آمیز یک تجارت است. در اینجا راز موفقیت بزوس را مشاهده می کنید.

1- آنچه را که مشتری می خواهد به او بدهید

در حالی که بزوس به دلیل رویکرد بسیار سخت خود در مدیریت نیروی کار شهرت داشت، او وظیفه خود را راضی نگه داشتن مشتریان آمازون کرد.

جف بزوس در مصاحبه ای با دیوید روبنشتاین در سال 2018 گفت: "اولین نکته ای که ما را تا به امروز موفق ساخته، تمرکز وسواسی و اجباری روی مشتری است."

ثبت اختراع دکمه یکبار کلیک یک نمونه درخشان از نوآوری های مشتری محور آمازون است. این اختراع، که در سال 1997 ثبت شد و دو سال بعد اعطا شد، میلیاردها دلار درآمد برای شرکت ایجاد کرده است.

این امر نه تنها برای مشتری آمازون بسیار جذاب بود، زیرا می توانست سریع و آسان خریدهای بدون اصطکاک انجام دهد، بلکه این شرکت را قادر ساخت تا حجم وسیعی از داده های مصرف کننده را برای برآوردن بهتر نیازها و تبلیغات بیشتر خود جمع آوری کند.

2- راه اندازی بازار شخص ثالث

Amazon Marketplace  که در سال 2000 راه اندازی شد، به فروشندگان شخص ثالث اجازه داد محصولات خود را برای اولین بار در این سایت بفروشند. این امر بدون ایجاد چالش های لجستیکی و هزینه های سربار مرتبط با انبار، جریان درآمد اضافی قابل توجهی را برای شرکت ایجاد کرد.

از سال 2006، توسط آمازون پیشنهاد می شود محصولات فروشندگان را از طریق مراکز تکمیل شرکت با پرداخت هزینه ذخیره و ارسال کند، که باعث افزایش درآمد جدید و افزایش سریع محصولات موجود برای مشتریان می شود.

3- بینش بلند مدت داشته باشید

بزوس مایل است از سود کوتاه مدت خود در جهت دستیابی به موفقیت بلندمدت چشم پوشی کند.

به عنوان مثال، خرید 14 میلیارد دلاری آمازون از Whole Foods در سال 2017 توسط بسیاری قمار تلقی شد، اما بزوس معتقد بود که تقاضا برای سفارش آنلاین و تحویل غذا در خانه در بلند مدت افزایش می یابد. این امر نتیجه بخش بوده است، زیرا تحویل مواد غذایی در سالهای 21-20-2020، به ویژه در طول COVID-19 رونق یافته است.

آمازون

مثال دیگر برنامه ریزی بلند مدت، Amazon Prime Air است. آمازون سرمایه گذاری زیادی کرده است و در اوایل حرکت کرد - با مفهومی که اولین بار بزوس در سال 2013 به آن اشاره کرد - با وجود تأیید FAA که چندین سال طول کشید، قابلیت های تحویل هواپیماهای بدون سرنشین را توسعه داد. وقتی تحویل هواپیماهای بدون سرنشین معمولی رایج می شود، آمازون از مزیت پذیرنده اولیه برخوردار خواهد بود. 

4- شکست را در آغوش بگیرید

بزوس یکبار گفت: "اگر تصمیم بگیرید که فقط کارهایی را انجام می دهید که می دانید کار خواهند کرد، فرصت زیادی را روی میز خواهید گذاشت."

بزوس معتقد است که موفقیت بدون شکست در این راه امکان پذیر نیست. یکی از شش ارزش اصلی آمازون داشتن "تعصب برای عمل" است، به این معنی که کارکنان همیشه تشویق می شوند تا از خطر خود استفاده کنند.

5- به طور مداوم نوآوری کنید

به عنوان یک کسب و کار، آمازون یک مبتکر پرکار است و در رتبه یازدهم در سال 2020در ایالات متحده آمریکا قرار داده شده است. در حالی که بسیاری از نوآوری های آن شامل اجرای کارآمدتر این پلتفرم یا رفع چالش های نوظهور مانند فروشندگان جعلی در سایت است، سایر اختراعات به طور سرگرم کننده ای آینده نگر هستند. نمونه ها عبارتند از:

  • یک سیستم پرتاب مبتنی بر شلاق که می تواند اجسام را در مدار قرار دهد.
  • پرواز مراکز تحقق blimp .
  • انبار زیر آب .

و خیلی بیشتر. مانند دیگر میلیاردر ایلان ماسک، چشم انداز نوآورانه بزوس و عشق به چالش ها او را مجبور کرد تا وارد مسابقه فضایی شود و در سال 2000 تولید کننده هوافضا و ارائه دهنده خدمات زیر مداری Blue Origin را تأسیس کرد .

آمازون

چگونه کسب و کار خود را مانند جف بزوس توسعه دهیم؟

رشد بی سابقه آمازون چیزی باورنکردنی است که می توان شاهد آن بود. اما رویکردهای بزوس برای افزایش مقیاس می تواند بدون توجه به اندازه یا محدوده کسب و کار شما اعمال شود.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

1- آیا مشتریان خود را در اولویت قرار می دهم؟ محصول یا خدمتی که ارائه می دهم چگونه زندگی آنها را تغییر می دهد، مهم نیست که تأثیر آن چقدر کوچک باشد؟

2- آیا خود راضی هستم یا از فرصت های جدیدی برای رشد استفاده می کنم؟

3- آیا تصمیمات کوتاه مدت یا بلند مدت می گیرم؟

4- آیا آمادگی پذیرش ریسک هایی را دارم که می تواند منافع عظیمی برای کسب و کار من به دنبال داشته باشد؟ آیا من به تیم خود قدرت می دهم که این ریسک ها را انجام دهد؟

5- آیا من زمانی را برای تفکر خلاقانه و ایجاد نوآوری های جدید برای کسب و کارم پیدا می کنم؟



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...