آیا فیلترهای هپا بهترین انتخاب برای تاسیسات هستند؟

فیلترهای هپا برای بسیاری از محیط‌های صنعتی ضروری هستند، اما سطح فیلتراسیون می‌تواند متفاوت باشد، لزوماً بیشتر بهتر نیست. میلیاردها ذره می توانند هوای بدون تهویه را با گرد و غبار، خاک، باکتری ها و ویروس ها بپوشانند. به همین دلیل است که فیلترهای هوای کارخانه غذایی شما برای جلوگیری از آلودگی و تضمین ایمنی مواد غذایی بسیار مهم است. اما وقتی صحبت از فیلتراسیون به میان می‌آید، بیشتر لزوماً بهتر نیست، به خصوص وقتی صحبت از فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) باشد. فیلترهای HEPA برای بسیاری از محیط‌های صنعتی ضروری هستند، اما سطح فیلتراسیون می‌تواند متفاوت باشد و به طور بالقوه گزینه‌های خاصی را برای سایرین گران‌تر می‌کند.

فیلتر هوا

رتبه بندی MERV و فیلترهای HEPA

طبق گفته  آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، فیلترهای HEPA از نظر تئوری حداقل 99.97 درصد از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هر ذرات معلق در هوا را با اندازه 0.3 میکرون (μm) حذف می کنند. این بدان معنی است که این فیلترها می توانند تمام مخمرها، کپک ها، باکتری ها و سایر ذرات بزرگتر از 0.3 میکرومتر را حذف کنند. سازمان  غذا و داروی ایالات متحده  (FDA) استفاده از فیلترهای HEPA  را در مناطقی که غذاهای آماده فرآوری شده یا در معرض قرار می گیرند، توصیه می کند.

با این حال، مگر اینکه کارخانه شما به یک محیط استریل (به عنوان مثال، بسته بندی آسپتیک) نیاز داشته باشد، بیشتر فضاها فقط به 95٪ فیلتراسیون نیاز دارند که می تواند از طریق یک فیلتر کم هزینه تر مانند  MERV 15 به دست آید.

فیلترهای هوا بر اساس  مقیاس MERV (مقدار گزارش حداقل کارایی) درجه بندی می شوند که رسماً بالاتر از MERV 16 است. فیلترهای HEPA  از MERV 16 پیشی می گیرند و حداقل 99.97٪ در فیلتر کردن ذرات 0.3 میکرومتر قطر متوسط ​​جرم (MMD) در تست های استاندارد کارایی دارند. جدول زیر، بر اساس   جدول MERV استاندارد ASHRAE 52.2-2017، رتبه‌بندی‌های سنتی را به راندمان فیلتراسیون HEPA گسترش می‌دهد.

جدول

در پرتو همه‌گیری جهانی ، فیلترهای HEPA توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند زیرا  می‌توانند ویروس کرونا را که باعث COVID-19 می‌شود، جذب کنند . روش‌های دیگری نیز برای کمک به تصفیه هوا در یک مرکز وجود دارد، مانند  یونیزاسیون دوقطبی و نور UV-C  که می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد، که ممکن است برای تکمیل فیلتراسیون استفاده شود.

با این حال، فیلتراسیون MERV با بالاترین امتیاز ممکن است ضروری نباشد. و بسته به امکانات، محصول و پرسنل شما، ممکن است فیلتری با رتبه کمتر کافی باشد.

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا فیلترهای HEPA ممکن است برای کارخانه شما مورد نیاز نباشد:

  • انواع موجودات - فیلترهای HEPA با راندمان 99.99 درصد، فیلتراسیون ریزتری را ارائه می دهند و ذرات بیشتری را نسبت به فیلترهایی که فقط می توانند 95 درصد موجودات را جذب کنند، جذب می کنند. با این حال، این موجودات به طور معمول شناور آزاد نیستند. این بدان معنی است که آنها به ذرات بزرگتر دیگری متصل هستند که در واقع توسط فیلترهای 95٪ گرفته می شوند. کارخانه فرآوری گوشت نمونه‌ای از تأسیسات با این نوع موجودات است و بنابراین نیازی به فیلتر HEPA ندارد.
  • قدرت - از آنجایی که فیلترهای HEPA با عبور هوا باعث افت فشار بیشتری می شوند، برای کارکردن آنها به حدود 15 درصد اسب بخار بیشتر نیاز دارند، بنابراین انرژی بیشتری مصرف می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که خود واحد هواساز ممکن است برای قرار دادن فیلترهای HEPA به دلیل اندازه بزرگتر آنها نیاز به بزرگتر بودن داشته باشد.
  • هزینه خرید و نگهداری - فیلترهای هپا نه تنها از قبل گرانتر هستند، بلکه هزینه های نگهداری مداوم را نیز متحمل می شوند. این فیلترها بسته به محیط گیاه سالی یک یا دو بار نیاز به تعویض دارند. این می تواند دو برابر فواصل تغییر توصیه شده برای فیلترهای MERV 15 باشد، که معمولاً باید هر 9 تا 12 ماه یکبار تعویض شود.

فیلتر هپا

در حالی که ارائه فیلتر اضافی برای کارخانه شما مضر نیست، فیلترهای HEPA ممکن است مقرون به صرفه ترین گزینه شما نباشند. فیلترهای HEPA ممکن است هزینه‌های غیرضروری را برای کارخانه شما به همراه داشته باشد، زیرا می‌توانستید با فیلتری کم‌هزینه‌تر که با راندمان 95 درصد کار می‌کند، مانند MERV 16، به نتیجه رضایت‌بخشی برسید.

نگهداری فیلتر هوا (و هزینه های نادیده گرفتن آن)

صرف نظر از اینکه یک سیستم از چه نوع فیلتری استفاده می کند، تغییر مرتب آنها ضروری است. چه بر اساس یک برنامه زمان بندی شده و چه از طریق  فناوری تعمیر و نگهداری پیش بینی، تعویض معمولی فیلترهای هوا در نهایت به چند روش باعث صرفه جویی در هزینه می شود:

  • ایمنی مواد غذایی - یک فیلتر کثیف می تواند گرد و غبار، کثیفی و تجمع باکتری را که می تواند از مجاری سقوط کند و محصولات را آلوده کند، جمع آوری کند. این نه تنها می تواند منجر به هدر رفتن دسته ها شود، بلکه اگر شناسایی نشود، حتی می تواند منجر به  فراخوانی پرهزینه شود .
  • بهره وری انرژی - هنگامی که یک فیلتر برای تعویض به تاخیر افتاده است، غلظت ذرات جذب شده می تواند بر جریان هوا تأثیر منفی بگذارد. هواگیرها باید سخت‌تر کار کنند تا هوا را از فیلترهای مسدود شده بکشند، که ممکن است هزینه بیشتری را در مصرف انرژی برای شما به همراه داشته باشد.
  • عمر سیستم - هرچه فیلتر هوای مسدود شده بیشتر باعث فشار بیش از حد هواگیرها و سیستم شما شود، ممکن است در آینده به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز داشته باشد. در طول مدت زمان طولانی، این می تواند طول عمر تجهیزات را کاهش دهد.

فیلتر هپا

با ابزارهای تحلیلی پیش‌بینی‌کننده امروزی، تعویض فیلترهای هوا می‌تواند به آسانی یک حسگر متصل به اینترنت باشد که در صورت نیاز به توجه - و قبل از بدتر شدن مشکل - به شما اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال، کاهش قابل توجه فشار هوا در یک سیستم تهویه مطبوع یا کانال کانال اغلب نشان دهنده انسداد یا مشکل فیلتر است. یک سنسور اختصاصی می تواند چنین تغییرات فشاری را تشخیص دهد و ردیابی تغییرات معمول فیلتر هوا را آسان تر می کند. سپس یک سیستم نظارتی به تکنسین‌ها هشدار می‌دهد که فوراً به مشکل فیلتر رسیدگی کنند تا از خرابی برنامه‌ریزی نشده و مشکلات کیفیت ناخواسته جلوگیری کنند.

این سنسورها اغلب می توانند با حداقل هزینه در مشخصات طراحی گنجانده شوند و به اپراتور اجازه می دهند تا فشار و سن فیلتر را از طریق رابط سیستم کنترل بررسی کند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...