5 دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

در چند دهه گذشته، ساندویچ پانل یک راه حل انقلابی در صنعت ساختمان سازی بوده است. طبق تعریف، این ماده یک جزء خود نگهدارنده است که به دو منظور همزمان-پارتیشن بندی (سقف یا دیوار) و عایق حرارتی عمل می کند.5 دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل ساندویچ پانل ها متفاوت است:

  • طول (2 تا 18 متر)
  • ضخامت (40 تا 230 میلی متر)
  • نوع هسته ( EPS ، پشم معدنی، پلی اورتان )
  • مشخصات (صاف، میکرو پروفایل، خط روشن، شیار دار و غیره)
  • پوشش های محافظ (پلی استرSP ، SP پلی استر مات مروارید، Cesar PUR 55، گالوالوم) دارای پانل هایی با روکش فولادی ضد زنگ نیز استفاده می شود.
  • رنگ روکش (داخلی و خارجی)

 

هر پانل از چندین لایه تشکیل شده است: هسته با عایق حرارتی، روکش فولادی (خارجی و داخلی) و روکش هایی که از آسیب مکانیکی و خوردگی محافظت می کنند. به عنوان مثال، بیایید دو فناوری رایج مورد استفاده در ساختمان انبارها را مقایسه کنیم.در حالت اول، پارتیشن های خارجی شامل دیوارهای آجری دوتایی هستند، در حالی که در مورد دوم از ساندویچ پانل تشکیل شده است.با انتخاب مورد اول باید کارهای زیر را سفارش دهیم: دیوارسازی، نصب عایق حرارتی و در نهایت، نصب لایه خارجی.

سانندویچ پانل

مشخصات و انواع ساندویچ پانل

همانطور که در قسمت بالا ذکر کردیم، ساندویچ پانل ها از سه لایه ورق، که لایه رو و زیرین از جنس فولاد مانند آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم می باشد و در لایه میانی فوم با عایق های متفاوت قرار دارد.  آلوزینک به دلیل ضد خوردگی و ضد پوسیدگی، مقاومت بالا، عایق مناسب در برابر صدا، سرما و گرما و… بیشتر در ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما استفاده از ورق آلومینیوم به دلیل مقاوم نبودن و عملکرد ضعیف کمتر استفاده می شود.ساختار ساندویچ پانل سردخانه ای جوری است که عرض استانداردی که برای این پوشش در نظر گرفته اند ۵\۱۱۸ می باشد، بنابراین متناسب با این عرض درز کمتری به وجود می آید که از قفل های پانلی برای کمک به درز کمتر استفاده می کنند و در داخل پانل ها به صورت نر و مادگی قرار می دهند که امکان عبور هوا به حداقل ممکن برسد.پخت فوم لایه میانی هر چقدر بیشتر طول بکشد میزان فشردکی و کیفیت ان نیز بهتر می باشد و تزریق این فوم ها به صورت شانه ای و نازلی می باشد. انواع ساندویچ پانل به ذکر زیر می باشد:

ساندویچ پانل با هسته پلی اورتان

پلی اورتان بهترین و پرکاربردترین ماده عایق حرارتی در بازار است. پس از سالها تسلط بر مواد اولیه مانند پشم معدنی یا EPS بر بازار، امروزه در بازار ساخت و سازهای مسکونی، به شکل پانل های ساخته شده از فوم پلی اورتان سخت،  جایگزین آنها می شوند.ساندویچ پانل ها با این هسته در درجه اول با ویژگی های عایق حرارتی بهتر متمایز می شوند. لامبدا 0.022 W/mK برابر نیست، به این معنی که این نوع مواد توسط صاحبان پروژه انتخاب می شود تا کل هزینه های گرمایش را کاهش دهند.یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع پانل ها، صرفه جویی در فضای داخل ساختمان است. عایق حرارتی بهتر پارتیشن ها در مقایسه با سایر انواع پانل ها یا سنگ تراشی ها ضخامت دیوارهای کمتری را ایجاد می کند، در حالی که پارامترهای عایق حرارتی یکسانی را حفظ می کند.یکی دیگر از مزایای به همان اندازه مهم چگالی پایین تر از مواد که از هسته ساخته شده است (40 کیلوگرم / متر 3 ) این امر نصب را بسیار ساده می کند، زیرا هیچ ابزار یا تجهیزات خاصی در محل پروژه مورد نیاز نیست.

ساندویچ پانل با هسته پشم معدنی

نوع دوم پانل دارای دو مزیت است - مقاومت در برابر آتش و راندمان عایق صدا. یکی از ویژگی های پشم معدنی رفتار آنها در آتش سوزی است. پانل هایی که با استاندارد EI 240 هستند، هم آب بندی و هم درجه آتش سوزی پارتیشن به مدت 240 دقیقه حفظ می شود. این زمان کافی است تا مردم ساختمان را با خیال راحت ترک کنند و همچنین تلفات احتمالی ناشی از آتش سوزی را به حداقل برسانند.یکی دیگر از ویژگیهای مهم این است که یک پارتیشن برای جلوگیری از انتقال سر و صدای زیاد طراحی شده است. بهترین نسخه های پانل دارای قابلیت های عایق صوتی خوبی هستند، که در عمل به عایق صوتی تا 33 دسی بل تبدیل می شود.

ساندویچ پانل

پانل هایی با هسته EPS

تاریخچه ساندویچ پانل با EPS (پلی استایرن) آغاز شد. با این حال، این نوع هسته به تدریج با پشم معدنی و در درجه اول با پلی اورتان جایگزین شده است. اگر هر سه نوع پانل را مقایسه کنیم،EPS  از نظر خواص عایق حرارتی بین پشم معدنی و پلی اورتان قرار دارد. اما در واکنش به آتش نسبت به پشم معدنی پایین تر است.ساندویچ پانل ها با هسته EPS به نوبه خود یک راه حل مقرون به صرفه هستند که می توانند با موفقیت مورد استفاده قرار گیرند هر زمان که الزامات سختگیرانه ای برای مقاومت در برابر آتش یا عایق حرارتی وجود نداشته باشد.

اتصالات پانل

همچنین امکان پیوستن به پنل ها وجود دارد. این امر در مورد انواع پانل های دارای هسته پلی اورتان یا پشم معدنی صدق می کند. این امر هم برای پانل هایی با اتصال دهنده های نمایان (نوع استاندارد) و هم برای اتصال دهنده های مخفی (نوع بعلاوه) امکان پذیر است.

تنوع رنگ

جدا از کارکردهای اساسی ساختارهای صنعتی، به طور فزاینده ای به زیبایی توجه می شود. ظاهر محل کار ما، اعم از انبار، کارخانه تولید، فروشگاه یا نمایشگاه خودرو، اغلب میزان اعتماد به نام تجاری را تعیین می کند. به همین دلیل است که افزودن شخصیت منحصر به فرد توسط صاحب پروژه به پروژه بسیار مهم شده است.طیف وسیعی از طرح های منتخب را می توان آزادانه به هم متصل کرد، که می تواند نتایج چشمگیری را به خود جلب کند و نوع تجارت را برجسته کند، چه سبک کلاسیک تر باشد و چه مدرن.به دلیل سطح غیر متخلخل، ساندویچ پانل ها سریع و آسان تمیز می شوند. واشرهای استاندارد تحت فشار برای این منظور مناسب هستند. مواد روکش پانل کاملاً در برابر ضربه جت آب مقاوم هستند، بنابراین تمیز کردن منظم ساختار را برای سالهای طولانی حفظ خواهد کرد.

ساختار صنعتی پانل ها

امکان فراهم کردن متریال و اتصالات از سازنده

سازنده های ساندویچ پانل ها قادرند اتصالات مختلف و رنگ های متنوع برای پانل ها را نیز تولید کنند. بنابراین امکان نصب پانل ها بر روی هر زیرساختی از فولاد، بتن تحکیم شده و یا چوب را امکان پذیر می کنند. بعلاوه کارفرمایان می توانند از میان طیف وسیع آب بندها و درزگیرها نیز مناسبترین را برای دستیابی به یک سطح درزبندی شده انتخاب کنند.در انتخاب ساندویچ پانل، بهترین مسیر ورودی برای نور نیز باید لحاظ شود و نتیجه یک سازه جذاب و کاملا محفوظ در برابر شرایط خارجی خواهد شد.

صرفه جویی در زمان با بکارگیری ساندویچ پانل

به طور مثال اجازه بدهید دو تکنولوژی متداول در ساخت بنای انبارها را مقایسه کنیم. در حالت اول دیوارهای جداکننده خارجی از دیوار دوبل آجری ساخته شده و در حالت دوم از ساندویچ پانل سقفی و یا دیواری برای ساخت این جداره استفاده شده است.با انتخاب حالت اول می بایست عملیات زیر برای ساخت دیوارهای دوجداره آجری انجام شود: ساخت جداره، نصب عایق های حرارتی و در نهایت نصب لایه خارجیبا انتخاب حالت استفاده از ساندویچ پانل پروسه ساخت بسیار پیچیدگی کمتری داشته و بنابراین سریعتر انجام می شود. مهمتر آنکه پروسه ساخت ارزانتر نیز می باشد. پانل ها اجزا از پیش محیا شده ای هستند که برای نصب آسان مناسب می باشند.

نتیجه گیری

در سفر به طول و عرض جهان، نمی توانید صدها سازه ای را که با استفاده از ساندویچ پانل ساخته شده اند از دست بدهید. جالب اینجاست که امروزه اینها فقط ساختارهای صنعتی نیستند. پروژه های مسکونی به طور فزاینده ای محبوب می شوند، زیرا بسیاری از دفاتر طراحی حتی مفاهیم آماده ای را بر اساس چنین برنامه هایی ایجاد می کنند.ساندویچ پانل ها در نسخه های دیواری و سقفی موجود هستند که معمولاً برای انواع سازه های زیر معمول است:

  • انبارها و مراکز لجستیکی
  • امکانات تولید
  • کارگاه ها
  • سردخانه ها و فریزرها ( پانل های مخصوص سردخانه PU-F )
  • نمایشگاه های اتومبیل
  • مغازه ها
  • امکانات ورزشی و تفریحی (استخرها و سالن ها)  


clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...