جمعه سیاه (Black Friday) چیست؟

اولین بار جمعه ارزون یا جمعه سیاه در آمریکای شمالی آغاز شد. از آنجایی که روز شکرگزاری همیشه در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر است، جمعه بعدی اغلب به عنوان تعطیلات غیررسمی در نظر گرفته می شود و مردم در آن روز به خرید کریسمس می پردازند.  از آنجایی که بسیاری از شرکت ها تعطیل هستند و مردم در مرخصی تعطیلات می باشند، مغازه ها برای شروع فصل کریسمس قیمت ها را کاهش می دهند - از نظر تاریخی فقط برای یک روز.

خرده فروشی ها در دیگر کشورها نیز از آن زمان به این روند پی برده‌اند و بیش از یک دهه پیش به آن منتقل شدند. بین سال‌های 2010 و 2013، جمعه ارزون به تدریج در کشورها شتاب گرفت. در سال 2014، جمعه سیاه به اوج فروش آنلاین قبل از کریسمس تبدیل شد و بسیاری از خرده فروشان آنلاین از آن زمان به آن پایبند مانده اند. 

جمعه سیاه

 در ایران نیز چند سالی است که در روز جمعه ارزون که مصادف با 5 آذر است، بعضی فروشگاه ها مثل دیجی کالا، بانی مد، برنس مد، نوین چرم، چرم مارال و برخی از فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی اقدام به فروش کالاهای حراجی می کنند. البته این تخفیف ها در ایران فقط مربوط به پوشاک و لوازم بهداشتی آرایشی می باشد و تخفیف خاصی به لوازم الکترونیکی تعلق نمی گیرد.

جمعه سیاه در مقابل دوشنبه سایبری

بهترین معاملات جمعه سیاه، در کمال تعجب، در جمعه سیاه نیستند. بسیاری از خرده فروشان، از جمله آمازون، فروش را زودتر ارائه می دهند و خود جمعه سیاه را ارتقا می دهند. رقابت امسال بسیار شدید است، فروشگاه‌ها در حال ابداع راه‌های جدیدی برای دریافت پول هستند. 

دوشنبه سایبری، دوشنبه بعد از جمعه سیاه، یک رویداد خرید آنلاین 24 ساعته است که برای متقاعد کردن مردم برای انجام خرید آنلاین ایجاد شده است و اکنون به عنوان توسعه فروش جمعه سیاه دیده می شود.

دوشنبه سایبری

دوشنبه سایبری در برخی سال ها از جمعه ارزون از نظر کل فروش پیشی گرفته است. در امریکا در سال 2020، فروش دوشنبه سایبری به 10.8 میلیارد دلار رسید که از کل فروش 9.4 میلیارد دلاری جمعه سیاه پیشی گرفت.

جمعه سیاه یک روز محبوب خرید آنلاین نیز هست. در سال 2020، بیش از 100 میلیون نفر در جمعه سیاه به صورت آنلاین خرید کردند، در مقایسه با 93.2 میلیون نفر در سال 2019.

فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ مانند Best Buy و Walmart ممکن است به تلاش برای جذب خریداران جمعه ارزون به فروشگاه‌های خود ادامه دهند، اما در سال 2020، 60 درصد از خریداران تعطیلات گفتند که قصد خرید آنلاین دارند. اگرچه خریداران هرگز خرید حضوری از فروشگاه را به طور کامل رها نمی‌کنند، اما از خرده‌فروشان انتظار دارند که یک جایگزین آنلاین راحت ارائه دهند. بسیاری از خرده فروشان با اجازه دادن به مشتریان برای خرید آنلاین و خرید در فروشگاه شاهد افزایش فروش هستند.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...