یک لیفتراک در ساعت چقدر دیزل مصرف می کند؟

سوال رایج بسیاری از دارندگان لیفتراک بالقوه این است که یک واحد در هر ساعت کارکرد چقدر سوخت دیزل مصرف می کند؟تولیدکنندگان لیفتراک خودرو، عملکرد واحد را آزمایش می‌کنند و تخمین‌های هدایت‌شده‌ای از مصرف سوخت ارائه می‌دهند، با این حال تعدادی از عوامل ممکن است بر مصرف لیفتراک در طول کار تأثیر بگذارند. این پست به طور خلاصه برخی از عوامل رایج را که باید در محاسبه مصرف سوخت لیفتراک در نظر گرفته شوند، بررسی می کند.

لیفتراک دیزلی

لیفتراک دیزلی چیست و مصرف سوخت آن چقد می باشد؟

در بین لیفتراک ها بر اساس مقدار مصرف سوخت، لیفتراک دیزلی پر قدرت‌ترین نوع لیفتراک با توجه به مقدار سوخت مصرفی آن می باشد.به شکلی که تنها با ۱ لیتر از سوخت این ماشین در مقایسه با لیفتراک های دیگر، می‌توان میزان قدرت و انرژی آن را به طور چشمگیری حس نمود.بنابراین ظرفیت و تناژ لیفتراک‌های دیزلی بسیار زیاد می باشد (با تناژ ۲ تا ۷۰ تن) و از آن برای جابه‌جایی وسایل و بارهای سنگین در صنایع مختلف استفاده می شود.لیفترام های دیزلی با توجه به گنجایش باری و قدرتشان بهترین به بهترین وسایل جابه‌جایی  در محیط‌های باز (بدن سقف) تبدیل شده اند. از آنجایی که این نوع از لیفتراک ها به دلیل نوع سوخت‌شان دود (کم اما  قابل مشاهده) تولید می‌کنند، بنا به انتشار بخار اگزوز و ذرات دیزل در محیط های بسته استفاده نمی شوند زیر آلودگی های زیادی دارند.با توجه به این که لیفتراک‌های دیزلی تنها در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، حساسیت آن‌ها در مقابل گرد و خاک و آب نسبت به سایر لیفتراک‌ها بیشتر بوده و این مسئله از جمله مشکلاتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.اگرچه فیلترهای موجود در مسیر گازوئیل از ورود آب حاصل از بخار بدنه‌ی باک به سیستم سوخت رسانی لیفتراک دیزلی جلوگیری می‌کنند و این امر تنها در صورت سهل‌انگاری سرویس کار اتفاق می‌افتد، اما پمپ انژکتور لیفتراک به آب حساس بوده و می‌تواند منجر به زنگ زدگی سوزن و در نتیجه دود کردن ماشین شود.اما چه عواملی بر مصرف سوخت این ماشین ها تاثیر گذار است؟

عواملی که ممکن است بر مصرف سوخت دیزل لیفتراک تأثیر بگذارد

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر مصرف سوخت لیفتراک تأثیر بگذارد. چهار عامل اصلی در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

1- اندازه و وزن بارها

اندازه و وزن بارهایی که بلند می شوند ممکن است تأثیر قابل توجهی بر میزان سوخت مصرفی لیفتراک در حین کار داشته باشد.به طور کلی یک لیفتراک سوخت بیشتری مصرف می کند تا بتواند بارهای سنگین تر یا مسافت های بالاتر را بلند کند زیرا انرژی مورد نیاز برای بالابر بیشتر است.

2- مسافت های سفر

لیفتراک هایی که باید مسافت های طولانی را در حالی که بار کامل دارند طی کنند، به دلیل طولانی شدن سفر، احتمالاً سوخت بیشتری مصرف می کنند.برای کاهش مصرف سوخت، توصیه می‌شود که یک بررسی محلی برای بهینه‌سازی مکان‌های حمل و نقل و همچنین مسیرهای سفر در داخل تأسیسات انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور غیر ضروری طولانی نیستند و مسافت کلی را که لیفتراک برای طی کردن نیاز دارد کاهش می‌دهد.

لیفتراک

3- رفتار اپراتور

روشی که یک اپراتور لیفتراک را هدایت می کند می تواند بر مصرف سوخت آن تأثیر زیادی بگذارد. در طول آموزش، به اپراتورها توصیه می شود که بهترین عملکرد را برای یافتن تعادل مناسب بین بهره وری و عملکرد/بازدهی پیدا کنند.بهترین شیوه های اپراتور ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خاموش کردن دستگاه در زمانی که از آن استفاده نمی شود - یک لیفتراک در حالت آماده به کار همچنان سوخت مصرف می کند، البته با نرخ کاهش یافته، اگر برای مدت زمان طولانی یا چندین بار در طول یک شیفت در حال کار باشد، مصرف سوخت لیفتراک افزایش می یابد.
  • شتاب تدریجی - به جای فشار دادن سریع پدال گاز لیفتراک که به دنبال شتاب سریع است، رانندگان آموزش می بینند که به تدریج پدال را فشار دهند تا شتاب گیری صاف تا رسیدن به حداکثر سرعت انجام شود.شتاب سریعتر سوخت بیشتری مصرف می کند.

4- نگهداری پیشگیرانه و روتین

تعمیر و نگهداری مناسب برنامه ریزی شده لیفتراک نه تنها عملکرد بهینه دستگاه را حفظ می کند همچنین می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.نگهداری یا تعویض صحیح قطعات قدیمی مانند لاستیک ها می تواند مصرف سوخت لیفتراک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.لاستیک‌های آسیب‌دیده یا کم باد ممکن است موجب شوند که اپراتورها که لیفتراک را سخت‌تر برانند و عملکرد بیشتری را از موتور واحد بخواهند که مصرف سوخت و راندمان را کاهش دهد.برای دارندگان سیستم‌های تله‌متری لیفتراک‌های دیزلی می‌توانند خوانش‌های دقیق سطح سوخت را برای یک لیفتراک یا کل ناوگان کنترل کرده و ارائه دهند.با خواندن سطح سوخت در شروع و پایان شیفت، مدیران و مالکان ناوگان می‌توانند روندی در مورد مصرف سوخت یک واحد در شیفت‌ها ایجاد کنند و اینکه آیا واحد برای به حداکثر رساندن بهره‌وری و در عین حال مصرف کمترین سوخت ممکن، کار می‌کند یا خیر.

مزایای بکارگیری لیفتراک های دیزلی

لیفتراک دیزلی برای استفاده در فضای باز ایده‌آل است برای اینکه دود اگزوزش به‌راحتی در فضا پخش می‌شود که باعث خطرات محیطی و سلامتی برای کارکنان نشود درحالی‌که در فضای بسته احتمال این خطرات بسیار زیاد است. البته کاتالیزورها و فیلترهای اگزوز می‌توانند دودهای سمی را کمتر کنند و لیفتراک را برای استفاده اضطراری در فضای داخلی تا حدودی امن‌تر کنند.موتور دیزلی مصرف سوخت مؤثرتری در مقایسه با موتورگازی دارد. یک مخزن معمولی ٥٠ لیتری گازوئیل در کارکرد مشابه، خیلی بیشتر از یک کپسول ١٨ کیلویی گاز دوام می‌آورد.گشتاور بیشتر یک موتور دیزلی در مقایسه با موتورگازی گزینه بهتری برای پیچ‌ها و سربالایی‌ها ارائه می‌دهد و قدرت بیشتری برای بکسل کردن ایجاد می‌کند و در ترکیب با الحاقیه کمک زیادی به جمع‌آوری شن و ماسه می‌کند.عملکرد یک لیفتراک دیزلی معمولاً از مشابه برقی بهتر است علاوه بر اینکه شتاب و سرعت بالابری بهتری هم دارد. اگر الحاقیه هیدرولیک مانند کلمپ قابل چرخش، فورک پوزیشنر ( به نوعی از الحاقیه لیفتراک گفته می‌شود که وظیفه آن هدایت بارها با اندازه های مختلف با سرعت بالا است) و رول گیر نیاز باشد، لیفتراک دیزلی به‌راحتی توان تأمین انرژی را دارد؛ اما لیفتراک برقی در این شرایط انرژی زیادی از باتری مصرف می‌کند و زود تخلیه می‌شود.هزینه تعمیر و نگهداری لیفتراک دیزلی از لیفتراک گازی کمتر است برای اینکه موتور دیزلی ساختار محکم‌تری دارد و با چرخش کمتری کار می‌کند که طول عمرش را بیشتر می‌کند.

معایب بکارگیری لیفتراک های دیزلی

لیفتراک دیزلی در هنگام کار سروصدای زیادی دارد که برای کارکنان آزار دهنده و ناسالم است.دود اگزوز قوی دارد که سمی است، ردپای کربنی زیادی دارد و برای محیط‌زیست خطرناک است. ضمناً، ممکن است در یک فضای بسته سنسور دود را تحریک کند! البته تجهیزات جانبی کنترل دود اگزوز قابل افزودن هستند اما هزینه بالایی دارند.سایز بزرگ‌تری دارد که به فضای بیشتری برای کار نیاز دارد اما در فضای باز مشکلی پیدا نمی‌کند. اگر داخل ساختمان پارک شود، فضای بیشتری نیاز دارد.قیمت خرید بیشتری نسبت به لیفتراک گازی دارد اما نسبت به لیفتراک برقی ارزان‌تر است.هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری نسبت به لیفتراک برقی دارد اما از لیفتراک گازی کم‌هزینه‌تر است.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...