کمبود سلنیوم و یا ویتامین E در گوسفند

سلنیوم و ویتامین E در رژیم غذایی گوسفند ضروری هستند و برای جلوگیری و ترمیم آسیب سلولی در بدن با یکدیگر همکاری می کنند. کمبود هر دو سلنیوم و ویتامین E می تواند باعث از بین رفتن شیر مادر، کاهش تولید پشم، کاهش باروری میش، کاهش پاسخ ایمنی و بیماری عضلات سفید شود. کمبود سلنیوم در مناطق بارانی زیاد شایع است در حالی که کمبود ویتامین E زمانی رخ می دهد که گوسفندان به مدت طولانی در حال تغذیه خشک هستند. هر دو عنصر کمیاب را می توان به عنوان مکمل ارائه داد.

چرا سلنیوم و ویتامین E در رژیم غذایی گوسفند مهم هستند؟

سلنیوم و ویتامین E در رژیم غذایی گوسفند ضروری هستند. سلنیوم یک عنصر کمیاب است که با ویتامین E برای جلوگیری و ترمیم آسیب سلولی در بدن کار می کند. سلنیوم و ویتامین E هر دو در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند و برای رشد، تولید مثل و جلوگیری از بیماری های ماهیچه های سفید حیاتی هستند.

سلنیوم در خاک یافت می شود و توسط گیاهان جذب می شود. گوسفندها سلنیوم را با گیاهانی که می خورند مصرف می کنند. ویتامین E بیشتر در غذای سبز یافت می شود. هر دو سلنیوم و ویتامین E برای مدت کوتاهی در بدن، عمدتا در کبد ذخیره می شوند، بنابراین تغذیه مداوم این مواد مغذی بهترین تولید ممکن را تضمین می کند.

کمبود سلنیوم و یا ویتامین E در چه شرایطی ایجاد می شود؟

کمبود هر دو سلنیوم و ویتامین E می تواند باعث از بین رفتن شیر مادر، کاهش تولید پشم، کاهش باروری میش، کاهش پاسخ ایمنی و بیماری عضلات سفید شود.

در استرالیای غربی، شایع ترین تظاهر کمبود در یک یا هر دوی این مواد مغذی ضروری، بیماری عضلات سفید است. اگر فقط ماهیچه های اسکلتی تحت تأثیر قرار بگیرند، ممکن است منجر به سندرم بدحالی شود ، اما اگر عضله قلب تحت تأثیر قرار گیرد ممکن است مرگ ناگهانی رخ دهد.

کدام گوسفندها بیشتر در معرض خطر هستند؟

در WA ، بیماری ماهیچه سفید بیشتر اتفاق می افتد:

  • در نوزادان در ماههای خشک اواخر تابستان و پاییز (کمبود ویتامین E)
  • در بره ها در زمستان-بهار (کمبود سلنیوم) هنگامی که غذای سبز فراوان است، به ویژه اگر از میش های کمبود سلنیوم متولد شده باشد.
  • بره ها و گوسفندان شیرخوار که به سرعت رشد می کنند بیشتر در معرض خطر هستند. این حیوانات جوان تقاضای بیشتری برای سلنیوم و ویتامین E برای رشد دارند و از فرصت کمتری نسبت به بزرگسالان برای جمع آوری ذخایر بدن این دو برخوردار بوده اند.

چه چیزی باعث کمبود این ها در گوسفند می شود؟

گوسفندان مستعد ابتلا به کمبود سلنیوم در هنگام چرا هستند:

  • مراتعی که در خاکهای کمبود سلنیوم رشد می کنند (مانند خاکهای اسیدی که میزان بارندگی سالانه آنها بیش از 410 میلی متر است)
  • مراتع سرسبز و به سرعت در حال رشد
  • مراتع غالب حبوبات
  • شخم هایی که کودهای سنگین یا طولانی مدت حاوی گوگرد یا سوپر فسفات دریافت کرده اند.
  • کمبود ویتامین E در گله های گوسفند شیرخوار در WA در طول دوره طولانی و خشک تابستان و پاییز که غذای سبز کمیاب است، بسیار گسترده است. بره های دیررس که کمتر از سه ماه از علوفه سبز استفاده کرده اند بیشتر متاثر می شوند.

کمبود ویتامین E اغلب با تغذیه شیرخواران به مدت طولانی (2 تا 3 ماه) با غذای خشک، یونجه و غلات با دسترسی کم یا بدون دسترسی به غذای سبز همراه است. ذخایر ویتامین E در رژیم غذایی غلات بالا سریعتر کاهش می یابد.

علائم کمبود سلنیوم ویا ویتامین E چیست؟

علائم کمبود شامل موارد زیر است:

  • رشد ضعیف
  • راه رفتن سفت
  • قوس به عقب
  • لنگش ظاهری
  • بی میلی به حرکت
  • مرگ های ناگهانی

کمبود سلنیوم و یا ویتامین E در گوسفند

دامپزشک چگونه می تواند کمک کند؟

تشخیص به موقع بیماری و درمان برای به حداقل رساندن تولید و تلفات موجودی ضروری است. یک دامپزشک می تواند با جمع آوری نمونه های خون یا پس از مرگ برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، به تشخیص کمبود سلنیوم یا ویتامین E کمک کند.

دپارتمان صنایع اولیه و توسعه منطقه ای، استرالیای غربی (DPIRD) تحقیقات دامپزشکی یارانه ای را برای بیماری های دامی با تلفات زیاد یا علائم بیماری مشابه به یک بیماری عجیب و غریب یا قابل گزارش ارائه می دهد تا احتمال تشخیص زودهنگام را افزایش داده و شرکای تجاری را ارائه دهد. با شواهدی مبنی بر اینکه ما عاری از بیماریهای خاص هستیم.

درمان ها چیست؟

سلنیوم

برای بهبود سریع هنگامی که حیوانات علائم قابل مشاهده ای از کمبود سلنیوم را نشان می دهند، درمان معمول تزریق سلنیوم است. برای اطلاع از میزان صحیح دوز و دفعات درمان برای هر محصول، برچسب آن را بخوانید و با دامپزشک خود مشورت کنید.

توجه: هنگام دادن چندین مکمل سلنیوم مراقب باشید تا از تجویز بیش از حد خودداری کنید. مصرف دوز خوراکی یک میلی گرم سلنیوم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده یا تزریق 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن زنده، برای بره ها می تواند کشنده باشد، بنابراین پیروی از دستورالعمل های برچسب محصول بسیار مهم است.

ویتامین E

گوسفندهایی را که دارای  کمبود ویتامین E هستند با مقدار 2000 میلی گرم آغشته کنید. این مدت حدود شش هفته طول می کشد. گوسفندهای مبتلا به شدت ممکن است 2-3 هفته پس از اولین دوز به دوز اضافی نیاز داشته باشند. اگر لوپینوز بر گوسفندان نیز تأثیر می گذارد ، یک مرطوب کننده 4000 میلی گرم ویتامین E موثرتر است.

در جایی که گوسفندها خیلی ضعیف هستند و نمی توانند به حیاط بیاورند، پودر ویتامین E را به دانه های اضافی در مزرعه بمالید تا 2500-4000 میلی گرم ویتامین E در هر گوسفند تهیه شود.

گوسفند مبتلا در صورت انتقال به مراتع حاوی علوفه سبز، مانند چندساله فعال تابستانی، بهبود خواهند یافت. ویتامین E موجود در خوراک سبز به طور کلی کمبود را طی یک هفته برطرف می کند.

چگونه می توانم از کمبود سلنیوم گوسفندم جلوگیری کنم؟

سلنیوم

در مورد املاکی که قبلاً مشکلات مربوط به کمبود سلنیوم وجود داشته است، مالکان ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرند:

استفاده از واکسن همراه با سلنیوم (موثر برای 6-8 هفته). 4-6 هفته قبل از بره دادن به میش های باردار بدهید

شستشو یا تزریق سلنیوم به بره ها در هنگام علامت گذاری

دادن گلوله های سلنیوم  به صورت خوراکی در زمان از شیر گرفتن (بسته به محصول 1 تا 3 سال موثر است)

استفاده از کود سلنیوم (قرقره یا چیپس) به مراتع مرتع (به مدت سه سال موثر است). اگر از کودهای سلنیوم در شخم های کافی استفاده شود ، این می تواند جایگزین استفاده از گلوله های سلنیوم شود

تغذیه مکمل های معدنی حاوی سلنیوم، توجه داشته باشید که مصرف فردی این مکمل ها می تواند در یک گله بسیار متغیر باشد.

ویتامین E

برای پیشگیری از کمبود ویتامین E ، 6-8 هفته پس از سبز شدن مرتع، و سپس هر هشت هفته تا زمانی که خوراک سبز در دسترس قرار نگیرد، به آن آب خیس کنید. تهیه غلات تحت درمان با ویتامین E جایگزینی برای خیساندن گوسفندان است. در تابستان و پاییز، دسترسی به علوفه سبز مانند مراتع و درختچه های چند ساله را فراهم کنید.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...