آیا تلفن های هوشمند رابط کاربری جدید انسان و ماشین هستند؟

در عصر جدید کار، مدیران و مهندسان کارخانه به طور همزمان به تلفن های هوشمند روی می آورند تا ببینند ماشین آلات مختلف در کارخانه چگونه کار می کنند. اما آیا این بدان معناست که رابط کاربری سنتی ماشین و انسان(HMI)  در حال از بین رفتن است؟

بسیاری از تولیدکنندگان اتوماسیون صنعتی، مانند ABB ، Haas ، Rockwell و Siemens، شروع به معرفی اتصال تلفن های هوشمند به ماشین آلات خود کرده اند. پیوند دادن یک ربات مونتاژ یا یک دستگاه CNC با تلفن هوشمند شما مزایای مختلفی مانند کنترل از راه دور و هشدارهای وضعیت را ارائه می دهد. از آنجا که بیشتر ماشین ها به این طریق به هم متصل می شوند، می توان تصور کرد که تلفن های هوشمند HMI جدید هستند.

HMI

محکم و همه جا

HMI ها برای ماندن در اینجا هستند و رفته رفته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اگر کمی به آن فکر کنید، تقریباً همه چیز دارای HMI است، از دستگاه قهوه ساز تا پیچیده ترین خط مونتاژ. استفاده از HMI بسیار ساده است. برخلاف گوشی های هوشمند، نیازی نیست حتما دستکش ها را بردارید، تنظیمات آن را مشخص کنید و منتظر بمانید تا برنامه بارگیری شود یا در منوی پیچیده ای حرکت کند.

نه تنها سادگی آنها، بلکه استحکام آنها نیز باعث می شود HMI ها به ابزاری ارزشمند تبدیل شوند. اکثر نمایشگرهای کریستال مایع(LCD)  در HMI ها را می توان با دستکش استفاده کرد. علاوه بر این، صفحه شیشه ای تلفن ها به راحتی آسیب می بینند، به عنوان مثال هنگام تماس با قطعات فلزی یا مواد شیمیایی. بنابراین صفحه نمایش HMI های سنتی به طور منحصر به فردی برای محیط تولید مناسب است.

عیب یابی

البته HMI ها بدون مشکل نیستند. هنگامی که صفحه شروع به چشمک زدن می کند، کمتر پاسخگو می شود یا دستگاه نیاز به چندین تلاش برای روشن شدن دارد، در این صورت تجربه کاربر به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد. خبر خوب این است که بسیاری از این مسائل را می توان به راحتی برطرف کرد. در مرحله اول، چشمک زدن صفحه نمایش علامتی است که نیاز به تعویض نور پس زمینه HMI دارد. دوم، با وجود اینکه HMI ها برای محیط های سخت طراحی شده اند، صفحه های LCD در واقع بسیار حساس هستند. فقط از انگشتان خود برای کارکردن با آن استفاده کنید و در صورت عدم پاسخگویی صفحه لمسی، آن را تعویض کنید.

اگر HMI شما قبل از شروع به چندین بار راه اندازی مجدد نیاز دارد، ممکن است به دلیل مشکل نرم افزاری یا مشکل در منبع تغذیه داخلی باشد. سازنده، یا یک تامین کننده قطعات اتوماسیون خوب، باید بتواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. مهم است که اپراتورها این مشکل را زود تشخیص دهند و قبل از اینکه HMI به طور کامل از کار بیفتد، از متخصصان کمک بخواهند. یکی از مزایای اصلی HMI نسبت به تلفن های هوشمند این است که تقریباً تمام قطعات آن به صورت جداگانه قابل تعویض است. در عین حال، برخی از قابلیت های کاربردی که در تلفن های هوشمند استفاده می شود، اکنون به HMI ها معرفی شده است. اکنون می توان کنترل های اپراتور را متحرک کرد و گرافیک را بزرگتر کرد یا چرخاند تا دید بهتری از فرایندها ایجاد شود.

HMI آینده

HMI ها در حال تکامل هستند. کلیدهای طولانی مدت تقریباً به طور کامل به نفع راه حل های مبتنی بر پنل که هزینه نصب را به شدت کاهش می دهد، ناپدید شده اند، زیرا به ازای یک اتصال فیزیکی برای هر دکمه، یک سیم مورد نیاز است. با استفاده از اینترنت صنعتی اشیاء(IIoT) ، ماشین آلات و ربات ها به طور فزاینده ای بر الگوریتم های پیچیده لحظه ای تکیه می کنند که برای خرد کردن تمام داده های درگیر به اتصال به اینترنت نیاز دارند. بنابراین، HMI ها در حال حاضر تنها یکی از چندین روش مدیریت ورودی و خروجی داده های یک ماشین هستند.

معرفی فرمان دستگاه های مبتنی بر تلفن های هوشمند گام بعدی در این فرایند است. تلفن های هوشمند در واقع برای دریافت هشدار بسیار مفید هستند، به عنوان مثال در زمان خرابی. چنین هشدارهایی با یک راه حل مبتنی بر برنامه مدیریت می شوند و معمولاً اتصال دستگاه های شما به اینترنت را ضروری می کند. با این حال، تکیه کامل بر تلفن های هوشمند خطر نادیده گرفتن موقعیت مرکزی که HMI ها در تولید آن دارند را به خطر می اندازد.

HMI

ظهور تبلت ها

تبلت ها راهی برای ترکیب مزایای تلفن های هوشمند و HMI در یک دستگاه واحد ارائه می دهند. تبلت ها را می توان تقویت کرد تا در برابر سایش و پارگی محیط صنعتی مقاومت کند. همچنین می توان یک نرم افزار ویژه را بارگذاری کرد که دسترسی، کنترل و دید یکسانی با HMI های موجود داشته باشد.

با این حال این واقعیت که تبلت ها از دستگاه جدا می شوند، مزایای استانداردسازی کنترل ها، جایگزینی های نرم افزاری و سخت افزاری را در کل کارخانه ارائه می دهد. انواع مختلف ماشین ها، دیگر نیازی به نصب HMI مخصوص خود ندارند. علاوه بر این، تبلت ها می توانند با امنیت نرم افزاری بهبودیافته مجهز شده و بتوانند دقیقاً مشخص کنند که چه کسی مجاز به دسترسی به کدام دستگاه است.

واضح است که آینده HMI ها در چندین نوع دستگاه است. ماشین های جدیدتر امکان اتصال به تبلت ها و اتصال تلفن های هوشمند را فراهم می کنند، در حالی که تجهیزات قدیمی هنوز به HMI های سنتی متکی هستند. بنابراین، مهم است که فناوری قدیمی در کنار جدیدترین نوآوری ها به طور موثر مدیریت شود.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...