چگونه عارضه از هم پاشیدگی داخلی (Internal Breakdown) را در میوه سیب کاهش دهیم؟

در مقالات قبلی علائم بیماری از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب توضیح داده شده است. همانطور که پیشتر بیان شد، از هم پاشیدگی داخلی نتیجه اکسیداسیون مایعات در بافت های داخلی سیب بوده و در موارد شدید، بافت گوشتی میوه اسفنجی می شود. مطالعات نشان داده است که در سیب های مبتلا به این عارضه عمدتا کمبود بور و فسفر نیز وجود دارد و ممکن است به همراه آن عارضه واترکور و core flush نیز مشاهده شود.

Core flush : تغییر رنگ رنگ صورتی یا قهوه ای گوشت میوه در اطراف تخمدان و دانه های سیب است که معمولاً حاصل تجمع دی اکسید کربن بوده و در سیب های ذخیره شده در کیسه های پلاستیکی شیوع بیشتری دارد.

مطالعات مختلفی به منظور بررسی تاثیر تامین املاح معدنی نظیر بور، فسفر و کلسیم بر کاهش علائم این بیماری انجام شده است.

بررسی انجام شده نشان داد، فسفر می تواند از هم پاشیدگی داخلی را در سیب کاهش دهد و مقاومت سیب برای تحمل دمای پایین افزایش یافته و عارضه قهوه ای شدن داخلی و core flush  در سیب به حداقل می رسد.

 

الف: بررسی تاثیر تامین فسفر بر کاهش عارضه از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب

آزمایشات نشان می دهد که فسفات امکان ذخیره سازی طولانی مدت میوه سیب را بهبود می بخشد و بروز عوارض ناشی از نگهداری سیب در سردخانه مانند از هم پاشیدگی داخلی، قهوه ای شدن داخلی را کاهش می دهد.

تاثیر فسفر یر کاهش علائم از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب

 

نمودار فوق نشان می دهد سیب هایی که به ازاء هر 100 گرم از وزنشان، مقدار 14.1 میلی گرم فسفات داشته اند، پس از گذشت 5 ماه از ذخیره سازی در سردخانه علائم از هم پاشیدگی داخلی را آن هم فقط به میزان 20% نشان داده اند، در حالیکه در سیب هایی که مقدار فسفر در آنها به ازاء هر 100 گرم از میوه سیب حدود 9.4 میلی گرم بوده است علائم بیماری پیش از ماه سوم ذخیره سازی در سردخانه بروز کرده و تا ماه پنجم به بیش از 90 درصد رسیده است.

 

اما فسفر از چه منابعی تامین شود؟ آیا همه منابع تامین فسفر تاثیر یکسانی بر کاهش علائم دارند؟

نتایج آزمایشات انجام شده نشان داده است که تاثیر کودهای مختلف بر کاهش بروز علائم در سردخانه متفاوت است.

منابع تامین فسفر برای کاهش بروز بیماری از هم پاشیدگی داخلی در سیب

مطالعات انجام شده نشان داد که استفاده از کود فسفات آمونیوم بیش از سایر کودها عارضه قهوه ای شدن داخلی را کاهش می دهد. همینطور کود فسفات کلسیم بیشترین تاثیر را بر کاهش عارضه core flush در میوه سیب در طول مدت ذخیره سازی در سردخانه دارد.

ب: بررسی تاثیر تامین کلسیم بر کاهش عارضه از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب

کمبود کلسیم در سیب، عارضه از هم پاشیدگی داخلی را در طی نگهداری در سردخانه افزایش می دهد. علیرغم اینکه تامین کلسیم به مقدار کافی در کودهای باغبانی اهمیت دارد، اما به تنهایی کافی نبوده و لازمست بر سطح میوه نیز در چند نوبت اسپری شود. هرچه تعداد اسپری بیشتر باشد کلسیم بیشتری توسط میوه سیب جذب شده و باعث بهبود کیفیت سیب می گردد.

تاثیر کلسیم بر کاهش عارضه از هم پاشیدگی داخلی سیب

مطالعات نشان می دهد، احتمال بروز بیماری از هم پاشیدگی داخلی در میوه هایی که حداقل 6 بار در معرض اسپری کلسیم قرار گرفته اند به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

ج: بررسی تاثیر تامین بور بر کاهش عارضه از هم پاشیدگی داخلی در میوه سیب

مطالعات نشان داده است علیرغم اینکه در میوه هایی که عارضه از هم پاشیدگی داخلی در آنها بروز کرده است، کمبود بور مشاهده شده است، تامین زیاد آن نیز ، بروز این عارضه را در طی ذخیره سازی در سردخانه افزایش می دهد. کمبود بور و یا تامین بیش از حد آن، سبب افزایش بروز این عارضه در حین نگهداری در سردخانه می گردد.

بر اساس مطالعات انجام شده، تامین مناسب فسفر از طریق کودهای مناسب، تامین کلسیم از طریق کود و اسپری کردن بر سطح میوه حداقل در 6 نوبت و تامین بهینه بور برای درختان سیب، می تواند بروز عوارضی نظیر از هم پاشیدگی داخلی، قهوه ای شدن داخلی و core flush را در میوه سیب در طول مدت ذخیره سازی در سردخانه کاهش دهد. از میان این سه عنصر، تاثیر تامین فسفر به مراتب بیشتر است. همانطور که پیشتر نیز بیان شد، تامین فسفر مورد نیاز درخت سیب، می تواند عارضه از هم پاشیدگی داخلی را در سیب کاهش دهد؛ در این حالت مقاومت سیب برای تحمل دمای پایین افزایش یافته و عارضه قهوه ای شدن داخلی و core flush  در سیب به حداقل می رسد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...