روز جهانی ایمنی غذا در 7 ژوئن

روز جهانی ایمنی غذا در 7 ژوئن: WHO بر اهمیت امنیت غذایی در دوره Covid-hit    تاکید می کند.

در 7 ژوئن 2021 ، روز جهانی ایمنی غذا در سال جاری ، موضوع "غذای ایمن امروز برای فردایی سالم" است. با این اوصاف، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأکید می کند که تولید و مصرف غذای بی خطر فواید فوری و طولانی مدت برای مردم ، کره زمین و اقتصاد دارد.

روز جهانی غذا

7 ژوئن هر سال در سطح جهانی با "روز جهانی ایمنی غذا" مطابق با سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، که سالانه برای افزایش آگاهی در مورد خطرات ناشی از مواد غذایی و کمک به پیشگیری ، کشف و مدیریت بیماری های ناخوشایند ، برگزار می شود ،   در اصل از طریق امنیت غذایی مناسب به توسعه پایدار انسانی کمک می کند. امسال ، یعنی در 7 ژوئن 2021 ، ناظران جهانی ایمنی مواد غذایی به ویژه خطرات مرتبط با شیوه های مضر غذا خوردن را در زمینه بیماری همه گیر ویروس کرونا (Covid-19) برجسته می کنند ، که گمان می رود از دو سال پیش از "بازار مرطوب" در ووهان چین در بین انسان ها گسترش یافته است.

بازار مرطوب چین

 لزوم برقراری روز جهانی ایمنی غذا از سال 2016 به بعد در چندین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قطعنامه ای در 20 دسامبر 2018 توسط مجمع به تصویب رسید تا 7 ژوئن را به عنوان روز "تجلیل از مزایای بی شمار مواد غذایی بی خطر" تعیین کند. از طریق روز جهانی ایمنی غذا ، WHO تلاش می کند تا ایمنی مواد غذایی را در دستور کار عمومی قرار دهد و از بار بیماری های منتقله از غذا در سطح جهان بکاهد. به گفته آژانس بهداشت عمومی ، "ایمنی غذا تجارت همه افراد است."

ایمنی غذا

مجمع جهانی بهداشت (WHA) با تصویب قطعنامه ای در تاریخ 3 آگوست سال 2020 ، 7 ژوئن - روز جهانی ایمنی غذا - را به عنوان یک روز مهم برای افزایش آگاهی در تمام سطوح در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج و تسهیل اقدامات اعلام کرد. برای جلوگیری از بیماری های منتقله از غذا در سطح محلی ، ملی ، منطقه ای و جهانی ؛ برای تقویت تلاش های جهانی برای ایمنی مواد غذایی برای کاهش بار بیماری های منتقله از غذا.

در روز جهانی ایمنی مواد غذایی امسال ، موضوع "امروز غذای ایمن برای یک فردای سالم" است. با این اوصاف ، سازمان جهانی بهداشت قصد دارد این واقعیت را تأکید کند که تولید و مصرف غذای بی خطر فواید فوری و بلند مدت برای مردم ، کره زمین و اقتصاد دارد. WHO اظهار داشت: "شناخت ارتباطات سیستمی بین سلامت مردم ، حیوانات ، گیاهان ، محیط زیست و اقتصاد به ما در تأمین نیازهای آینده کمک می کند."

از آنجا که بیماری های منتقله از نظر غذا معمولاً از نظر چشم قابل رویت نیستند و ماهیت آن عفونی یا سمی است ، ایمنی غذا نقش مهمی در اطمینان از ایمن ماندن غذا در هر مرحله از زنجیره غذایی دارد - از تولید تا برداشت ، فرآوری ، ذخیره سازی ، توزیع ، تا آخر به تهیه و مصرف. یک اقدام احتیاطی اساسی جلوگیری از آلودگی از طریق باکتری ها ، ویروس ها ، انگلی ها یا مواد شیمیایی است.

کرونا و ایمنی غذا

در وب سایت WHO آمده است: "ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک بین دولت ها ، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. همه باید از مزرعه تا میزغذا دیگر نقشی داشته باشند تا از ایمن و سالم بودن غذایی که مصرف می کنیم اطمینان حاصل کنند."

در روز جهانی ایمنی غذا ، باید ذکر شود که گرچه در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد انتقال Covid-19 با غذا ارتباط دارد.اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) پیشنهاد می کنند که به طور کلی آداب و رسوم مناسب ایمنی مواد غذایی رعایت شود، معیارهای ایمنی  شامل شستن دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه قبل از تهیه یا خوردن غذا است ، و بررسی دقیق احتمال آلودگی محصولات غذایی در هنگام نگهداری یا بسته بندی را انجام دهید.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...