تفاوت بین کولر گازی و چیلر چیست؟

یکی از زمینه های گرمایش و سرمایش هوا در یک خانه یا تاسیسات تجاری که اغلب در مورد آن سوال می شود، تفاوت بین کولر گازی( اسپلیت) و چیلر تهویه مطبوع است. در حالی که هر دو به طور کلی اهداف یکسانی از نظر تنظیم دمای هوا دارند، هر سیستم به شیوه‌ای بسیار متفاوت عمل می‌کند و نتایج بسیار متفاوتی ایجاد می‌کند. در اینجا تفاوت های کلیدی وجود دارد که باید بدانید .

کولر گازی

تفاوت های چیلرها و کولر های گازی

همانطور که به نظر می رسد، یک دستگاه کولر گازی دمای یک اتاق را تنظیم می کند. بسته به تنظیمات آن می تواند هوا را به گرم یا سرد تبدیل کند. همچنین برای رطوبت زدایی یک منطقه طراحی شده است. با تنظیم روی سرمایش، از یک اصل تبرید استفاده می‌شود: کندانسور گرما را حذف می‌کند و در سمت "گرم" کولر گازی قرار دارد. کندانسورها گرما را به هوا یا آب یا مایع گلیکول منتقل می کنند و آن را از هوایی که در گردش است خارج می کنند.در اکثر کولر گازی ها که برای خنک‌سازی طراحی شده‌اند، مبرد اصلی آب سرد است. هوا از یک کویل مایع سرد عبور می کند و گرما از هوا به آب سرد منتقل می شود. آب سرد از طریق چرخه عبور می کند تا آب سرد همیشه هنگام ورود هوا وجود داشته باشد. در چیلرها، گرما از طریق سیکل تبرید فشرده سازی بخار یا جذب از مایع خارج می شود. مایع خنک‌شده از لوله‌های ساختمان و کویل‌ها در هواگیرها یا از واحدهای فن کویل عبور می‌کند که به رطوبت زدایی هوا کمک می‌کند.

تفاوت های سرمایشی

از اسپلیت معمولا در واحدهای ساختمانی کوچک (کمتر از ۱۵۰ متر) استفاده می شود. حتی در واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر نیز باید به ازای هر اتاق یا سالن یک اسپلیت در نظر گرفته شود تا بتوان به سطح آسایش مطلوب در همه آنها رسید. معمولا از اسپلیت فقط برای سرمایش استفاده می شود و برای گرمایش باید یک سیستم جداگانه مانند پکیج و رادیاتور (شوفاژ) یا موتورخانه و رادیاتور در نظر گرفت. زیرا اسپلیت هم قدرت گرمایشی ضعیفی دارد و هم اینکه استفاده از برق برای گرمایش (به جای گاز شهری) در ایران صرفه اقتصادی ندارد. در این واحدها و یا حتی واحدهای بزرگتر از این به جای چند کولر گازی می توان از یک مینی چیلر به عنوان سیستم سرمایش استفاده نمود که هم از نظر قیمت و هم سطح آسایش گزینه بهتری خواهد بود.

اما از چیلر و مینی چیلر برای سرمایش ساختمان های مسکونی با چندین واحد کوچک تا بزرگ ، سالن های بزرگ ، اماکن اداری ، تجاری ، سوله صنعتی ، ورزشی ، آموزشی ، اقامتی و … به صورت مرکزی استفاده می شود. بدین شکل که چیلر در فضای بیرون از ساختمان (روی بام یا حیاط یا موتورخانه) مستقر شده و به چندین فن کویل یا هواساز موجود در قسمت های مختلف ساختمان با لوله کشی آب سرد متصل می شود. همچنین برای گرمایش نیز می توان آبگرم پکیج یا موتورخانه را به همین فن کویل ها یا هواسازها متصل نمود (مطابق شکل زیر). فن کویل ها یا هواسازها نیز در تابستان با آب سرد شده توسط چیلر ، درجه حرارت و رطوبت هوای ورودی به ساختمان را تنظیم کرده و هوای خنک و مطبوع را به گردش در می آورند. در زمستان نیز آبگرم در کویل فن کویل ها جاری شده و فن جاسازی شده در فن کویل ها با دمیدن هوا از اطراف کویل داغ، هوا را گرم و در ساختمان به گردش در می آورند. در مقیاس بزرگتر (برای ساختمان های بزرگ) به جای مینی چیلر از چیلر و به جای پکیج از بویلر موتورخانه ای استفاده می شود.

چیلر

فرایند خنک سازی چیلر و کولر گازی

به طور کلی چیلرها با هوا و آب خنک می شوند. چیلرهای هوا خنک در خارج از یک مرکز قرار دارند و کویل های کندانسوری دارند که توسط هوای فن محور خنک می شوند. چیلرهای آب خنک معمولاً در داخل قرار دارند و آب به یک هیت سینک یا خنک کننده خارجی بازیافت می شود. خنک کننده خارجی می تواند شامل یک برج خنک کننده یا در برخی موارد، یک سیستم خنک کننده با تغذیه آب باشد که در دفع حرارت کارآمدتر است.چیلرها نیز با وسایل مختلف تغذیه می شوند. چهار نوع وجود دارد: رفت و برگشتی، گریز از مرکز، اسکرو و جذبی. سه مورد اول توسط الکتروموتورها، بخار یا توربین های گاز تغذیه می شوند. نیروی جذب توسط یک منبع گرما، مانند بخار یا آب گرم تامین می شود. به طور کلی، مدیریت گرمایش و هوا در یک محیط تولیدی، در صورت دخالت تجهیزات، توسط چیلر انجام می شود.

کولر گازی

سایر تفاوت های چیلر و کولر گازی

کولر های گازی برای تنظیم دما در ساختمان های کوچک ( کمتر از 150 متر) مناسب می باشند و برای هر اتاق به صورت جداگانه یک یونیت داخلی لازم است اما چیلر ها برای ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ به صورت سرمایش مرکزی قابل استفاده هستند و ظرفیت خنک کنندگی بالایی دارند. چیلر ها در خنک سازی  هتل ها و سالن های بزرگ و فرایندهای صنعتی در کارخانه ها کاربرد دارند. به خاطر لزوم استفاده از یونیت های جداگانه برای هر واحد از نظر زیبایی کولر های گازی نمای مناسبی برای ساختمان های بزرگ با واحدهای متعدد ندارند اما با استفاده از چیلر ها در پشت بام یا موتورخانه مرکزی آسیبی به نمای ساختمان نمی رسد.هر دو سیستم برای تنطیم میزان سرمایش مناسب هستند اما برای تنطیم رطوبت چیلر ها گزینه خوبی هستند. با اتصال چیلر به یک واحد هواساز می تواند میزا رطوبت ساختمان را تعیین کرد. با وجود این که در یونیت داخلی کولر گازی فیلتر هوا وجود دارد اما واحدهای هواساز متصل به چیلرها به خاطر داشتن فیلتر هپا می توانند تا 99 درصد هوا را فیلتر کنند. چیلر ها با فیلتر کردن هوای ورودی به ساختمان فیلتراسیون بهتری را ارائه می دهند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...