روش‌های عایق کاری جداره‌های سردخانه

یکی از اهداف اصلی عایق کاری، جلوگیری از ورود و خروج هوای سرد یا گرم از محیط سردخانه می باشد. انواع مختلفی از عایق کاری سردخانه در دسترس می باشد مانند سیستم های برودتی که از موادی چون چوب، پشم شیشه، پلی استایرن  و فوم می استفاده می نمایند. در سردخانه اکثرا برای عایق کاری جداره ها از از فوم و پلی استایرن استفاده می شود که بین جداره داخلی و خارجی بصورت مایع تزریق می شود و تمام منافذ را پر می کند و پس از سرد شدن به دیواره های سردخانه می چسبد و در نهایت استحکام و عایق کاری دستگاه می شود. روش های مختلفی برای عایق سازی جداره های سردخانه وجود دارد. در ادامه ی این پست به ذکر این روش ها می پردازیم.

عایق حرارتی و کاربرد آن

گرما پس از گذشت زمان به محیط سرد حرکت می کند. بنابراین برای جلوگیری از بین رفتن محیط سرد شده، از عایق حرارتی کمک می گیرند. با بکار گیری عایق‌ حرارتی، محیط داخل سردخانه در تابستان، خنک و در زمستان، گرم می شود. با در نظر گرفتن چنین موضوعی داشتن انتخابی درست در خرید عایق حرارتی، پیش از هر چیزی می بایستی دمای محیط و شرایط آب و هوایی محیط سردخانه را در نظر داشته باشید. علاوه براین ضخامت عایق حرارتی، می بایست بدر حدی باشد که از حدر رفتن انرژی محیط جلوگیری کندعایق حرارتی مناسب باید دارای مقاومت حرارتی و فشاری بالا، مقاومت در برابر قارچ ها و رطوبت و را دارا باشد. عایق های حرارتی به طور معمول در دیوارها و سقف‌ها، به ویژه دیوارهای بیرونی محیط که در آن گرما به دست می‌آید یا از دست می‌رود، نصب می شوند. اگر سردخانه شما در محلی که آب و هوا در فصول مختلف، متفاوت است، عایق‌کاری شما باید با اصول طراحی صحیح همراه شود. اگر محل زندگی شما همیشه گرم یا سرد است، عایق شما با در نظر گرفتن این موضوع در طراحی گنجانده می‌شود.

این عایق‌ها به دو شیوه‌ی سنتی و جدید در جداره‌ی سردخانه‌ها به کار می‌روند. در روش سنتی عایق‌های حرارتی نظیر پانل‌های چوبی به وسیله پوشش‌هایی فلزی همچون آلومینیم روکش می‌شوند. به این ترتیب از استحکام بیش‌تری برخوردار شده و افزون بر آن از ساییدگی آن‌ها جلوگیری می‌شود. حد فاصل پانل‌ها هم از مواد عایق و درزگیر پر می‌شود. در نهایت لایه‌ی ایجاد شده روی مصالح ساختمانی نصب می‌شود. در روش جدید عایق‌هایی همچون پلی‌اورتان در داخل پوشش پلاستیکی قرار گرفته و به صورت یک فوم درمی‌آیند. لبه‌های این پانل‌های مرکب ایجاد شده به شکل زبانه و فاق به خوبی در داخل هم کلاف شده و هم را می‌پوشانند(بدون درز). نصب این گونه سازه‌ها (ساندویچ پانل) بسیار آسان و سریع است. همچنین از این سازه‌ها در دیوارها و سقف سردخانه‌ها استفاده می‌شود. پانل‌های سقفی از این نوع بر روی تیرآهن‌ها قرار می‌گیرند. مقاومت حرارتی این گونه سازه‌های جدید در جدول زیر با توجه به ضخامت آن‌ها درج شده است.

عایق‌های حرارتی متداولی که امروزه به منظور کاهش هدایت حرارتی در جداره‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از:

  •  چوب پنبه
  •  پشم شیشه
  •  فراورده‌های پتروشیمی همچون پلی اورتان و پولی استیرن

 

جدول

کاهش انتقال حرارت در جداره ها

در بحث کاهش انتقال حرارت در جداره‌ها، می‌توان از فاصله‌های هوایی به عنوان عایق استفاده کرد. فاصله‌ی هوایی مذکور با هوای بیرون در ارتباط بوده و تهویه می‌شود. این فاصله‌ی هوایی افزون بر این که موجب کاهش انتقال حرارت در جداره می‌شود، در جلوگیری از نفوذ رطوبت از فضای خارجی به داخل سردخانه موثر است. فشار جزئی بخارآب در فضای داخل سردخانه کمتر از این فشار در محیط بیرون است، بنابراین مقداری بخارآب به داخل نفوذ خواهد کرد.

بخار آبی که به جداره‌ی داخلی نفوذ کرده، در اثر سرمای موجود در سردخانه به مایع و حتی جامد تبدیل می‌شود. وجود آب و یخ که رساناهای حرارتی خوبی هستند، موجب از بین بردن بتن و دیگر مصالح موجود در جداره هم می‌شوند. علاوه بر آن، ویژگی مواد عایق موجود در جداره‌ی داخلی بر اثر وجود آب مایع و یخ تا حدود زیادی کاهش یافته و حتی از بین می‌رود. برای جلوگیری از رطوبت می‌توان از قیرگونی در جداره‌ها استفاده کرد. وضعیت طراحی و انتخاب مصالح و مواد عایق برای کف سردخانه، با دیواره‌های جانی و سقف متفاوت است. اگر جنس کف سردخانه از بتن خالص باشد، بر اثر ایجاد برفک در کف و نفوذ رطوبت، بتن به سادگی ترک خورده و از بین می‌رود. افزون بر آن، وجود برفک روی کف موجب سر شدن آن می‌شود. بنابراین اغلب برای کف سردخانه از چوب استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی کف سردخانه‌ها، افزون بر استفاده از عایق‌های حرارتی همچون پلی اورتان، زیر کف در مواقع ضروری به وسیله هوای گرم یا کویل‌های الکتریکی گرم می‌شود.

ساندویچ پانل

استفاده از عایق فایبرگلس در سردخانه

فایبرگلاس (یا شیشه فیبر) که از الیاف شیشه ای بسیار ریز تشکیل شده است  یکی از عایق ترین مواد عایق است. معمولاً در دو نوع عایق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد: پتو (روتختی و رولت) و پر کردن شل و همچنین به صورت تخته های سفت و عایق مجرای نیز در دسترس است.
اکنون تولید کنندگان محصولات عایق فایبرگلاس با چگالی متوسط ​​و با چگالی بالا تولید می کنند که مقادیر R کمی کمی بالاتر از خفاش های استاندارد دارند. محصولات متراکم تر برای عایق بندی مناطق با فضای حفره محدود مانند سقف های کلیسای جامع در نظر گرفته شده اند.
شیشه های فایبرگلاس با چگالی بالا برای دیواره های گل میخ 2 در 4 اینچ (51 در 102 میلی متر) دارای مقداری R-15 است ، در مقایسه با R-11 برای انواع "چگالی کم". یک نبرد با چگالی متوسط ​​R-13 را برای همان فضا ارائه می دهد. قاب های با چگالی بالا برای دیوارهای قاب 2 در 6 اینچ (51 در 152 میلی متر) R-21 را ارائه می دهند ، و خفاش هایی با چگالی بالا برای فضاهای 8.5 اینچی (216 میلی متر) تقریباً یک مقدار R-30 دارند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...