ویژگی های بهداشتی انبار و سردخانه

ساختمان انبار و سردخانه باید سالم  و از وسعت کافی با تجهیزات مناسب برخوردار باشد و طراحی کلی آن باید طوری باشد که به آسانی نظافت، تمیز و ضد‌عفونی شود. همچنین طراحی آن به گونه‌ای باشد که از نفوذ و لانه‌گزینی حشرات، جوندگان و پرندگان جلوگیری به عمل آید.

الف- کف ساختمان باید از جنس مقاوم در برابر عوامل مکانیکی و شیمیایی انتخاب شود.

ب- جنس مواد ساختمانی دیوارها باید در برابر رطوبت و مواد سترون کننده مقاوم و دارای رنگ روشن باشد و محل اتصال آن‌ها با دیوار، کف و سقف، زاویه تند نداشته باشد تا تمیز کردن آن باسهولت بیشتری انجام شود.

ج- سقف باید دارای رنگ روشن و ارتفاع کافی باشد و به گونه‌ای طراحی شود که از تراکم بخارآب و فراهم آوردن زمینه‌ی رشد و نمو قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری نماید.

د- پنجره‌ها باید دارای سطح صاف، قابل شست‌وشو و جنس مقاوم باشند و نیز مجهز به توری مناسب و ضد زنگ و در صورت نیاز مجهز به سایه‌بان باشد تا از نفوذ گرما و نور به طور مستقیم به داخل ساختمان جلوگیری شود.

ه-درها نیز باید دارای سطوح صاف،قابل شست‌وشو وجنس مقاوم باشند و از وسایل جلوگیری از نفوذ حشرات مانند :پرده هوا،رشته‌ها و نوارهای آویزان وتوری مناسب برخوردار باشند.

برای جلوگیری از نفوذ جوندگان و تغییرات ناگهانی فشار و دمای داخل انبار و سردخانه، بهتر است از درهای دو مرحله‌ای (دهلیزی) استفاده شود.

و- تهویه‌ی قسمت‌های مختلف انبار و سردخانه باید به طور مرتب به میزان کافی انجام گردد تا از تغییرات دما و تراکم بخار آب جلوگیری شود.برای انجام تهویه بهتر است از سیستم هوای مثبت استفاده شود.

در این سیستم، هوای خارج پس از صاف شدن و در صورت نیاز گرم یا خنک شدن از راه مسیرهای جانبی به داخل انبار پمپ شده و موجب می‌شود که هوای داخل انبار از محل‌های نفوذ خارج گردد و مانع از ورود گرد و غبار و حشرات به داخل شود.

ز-سرویس‌های بهداشتی،مجهز به آب گرم و سرد و صابون‌های مایع ضدعفونی‌کننده موجود باشد.

ح- کف پساب بهتر است گرد باشد. زیرا در بسیاری از موارد آلاینده در زاویه و گوشه‌ها جمع شده، تمیز کردن آن‌ها مشکل است. کف و دیوارهای پساب، باید ضد اسید باشند.

ط- سالن یا سالن‌های تأسیسات باید از ساختمان اصلی جدا ولی نزدیک به آن باشد تا اتلاف انرژی به کمترین مقدار برسد. در نصب لوله‌های ارتباط بین واحد تأسیسات، انبار و سردخانه، ارتفاع را باید طوری تنظیم کرد که وسایل جابه‌جا کننده‌ی مواد بتوانند بدون اشکال از زیر آن عبور کنند. همچنین کلیه‌ی لوله‌ها باید به تناسب شرایط جوی محل، عایق پیچی شوند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...