کنترل رطوبت در سردخانه‌های مواد غذایی

هنگامی که هوا وارد مخازن سردخانه می‌شود، همزمان با کاهش دما به زیر نقطه شبنم (dew point)، مقدار رطوبت آن کاهش می‌یابد و آب بر روی سطوح سرد متراکم می‌شود. بخصوص در سیم‌پیچ‌های خنک‌کننده سیستم تبرید.

با چرخش هوا در اطراف سیستم‌ های خنک‌کننده، هوا گرم می شود و از رطوبت نسبی آن می کاهد. هوای گرمتر از هر سطحی که بتواند، از جمله محصولاتی که در سردخانه قرارداده شده‌اند، رطوبت را می‌گیرد. این فرایند منجر به کاهش وزن محصول تا 20% شده و سلول‌های محصول کدرتر می‌شوند که بر ظاهر، کیفیت و ماندگاری محصول تأثیر نامطلوبی خواهد داشت و همه این موارد در نهایت منجر به کاهش ارزش موجودی‎ خواهند شد.

راه حل چیست؟ بالا بردن رطوبت نسبی تا حد تعادل با محصول.

شرایط مطلوب با توجه به نوع خاص میوه، سبزیجات، گلها یا سایر محصولات غذایی ذخیره شده در سردخانه متفاوت است، اما به طور معمول، رطوبت حدود 95٪ RH در دمای کمی بالاتر از انجماد مورد نیاز است. برای محصولات ذخیره شده در شرایط دمایی گرمتر نیز سطح رطوبت حدود 75٪ RH  مناسب است. رطوبت مورد نیاز به طور مساوی در سراسر محیط انبار سردخانه به هوا وارد می‌شود.

داستان اینجا تمام نمی‌شود، بازارهای تجاری و بسیاری از انبارهای توزیع مدرن که توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای اداره می‌شوند از رطوبت دهی موثر بهره‌مند می‌شوند، به اطمینان از حفظ کیفیت تولید از طریق زنجیره تأمین کمک می‌کنند.

 

کنترل رطوبت در سردخانه

 

از مزایای سیستم‌ های رطوبت‌ ساز در سردخانه‌ مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا بردن رطوبت نسبی مانع از دست رفتن رطوبت محصولات می‌شود.
سطح رطوبت مناسب باعث حفظ کیفیت محصول می‌شود.
ظاهر تر و تازه ارزش محصول را افزایش می‌دهد.
حفظ وزن محصول منجر به سودآوری بییشتری می‌شود.
مدت زمان نگهداری طولانی‌تر و ماندگاری بیشتر، کاهش ضایعات را در پی خواهد داشت.
رطوبت‌دهی مستقیم سالن‌ها، تضمین می‌کند که سطح رطوبت مناسب در تمام فضای سالن به طور مساوی باشد، و این امر باعث حفظ کیفیت محصول خواهد شد.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...