کنترل کننده‌ های مدار سردخانه

از آنجایی که کنترل کردن دستی بخش‌ های گوناگون سردخانه مواد غذایی کار مشکلی است و نمی‌تواند دقیق باشد اغلب کار سردخانه‌ها تا حد زیادی به صورت خودکار انجام می‌گیرد. به علاوه اگر سیستم به صورت دستی و سنتی عمل کند به متخصصان بسیار ماهری نیازخواهد بود.در موارد تنظیم دما، رطوبت نسبی در اتاق‌های سرد، تغذیه اواپراتورها، تنظیم ظرفیت سردخانه با میزان بار سرمایی، تنظیم دمای کندانسورها، شروع کار، خروج از حالت یخ زدگی و برفک لازم است کنترل خودکار انجام شود. در ادامه این پست به ذکر مواردی برای کنترل کننده های مدارد سردخانه می پردازیم 

مدار سرخانه

انواع کنترل کننده های مدار

ما در اینجا برخی از سیستم‌های خودکار را به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد. طبیعی است که به کار افتادن هریک از سیستم‌های ایمنی، نشان دهنده یک حالت غیر عادی است که قبل از راه‌اندازی دوباره باید علت آن را پیدا کرد و آن را تعمیر کرد. زیرا این وسایل برای عملکردهای مقطعی طراحی شده‌اند و نمی‌توانند برای مدت طولانی شرایط را کنترل کنند.

کنترل کننده فشار کندانسور

 یکی از این کنترل کننده ها ، در صورت افزایش فشار داخل کندانسور، برای جلوگیری از فشار داخل کندانسور، برای جلوگیری از فشار اضافی و ترکیدن لوله‌ها، گردش کمپرسور را قطع می‌کند. این حالت ممکن است بر اثر گرفتگی لوله‌های خنک کننده یا گرم شدن ماده‌ی مبرد به دلیل از کار افتادن سیستم گردش آب یا پروانه‌های خنک کننده هوا و یا هر عامل دیگری که باعث کاهش کارایی خنک کردن مایع مبرد در دستگاه کندانسور شود، بروز کند.البته این سیستم به تنهایی قادر به پیشگیری از خطرات احتمالی نیست و روش‌های محافطت کننده دیگری مثل شیرهای فشار ایمنی و ... ضروری است.

کنترل کننده مایع مبرد

 دستگاه کنترل کننده‌ی دیگر در شرایط کاهش فشار تبخیر مایع مبرد، کمپرسور را از کار خواهد انداخت. کاهش فشار در شرایطی که کم‌تر از فشار اتمسفر باشد، خطر ورود هوا را به مدار سرمازا در پی خواهد داشت. بیش‌ترین خطر، کم شدن دمای تبخیر به مقدار زیاد و احتمال خراب شدن محصولات  و یا به طور کلی سیستم سردخانه می‌باشد. دلایل زیادی می‌توانند باعث کاهش فشار تبخیر در اواپراتورها شود؛ مانند از کار افتادن فن‌های تبخیرکننده، ایجاد برفک زیاد، نشتی ضعیف، کشیده شدن روغن به طور ناگهانی به درون سیستم، باز ماندن ترموستات‌ها در حالت باز  و ...

کنترل کننده روغن کمپرسور

درسیستم‌ هایی که کمپرسورها مجهز به پمپ روغن‌کاری هستند، تعیین سطح روغن کمپرسور و حداقل مقدار آن برای روغن‌کاری مناسب، نیاز به سیستم کنترل کننده دارد. در هر صورت کاهش مقدار روغن، گرفتگی مسیر عبور و یا صافی‌ها و ... منجر به افزایش اصطکاک کمپرسور و خطر سوختن آن خواهد گردید. کمپرسورهای صنعتی در فشاری حدود 0.35 کیلوپاسکال بر سانتی‌متر مربع تنظیم می‌گردند که با کاهش فشار روغن به پایین‌تر از این مقدار، کمپرسور خاموش خواهد گردید.

کنترل کننده فشار آب

شیر تنظیم آب نیز از کنترل کننده‌های مهم در مدار سردخانه است. این شیر در ورودی کندانسور نصب می‌شود و فعالیت آن به تخلیه‌ی کمپرسور بستگی دارد. این شیر، جریان آب از کندانسور را تنظیم می‌کند تا آب بیش از حد نباشد و بیرون نریزد. براین اساس هنگام خاموش بودن کمپرسورها، فشار در کندانسور پایین آمده، برای خنک کردن کندانسور به آب هم نیازی نیست. بنابر این شیر تنظیم بسته می‌شود و از مصرف آب و یا چرخش بی‌دلیل آن در سیستم جلوگیری می‌شود.

کنترل کننده شیر انبساط

شیرهای انبساط در اصل مرز بین دو قسمت فشار بالا و فشار پایین در مسیر مایع مبرد هستند. شیر انبساط دو عمل انجام می‌دهد: یکی مقدار مایع مبرد در اواپراتور و دیگری نگه‌داری اختلاف بین فشار بالا و پایین در مدار سرمازا. انواع مختلفی دارند که همگی آن‌ها خودکار هستند. در سردخانه صنعتی پیشنهاد می‌شود به موازات شیر انبساط یک کنترل کننده دستی نیز نصب شود تا در هنگام شکسته شدن شیر ، از خاموش یا بسته شدن سردخانه جلوگیری کند.انواع شیر انبساط عبارتند از:شیر انبساط ترمواستاتیکی ،شیر شناور فشار پایین و شیر شناور فشار بالا.

کنترل کننده های فشار

همانگونه که از اسم آن مشخص است کنترل کننده های فشار جهت حفاظت در مقابل فشار مکش خیلی پایین یا فشار دیسک شارژ بالا استفاده می شود و در سیستم های تبرید تجاری و صنعی و تهویه مطبوع بکار گرفته می شود.کنترل کننده فشار نقش دستور دادن به کمپرسور جهت قطع یا شروع عملیات تبرید و علاوه براین کنترل صنعت کندانسورهای هوایی را بر عهده دارد، تا از صدمات احتمالی به سیستم تبرید جلوگیری کند.برای کمپرسورهای یک اسب بخار به بالا کنترل کننده های فشار کارایی بسیاری دارند، به دلیل اینکه با استفاده از کنترل کننده های فشار از وضعیت فشار در دستگاه های مربوطه اطلاع پیدا خواهید کرد چرا که فشار با میزان برد ارتباط مشابهی دارد. انواع کنترل کننده های فشار به عبارت زیر می باشند:

low pusher (کنترل کننده فشار پایین) یا همام LPC
high pusher ( کنترل کننده فشار بالا) یا همان HPC
کنترل کننده فشار روغن (oil.p.c)


low pusher ( کنترل کننده فشار کم)

این نوع کنترل کننده با نام کنترل کننده فشار کم نسبت به دو انواع دیگر اهمیت بیشتری دارد و اگر بخواهیم در یک سیستم تبرید از یکی از کنترل کننده های فشار استفاده کنیم، کنترل فشار پایین ضروری تر است،  زیرا فشار کم نشان دهنده ی دمای پایین در اواپراتور ها می باشد و فشار بالا نشان دهنده ی دمای بالا در اواپراتور است که دانستن این نکته در انتخاب کنترل کننده فشار به شما کمک بزرگی می کند.

high pusher( کنترل کننده فشار بالا)

کنترل کننده فشار بالا همانند کنترل کننده فشار کم می باشد، ولی با این تفاوت که فشار در بخش فشار قوی در کندانسور و کمپرسور بالا رفت، برق مدار فرمان سیستم را قطع خواهد کرد و این امر موجب جلوگیری از صدمات احتمالی مثل شکستن سوپاپها و خرابی قسمتهای مکانیکی می شود.

تبرید صنعتی و تجاری

oil pusher(کنترل کننده فشار روغن)

این کنترل کننده در کمپرسور هایی قابل استفاده می باشد که دارای پمپ روغنی جدا بوده که با میل لنگ کمپرسور نصب می‌شوند و با دوران میل لنگ پمپ روغن بکا می افتد و علاوه بر روغن کاری بهتر، موجب کارکرد بهتر قطعات متحرک که داخل کمپرسور می باشند، می گردد.اگر روغن  کمپرسور از کمترین حد مجاز باشد، کمپرسور پس از دو دقیقه از کار افتاده و خاموش می شود؛ اگر کنترل کننده فشار روغن از کار افتاده باشد باید آن را پیدا کرد و به صورت دستی تنظیم مجدد شود که کنترل کننده فشار روغن الکترونیکی دارای انواع گوناگونی مثل آلکو، دانفوس، جانسون کنترل (پن) می باشد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...