چالش‌های پیش روی صنعت سردخانه

صنعت سردخانه به عنوان بخشی حیاتی از زنجیره تأمین مواد غذایی عمل می‌کند. اما، مانند هر بخش دیگر، این صنعت با چالش‌های زیادی در بازار امروز روبرو است. با داشتن یک انبار سردخانه کاملاً مدیریت شده، هر تأسیساتی می‌تواند آمادگی لازم برای پاسخگویی به چالش‌هایی که اکنون صنعت سردخانه با آن روبرو است، را افزایش دهد. با توجه به نیاز به داشتن سردخانه‌ صنعتی برای نگهداری و حفظ محصولات در مقیاس بزرگ و تجاری دما و شرایط سردخانه بسیار مهم و تاثیرگذار است. لذا ممکن است در روند نگهداری این محصولات در سردخانه‌ها مشکلات به وجود بیاید که دراین مقاله به عمده‌ترین مشکلات رایج در نگهداری محصولات در سردخانه‌های صنعتی اشاره خواهیم کرد.مدیریت انبار سردخانه یک مهارت کاملاً تخصصی است که نیاز به دانش جامع در مورد بخش‌های مختلف سردخانه، توانایی نظارت بر فرآیندهای رخ داده در داخل و خارج از تأسیسات و راه‌حل‌های تکنولوژیکی جدید و نوآورانه دارد.مراکز توزیع در سراسر کشور با چالش‌های مشابهی روبرو هستند، خواه بهینه‌سازی فضا، خواه روش‌های جابجایی کالا یا ادغام سیستم‌های خودکار. با این حال، مدیران عملیات و تدارکات تاسیسات سردخانه در شرایط منحصر به فردی قرار دارند که نه تنها مسئول حفظ کیفیت و ایمنی اقلام و محصولات حساس خود هستند، بلکه همچنین باید ایمنی و رفاه کارکنان خود را تحت این شرایط خاصِ زیست محیطی حفظ کنند.

مشکلات سردخانه

 نگهداری یک انبار سردخانه در واقع بسیار  پیچیده می باشد. به طور مثال، مناطق مختلف یک انبار باید بر اساس نوع محصولاتی که در آنجا ذخیره می‌شوند، در دمای مختلفی نگهداری شوند: محصولات تازه باید در دمای 55 درجه فارنهایت نگهداری شوند، محصولات لبنی باید دقیقاً بالای دمای انجماد در 34 درجه فارنهایت نگهداری شوند، گوشت باید درست زیر دمای انجماد در 28 درجه فارنهایت ذخیره شود و بستنی باید در منفی10 درجه فارنهایت نگهداری شود.مناطق مختلف در داخل یک تأسیسات سردخانه برای نگهداری، جلوگیری از فاسد شدن و افزایش ماندگاری محصولات گوناگون به دمای منحصر به فردی نیاز دارند. چالش هایی که درصنعت سردخانه پیش می آید به صورت زیر است: 

 نیاز به فضای بیشتر

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که صنعت سردخانه در حال حاضر با آن روبروست، بزرگترین سود آن نیز است. آگاهان صنعت تخمین می‌زنند که فضای ذخیره سازی سرد بعنوان مثال در ایالات متحده از سال 2019 تا سال 2024 باید تا 100 میلیون فوت مربع افزایش یابد. اما متأسفانه، آمار ساخت سردخانه‌ های جدید نتوانست با این میزان همگام شود. در سه ماهه چهارم سال 2019، سازندگان فقط 4.5 میلیون فوت مربع فضای سردخانه اضافه کردند. در نتیجه، انبارها باید با افزایش تقاضا برای خدمات خود، با فضایی که دارند کارایی بهینه‌تری داشته باشند.انبارهای خشک موجود به خوبی به فضای سردخانه تبدیل نمی‌شوند زیرا ارتفاع استاندارد به طور قابل توجهی متفاوت است. ارتفاع سقف انبارهای خشک معمولاً فقط 34 تا 36 فوت است، اما در سردخانه معمولاً به 40 تا 60 فوت می‌رسد. این تفاوت‌ها به این معنی است که مشاغل یا باید به ساخت و سازهای جدید اعتماد کنند و یا روش‌هایی برای کارآمدتر کردن فضای ذخیره سازی موجود پیدا کنند.

ساخت سردخانه

 افزایش فشار برای اتوماسیون

بخشی از افزایش کارایی، یافتن تجهیزات کم‌مصرف برای انبارها است. حداکثر 70 درصد هزینه‌های عملیاتی صرف کار یدی در این صنعت می‌شود. اگرچه آموزش و نگهداری کارمندان به دلیل شرایط سخت محیط کار و دمای هوا دشوار است.اتوماسیون و سایر عناصر صرفه‌جویی در کار می‌توانند به امکانات برای استفاده بهتر از فضا و نیروی کار موجود کمک کنند. در حالی که بسیاری این راه‌حل‌ها را با رباتیک یکی می‌دانند، همه تجهیزات خودکار در این گروه قرار ندارند. برخی به سادگی از زمان کار انسان برای یک کار معین می‌کاهند. به عنوان مثال، یک دستگاه  freezer spacer removal  می تواند نیروی انسانی را تا 95٪ در مقایسه با عملکرد دستی کاهش دهد. وسایلی از این دست، تلاش کارگران برای انجام کارهای فردی را کاهش می‌دهد و باعث کارآیی بیشتر آنها هنگام کار در تأسیسات سردخانه می‌شود.

 تغییرات در ساخت و ساز

گرچه نیاز به انبار سرد همچنان زیاد است، اما چالشهایی در زمینه افزایش انبارهای جدید وجود دارد. به عنوان مثال، این صنعت به تعداد فزاینده‌ای از انبارهای سردخانه ساخته شده بدون ثبت نام مستاجر احتیاج دارد. این ساخت و سازهای جدید نیاز به فضای املاک و مستغلات را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از انبارهای شخص ثالث فقط از قراردادهای کوتاه مدت استفاده می‌کنند، و اجاره یک ساختمان قبل از انتقال برای شرکت‌ها را دشوارتر می‌کند.

طراحی چیدمان برای ذخیره سازی محصولات

ممکن است ثابت نگه داشتن سرما ساده باشد، اما چندین عامل خارجی و محیطی می‌توانند بر مناطق ذخیره‌سازی تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل داشتن یک چیدمان انبار سردخانه که کاملاً طراحی شده بسیار مهم است. راه‌حل‌های عملی عبارتند از ذخیره‌سازی کوچک محصولات در منطقه‌ی سرد برای کاهش هزینه‌های سرمایش و گزینه‌های ذخیره‌سازی با تراکم بالا برای به حداکثر رساندن کل مقدار ذخیره‌سازی که مکان شما می‌تواند مدیریت کند.

اتوماسیون در سردخانه

حفظ رطوبت در محیط سردخانه

بسیاری از تأسیسات سردخانه فقط دمای تنظیم شده‌ی بین 32 تا 37 درجه فارنهایت را ارائه نمی‌دهند، همچنین گزینه‌های اضافی انبارداری از جمله محیط، فریزر و خدمات کنترل شده از لحاظ آب و هوا را فراهم می‌کنند. هر یک از این گزینه‌های ذخیره‌سازی نیاز به شرایط و درجه حرارت خاصی دارد که باید به دقت کنترل و تنظیم شود. مدیران باید با تلاش زیاد سطح رطوبت، تجمع رطوبت و تغییرات فصلی را كنترل كنند و همچنین اطمینان حاصل كنند كه واحدهای ذخیره‌سازی آنها یك محیط كنترل شده را برای جلوگیری از فاسد شدن و آسیب‌های دیگر حفظ می‌كنند.هر محصولی که در سردخانه ذخیره می‌شود برای جلوگیری از فاسد شدن و آسیب‌های دیگر به شرایط ویژه‌ای نیاز دارد. تغییر در محیط، ناکارآمدی ساختمان، قطعی برق و اختلال در عملکرد تجهیزات می‌توانند بر کیفیت سردخانه تأثیر منفی بگذارند. انبارهای مناسب، نظارت شبانه‌روزی دارند تا شیفت‌های غیرمنتظره را انجام دهند و سریعاً تغییرات را اعمال کنند تا تلفات محصول کاهش یابد زیرا این کار هزینه‌بر است و باید به موقع انجام شود.

کم شدن انرژی باتری با دمای سرد محیط

مشکل دیگر این است که دمای بسیار سرد، انرژی باتری‌های الکتریکی را کاهش می‌دهد. هنگام کار در تاسیسات سردخانه، باتری لیفتراک به طور متوسط ​​می‌تواند بین 20 تا 50 درصد سریعتر از آنچه در یک فضای استانداردِ انبار کم می‌شود، کاهش یابد. بنابراین ممکن است یک باتری که باید هشت ساعتِ مداوم کار کند، در یک محیط سرد یا فریز فقط چهار تا شش ساعت دوام بیاورد.به همین دلیل است که لیفتراک‌های برقی که در انبارهای سردخانه استفاده می‌شوند اغلب دارای باتری‌های ولتاژ بالاتر هستند. برای مثال، هنگامی که یک لیفتراک مجهز به باتری 12 ساعته است، حتی اگر کاهش چرخه ناشی از دما 25٪ باشد، این لیفتراک برای یک شیفت 8 ساعته همچنان کار می‌کند.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...