انواع تجارت الکترونیک و فروشگاه آنلاین

اگر هر نوع فروش یا تجارت را به صورت الکترونیکی انجام دهیم، آن را تجارت الکترونیکی یا فروش آنلاین می نامیم. به سادگی، می توان گفت که تجارت الکترونیکی فرایند خرید یا فروش کالا، محصولات یا خدمات از طریق رسانه الکترونیکی است. این یک مدل تجاری است که به صاحبان مشاغل و افراد اجازه می دهد از طریق اینترنت چیزهایی خرید و فروش کنند.

فروشگاه آنلاین

آمازون،eBay ،Flipkart و غیره از وب سایت های تجارت الکترونیک پیشرو در جهان هستند. سیستم های پرداخت الکترونیکی به طور گسترده ای در آن سایت های تجارت الکترونیک استفاده می شود. در اینجا ما به طور کلی از روش های مختلف پرداخت الکترونیکی مانند کارت های اعتباری/بدهی، بانکداری اینترنتی برای خرید یا فروش محصولات استفاده می کنیم. فروشگاه های تجارت الکترونیک شیوه خرید امروز ما را تغییر داده است.

انواع تجارت الکترونیک (فروشگاه آنلاین)

اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید، به یکی از این نوع تجارت ها وارد می شوید.

6  نوع تجارت الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • تجارت به تجارت (B2B)
  • تجارت از مصرف کننده (B2C)
  • مصرف کننده تا مصرف کننده(C2C)
  • مصرف کننده تا تجاری(C2B)
  • تجارت تا مدیریت(B2A)
  • مصرف کننده تا مدیریت(C2A)

هر 6 نوع تجارت الکترونیکی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس ماهیت معامله طبقه بندی می شوند.

دانستن اینکه کسب و کار شما در چه مقوله ای قرار دارد به شما کمک می کند تا درباره فرصت ها و تهدیدات خود خلاقانه فکر کنید. بنابراین، قبل از شروع کسب و کار تجارت الکترونیک، باید با هر نوع مدل کسب و کار آشنا شوید.

B2B

1- تجارت الکترونیکی از تجارت به تجارت (B2B)

تجارت الکترونیکی(Business to Bussiness) را می توان به سادگی تجارت بین شرکت ها تعریف کرد. این دو شرکت با یکدیگر تجارت می کنند. به عنوان مثال، تولیدکننده ای که عمده فروشی را انجام می دهد یا محصول را به خرده فروش می فروشد. در اینجا عمده فروشان، تولید کنندگان و خرده فروشان همه مشاغل جداگانه خود را انجام می دهند.

این مشاغل دارای سیستم عامل های تجارت الکترونیکی سفارشی هستند که مستقیماً با سایر مشاغل در محیط بسته کار می کنند. یک تجارت الکترونیکی B2B معمولاً نیاز به پول نقد بیشتر برای راه اندازی دارد.

B2C

2- تجارت الکترونیکی  B2C (Business to Consumer)

تجارت الکترونیکی B2C همان چیزی است که اکثر مردم هنگام تصور یک فروشگاه تجارت الکترونیک به آن فکر می کنند. B2C رایج ترین مدل تجاری است، بنابراین رویکردهای منحصر به فرد زیادی در این بخش وجود دارد.

به این فکر کنید که:
هر چیزی که ما به عنوان لوازم جانبی مصرف کننده، لباس، لوازم خانگی به صورت آنلاین خریداری می کنیم، تجارت الکترونیکی B2C است.

C2C

3- تجارت الکترونیکی  مصرف کننده به مصرف کننده(C2C)

در تجارت الکترونیکی(Consumer to Consumer) C2C ، مصرف کننده محصولات، کالاها یا خدمات را به سایر مصرف کنندگان می فروشد. مدل تجاری C2C به ما کمک می کند تا دارایی ها یا املاک خود مانند لباس، ماشین، خانه، دوچرخه، لوازم الکترونیکی و غیره را از طریق آنلاین به سایر مصرف کنندگان بفروشیم. 

این سایتها که با رشد بخش تجارت الکترونیک و افزایش اعتماد مصرف کننده در فروش آنلاین ایجاد شده اند، به مشتریان امکان تجارت، خرید و فروش اقلام را در ازای کمیسیون کمی که به سایت پرداخت می شود، می دهد. باز کردن یک سایت C2C نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

C2B
 

4- تجارت الکترونیکی مصرف کننده تا تجارت(C2B)

مدل کسب و کار تجارت الکترونیک (Consumer to Business) C2B ، نوعی تجارت است که در آن مصرف کننده یا کاربر نهایی محصول یا خدمات را به یک تجارت یا سازمان ارائه می دهند. این نوع معکوس تجارت الکترونیکی B2C یا مدل کسب و کار به مصرف کننده است، که در آن مشاغل محصولات و خدمات را برای مصرف مصرف کنندگان تولید می کنند. 

در اینجا، مشتریان جداگانه پیشنهاد فروش محصولات یا خدمات را به مشاغل آماده خرید آنها می دهند. به عنوان مثال، اگر شما یک نرم افزار یا توسعه دهنده وب هستید، می توانید نمونه کارها را بصورت آنلاین به نمایش بگذارید. اگر شرکتی شما را پیدا کرده و نرم افزار یا مهارت های شما را دوست دارد، آنگاه این شرکت مستقیماً نرم افزار یا وب سایت را از شما خریداری می کند یا می تواند شما را برای خدمات خود استخدام کند.

5- تجارت الکترونیکی تجارت به مدیریت (B2A)

تجارت الکترونیکی(Business to Administration)B2A  ، به عنوان فروش تجارت به دولت نیز (B2G) نامیده می شود. در این نوع تجارت الکترونیکی، تنها مشتریان مشاغل دولت ها یا نوع مدیریت دولتی هستند. آنها محصولات و خدمات مختلفی را برای سطوح مختلف دولتی به بازار عرضه می کنند.

خدمات می تواند اسناد قانونی، ماهیت مالی، مربوط به اشتغال یا موارد مشابه باشد.

6- تجارت الکترونیکی مصرف کننده تا مدیریت(C2A)

مصرف کننده تا مدیریت را می توان شبیه تجارت الکترونیک C2B دانست، زیرا در تجارت الکترونیکیC2A ، مصرف کننده محصولات و خدمات خود را نیز به بخش اداری می فروشد.

به عنوان مثال، پرداخت مالیات، پرداخت قبض برق از طریق دولت وب سایت، پرداخت بیمه درمانی و غیره از مدل های تجاری C2A است.

نتیجه

ما رایج ترین مدل های تجارت الکترونیک و نمونه هایی از مشاغل تجارت الکترونیک را که راه خود را روشن کرده اند، توضیح دادیم. اکنون که می دانید چه نوع مشاغل تجارت الکترونیک وجود دارد، آماده شروع به کار هستید. نگاهی به طرح کسب و کار خود بیندازید. اگر طرح تجاری ایجاد نکرده اید و قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین خود را دارید، می توانید در باشگاه مشتریان سردچال عضو شوید.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...