بیماری (عارضه) از هم پاشیدگی آردی در میوه سیب (Mealy Breakdown)

عارضه از هم پاشیدگی آردی ناشی از پیر شدن میوه سیب یا به عبارت دیگر  افزایش طول عمر میوه سیب است. این عارضه در حین نگهداری در همه ارقام سیب می تواند مشاهده شود اما در بین ارقام سیب، رقم های جاناتان، دلیشس و مکینتاش نسبت به سایر رقم های سیب به این عارضه حساسیت بیشتری نشان می دهند.

mealy breakdown

هنگام بروز این عارضه در مراحل اولیه، بافت گوشتی میوه حالت استحکام طبیعی و آبدارش را از دست داده، خشک شده و حالت آردی به خود می گیرد. در مراحل بعدی، بخش هایی که این عارضه در آن قسمت بروز کرده است قهوه ای شده و قسمت های بیرونی گوشت میوه ممکن است ترکیده و متلاشی شود. 

mealy breakdown    

این عارضه در سیب هایی که بیش از اندازه بزرگ شده و یا بیش از حد رسیده اند، همچنین سیب هایی که با تاخیر به سردخانه منتقل شده اند بیشتر مشاهده می شود. نگهداری در دمای یکنواخت و بر مبنای استاندارد نگهداری سیب، همچنین پرهیز از نگهداری طولانی مدت در سردخانه می تواند بروز این عارضه را به تاخیر بیاندازد.

ارقام حساس به بیماری:

این عارضه در حین نگهداری در همه ارقام سیب می تواند مشاهده شود اما در بین ارقام سیب، رقم های جاناتان، دلیشس و مکینتاش نسبت به سایر رقم های سیب به این عارضه حساسیت بیشتری نشان می دهند.

عوامل موثر در بروز بیماری از هم پاشیدگی آردی:

- سیب های بزرگ احتمالا نسبت به میوه های با اندازه معمولی بیشتر در معرض ابتلا قرار می گیرند.

- سیب های بیش از حد رسیده در سردخانه به این عارضه حساسیت بیشتری دارند.

- تاخیر طولانی در برداشت یا تاخیر در رساندن و نگهداری در سردخانه وقوع این عارضه را افزایش می دهد.

- نگهداری طولانی مدت در سردخانه

- نگهداری در دمای بالاتر از دمای استاندارد نگهداری سیب

کنترل بیماری:

- اجتناب از نگهداری طولانی مدت در سردخانه

- رعایت شرایط استاندارد نگهداری سیب در سردخانه، دمای یکنواخت در سالن های نگهداری می تواند تا حدودی بروز عارضه را به تاخیر بیاندازد.

- نگهداری در سالن کنترل اتمسفر بروز عارضه را به تاخیر می اندازد.



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...