مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای

ممکن است بسیاری از افراد با اصطلاح "بازاریابی شبکه ای" آشنا نباشند، اما آنها این فرایند را با اصطلاح دیگری می شناسند: بازاریابی چند سطحی یا MLM. با افزایش روز افزون اشباع اینترنت و شانس نمایندگان برای حضور جهانی که می تواند در پایین دست سودآوری ایجاد کند، بسیاری از جوانب مثبت و منفی بازاریابی شبکه ای را ارزیابی می کنند تا ببینند آیا می تواند برای آنها یک فرصت تجاری مناسب باشد. اگر در حال حاضر در مورد آن فکر می کنید، در اینجا برخی از نکات کلیدی را در نظر بگیرید.

مزایای بازاریابی شبکه ای:           

1- این راهی برای به اشتراک گذاشتن محصول یا خدماتی است که مردم واقعاً مشتاق آن هستند.

برای مثال یک نوشیدنی مخصوص کاهش وزن را در نظر بگیرید. فردی که از آن استفاده کرده  و با آن وزن کم کرده است دوست دارد نماینده فروش محصول شود. این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که وقتی مردم به چیزی علاقه مند هستند، می توانند آن را به طور موثرتری بفروشند.

2- می تواند راهی آسان برای شروع یک فرصت تجاری باشد.

 بازاریابی شبکه ای می تواند فرصتی برای ایجاد شغل برای افراد باشد. بسیاری از فرصت ها با سرمایه گذاری کم ریسک در اولین محصولات یا خدماتی است که قرار است به فروش برسند ایجاد می شود و این به افراد اجازه می دهد بلافاصله شروع به کسب درآمد کنند.

;HV NV OHKI

3- فرصتی برای کار در خانه می باشد.

در ایام همه گیری که کار در خانه مطلوب بسیاری از افراد است. بازاریابی شبکه ای این فرصت را فراهم می کند و معمولاً این کار را بامحصولاتی که از قبل تولید شده است انجام می دهد. هیچ هزینه ای برای توسعه یک محصول یا خدمات شخصی باید واقعی که خارج از ایجاد شهرت شخصی به عنوان نماینده خوب انجام شود، وجود ندارد. به عبارت دیگر خانواده شما همکاران شما می شوند.

4- فرصتی برای حذف واسطه ها

در این سیستم می توان با حذف واسطه ها، محصول با کیفیت را با قیمت مناسب تر به طور مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده رساند و سودی که در این میان حفظ می شود بین نمایندگانی که بازاریابی و فروش انجام داده اند تقسیم می شود.

معایب بازاریابی شبکه ای

1- اکثر مردم از طریق بازاریابی شبکه ای ثروتمند نمی شوند.

حقیقت این است که اکثر مردم حتی از طریق بازاریابی شبکه ای درآمد کار پاره وقت هم ندارند. مشکل این است که در اکثر سازمان های MLM هیچ محدودیت قلمرو وجود ندارد. اگر می خواهید بازاریاب باشید، هزینه را بپردازید و نماینده شوید. این امر باعث ایجاد رقابت هایی می شود که بازارها را با کالاها یا خدمات ارائه شده اشباع کرده و سودآوری را محدود می کند.

2- بیش تر فروش های بازاریابی شبکه ای حضوری است.

کمتر از 6 درصد از فروش  MLM در اینترنت اتفاق می افتد. در مقایسه، حدود 80 درصد از  فروش ها در یک ملاقات حضوری انجام می شود. به همین دلیل است که بیش تر بازاریاب ها محصول را به خانواده های خود می فروشند و نه به شخص دیگر.

FHCHVDHFD AF;I HD

3- کالا گران تر از آنچه که باید به دست مصرف کننده می رسد.

متأسفانه سودجویی و طمع باعث می شود گاهی به جای آنکه با حذف واسطه کالا ارزان تر به دست مصرف کننده برسد؛ گران تر به مشتری عرضه شود. متاسفانه نظام توزیع در ایران با مشکلات ساختاری روبرو است و بازاریابی شبکه ای کمکی به مصرف کننده نمی کند. بهتر است این مسئله با اصلاح توزیع توسط دولت حل شود.

4- می تواند موجب آسیب رسیدن به اصناف شود.

افراط و گسترش بیش از حد این شرکت ها می تواند موجب از بین رفتن اصناف گردد.

5-  تبدیل شدن شریک تجاری به قربانی تجاری

در صورتی که تمرکز فعالیت بازاریابی شبکه ای  به جای افزایش تولید داخلی  بر  کسب سود از طریق شبکه سازی  و  واردات کالا باشد. در اینجاست که بازاریابی شبکه ای تبدیل به نظامی برای واسطه گری و دلالی می شود.

انجام درست بازاریابی شبکه ای نیاز به نظارت درست دارد تا از تخلف و کلاهبرداری جلوگیری شود. کاربران باید دقت داشته باشند که فقط شرکت هایی که دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند حق فعالیت دارند. لیست شرکت های بازاریابی شبکه ای در پایگاه اینترنتی بازاریابی شبکه ای موجود است.

 



clickMe برای سفارش تبلیغات کلیک کنید...